"Mi hiányzik a divatból? Mikrokontrollerek" - hirdeti Anouk Wipprecht honlapja, aki a FashionTech jegyében immár több mint 15 éve kutatja, hogyan lehet ötvözni a klasszikus divatot a legmodernebb technológiával. A holland divattervező nevéhez olyan alkotások kötődnek, mint például a Black Eyed Peas énekesnője, Fergie által a 2011-es Super Bowl félidei showjában viselt villogó ruha, vagy az Audinak tervezett A4-es kollekció, leghíresebb alkotása viszont minden bizonnyal a 2012-ben bemutatott Spider Dress, amely a nyakból kinyíló karmokkal tartja távol azokat, akik túl közel merészkednek a viselőjéhez.
A napokban megrendezett Brain Bar jövőfesztiválra Wipprecht négy egyedi ruhát is magával hozott, amelyek különböző módon, de mind magunkon viselik a FashionTech jellegzetességeit. A Spider Dress mellett látható volt a Swarovski Crystallal való kollaborációban elkészült Heartbeat Dress is, ami a viselője szívverését érzékeli egy olyan szenzorral, aminek egy kristály is szerves részét képezi, emellett a Brain Bar látogatói megnézhették Wipprecht legújabb alkotását is, amelyen a csatok annál inkább kinyílnak, minél boldogabb az azt viselő személy.
Technológiai szempontból viszont talán a legérdekesebb alkotás a Screendress, amelyhez a divattervező a Neurotech által kifejlesztett agy-számítógépet használta fel. A Unicorn Band névre keresztelt EEG képes érzékelni az agyból érkező neurális jeleket, ezáltal pedig a ruha érzékeli, hogy mennyi mentális terhelés éri a viselőjét. Ezt a külvilág felé úgy jelzi, hogy minél inkább emelkedik a terhelés, úgy tágulnak ki egyre inkább a csápok végén látható szemgolyók pupillái.
Ezeknek a megoldásoknak egyelőre maga a technológia szab határokat; arra a kérdésre például, hogy lehetne-e olyan ruhát tervezni, ami nem csak a boldogságot, de az irigységet is érzékeli, Wipprecht úgy válaszolt, hogy ez egy jóval komplikáltabb érzés, ami a jelenlegi technikával nehezen különíthető el más érzésektől, így ezt nehéz lenne megoldani.
Wipprecht az előadáson elmondta, hogy 14 évesen kezdett ruhák tervezésével foglalkozni, viszont idővel elkezdte zavarni azok élettelensége. Miután elvégezte a Malmői Egyetem "Test, Divat és Technológia" kurzusát, figyelme egyre inkább a FashionTech felé fordult, amelyhez ekkorra már a megfelelő technológia is rendelkezésre állt. Amíg az asztali PC-k korában nehezen lehetett volna egy ruhába épített eszközt megvalósítani, 2007-re a technológia már eléggé kicsi volt ahhoz, hogy ötvözni lehessen a divattal, így Wipprecht a rendkívül olcsón beszerezhető Arduino mikrokontrollerekkel kezdett el kísérletezni. Ahogy mondja, a kezdetektől fogva cél volt, hogy ezeket az eszközöket ne csak használja, hanem meg is mutassa, így az, hogy az eszközök nincsenek elrejtve a ruhákban, tudatos koncepció eredménye.
Kamerákat ugyanakkor soha nem használ a ruhákon. Ahogy Wipprecht elmondta, a privacy, azaz a privát szféra védelme fontos szempont a ruhák megalkotása során, amibe nem fér bele, hogy a ruhák rögzítsék a viselőjük környezetét, így kevésbé invazív technológiákkal, többnyire szenzorokkal dolgozik. A Spider Dress esetében ez kezdetben okozott problémákat, hiszen a ruha mindenkit "megtámadott", aki a közelébe ment, ugyanakkor a továbbfejlesztett változatnál már sikerült megoldani, hogy a viselője ki tudja kapcsolni a karmokat, ha például egy barátja menne oda megölelni.
Bár a Brain Baron bemutatott alkotásokat sokkal inkább tudnánk elképzelni egy divatbemutatón vagy a Met-gálán, mint utcai öltözetként, Wipprecht szerint ezeknek a megoldásoknak a hétköznapokban is hasznát vehetjük. Az Egyesült Államokban az emberek hajlamosak túlhajtani magukat, így hasznos lehet, ha a ruhájuk jelzi nekik, hogy kicsit le kéne lassítaniuk - mond egy gyakorlati példát arra, hogy mire lehet hasznos egy efféle, csúcstechnológiával ellátott ruha, de praktikus szempontból az is hasznos lehet, hogy ha reggel felveszünk egy ruhát, az estére át tud alakulni egy eltérő fazonná.
(Fotó: Viktor Getmanchuk, Brain Bar)