Sci-fikből ismert lézeres vonónyalábot fejlesztettek, amivel nagyobb tárgyakat lehet mozgatni

2023 / 01 / 17 / Felkai Ádám
Emlékszik még valaki, amikor a Star Warsban a Halálcsillag fogságba ejtette a Millenium Falcont egy vonósugárral? – Alapelv szintjén valami ilyesmit kell elképzelni, és a módszert a Marson akár szállításra is lehetne használni.

A tudósok jelentős áttörést értek el a lézertechnológia területén azáltal, hogy kifejlesztettek egy módszert a lézerfény felhasználására, aminek segítségével – akár a sci-fikben – nagyobb tárgyakat lehet mozgatni. Ez az „optikai vonósugárnak” (optical tractor beam) nevezett új módszer lézerfényt használ a tárgyak megtartására és manipulálására, hasonlóan ahhoz, ahogy a tudósok jelenleg olyan eszközöket használnak, mint az optikai csipeszek, hogy manipulálják a kisebb részecskéket, például az atomokat vagy sejteket – írja a sajtóközlemény.

A kínai QingDao Tudományos és Technológiai Egyetem kutatócsoportja egy speciális, grafénből és SiO2-ból készült kompozit szerkezetet tervezett kifejezetten erre a célra. Ha erre a szerkezetre lézersugarat irányítunk, akkor a lézerrel ellentétes oldal felforrósodik, ami azt eredményezi, hogy az itt elhelyezkedő gázmolekulák több energiát kapnak, és a tárgyat a fényforrás felé tolják.

A kutatók a kísérletek során azt találták, hogy az ezzel a módszerrel nyert húzóerő több mint három nagyságrenddel erősebb, mint amire a fény önmagában képes lenne – ráadásul az erőt a lézer teljesítményének változtatásával be is lehet állítani.

A technológia számos tudományos kísérletben felhasználható, mivel érintésmentes manipulálást tesz lehetővé. Azonban még ennél is izgalmasabban hangzik az, hogy mivel a kísérletben használt gázkörnyezet hasonló a Mars légköréhez, ezért az optikai vonósugár potenciálisan felhasználható járművek vagy repülőgépek mozgatására a vörös bolygón.

A kutatók azonban hangsúlyozzák, hogy mindez egyelőre még csak a távlati terv, mivel ennek a technológiának még sok olyan eleme van, amelyen még javítani kell egy kicsit, mielőtt a gyakorlati alkalmazás lehetősége felmerülhetne. A jövőben többek közt pontosabb elméleti modellt kell kidolgozni a különböző tárgyak, a lézerenergia, valamint a környező közegek lézeres húzó erejének a pontosabb kiszámításához. Ezenkívül javítani kell még magán a technológián is, hogy az szélesebb légnyomás-tartományban működjön. Ezek tehát nem épp elhanyagolható feladatok, a kutatók viszont komoly reményeket táplálnak a vonósugár potenciális jövőjével kapcsolatban. Mint a kutatás vezetője fogalmazott:

„A munkánk azt bizonyítja, hogy egy makroszkopikus objektum rugalmas fénymanipulációja megvalósítható, ha a fény, a tárgy és a közeg közötti kölcsönhatásokat gondosan ellenőrizzük. Az is kiderült azonban, hogy a lézer-anyag kölcsönhatások összetettek, és hogy sok jelenséget messze nem értünk makro- és mikroléptékben.”

Tudtad, hogy a telefonod képes feliratozni mindent, ami elhangzik körülötted?
Ez a mai világban akár ijesztőnek is hathat, pedig a Google által kifejlesztett Azonnali átírás alkalmazás azok közé a dolgok közé tartozik, ami miatt igazán lehet szeretni a technológiát.