Sikeresen elhagyta a Földet a James Webb űrteleszkóp

2021 / 12 / 25 / Palotai Nándor
Sikeresen elhagyta a Földet a James Webb űrteleszkóp
Többszöri halasztás után végre el tudott startolni az emberiség történetének eddigi legérzékenyebb űrteleszkópja.

December 25-én elindult a világűrbe a James Webb űrteleszkóp az Európai Űrügynökség francia guyanai kilövőállásáról. A teleszkóp egy Ariane-5 rakéta fedélzetén indult útnak magyar idő szerint 13:20-kor.

A kilövés során minden a tervezett menetrend szerint alakult: a rakéta pontosan az előre kijelölt röppályán haladt, majd a Földtől nagyjából 200km-es magasságban megvált a két oldalsó gyorsítórakétától, majd az első fokozattól is. A második fokozat további 25 percig gyorsította az űreszközt, ami mostantól számítva még egy hónapig fog utazni a világűrben, mire eléri a bolygónktól 1,5 millió kilométerre található L2 Lagrange-pontot. Ekörül a pont körül keringve fogja végezni megfigyeléseit a teleszkóp. Az űrteleszkóp megérkezését követően még nagyjából 5 hónapot fog igénybe venni a műszerek kalibrálása, így az körülbelül 2022 nyarán állhat majd szolgálatba.

A James Webb űrteleszkóp az emberiség eddigi legnagyobb és legbonyolultabb űrtávcsöve. A Hubble utódjának szánt űreszköz infravörös érzékelőivel egészen az ősrobbanás utáni százmilliomodik évig, az első galaxisok formálódásának idejébe fog visszanézni az időben. A James Webb űrtávcső felépítéséről, illetve a küldetéséről már részletesen írtunk, amit itt lehet elolvasni:

Másfél millió kilométerre utazik a James Webb űrteleszkóp, hogy a legelső csillagok születéséről közvetítsen Milyen volt az univerzum az ősrobbanás utáni száz milliomodik évtől kezdve? Hogyan formálódtak az első galaxisok? A legnagyobb és legbonyolultabb űrtávcső minden eddiginél messzebbre fog visszanézni az időben.

(Fotó: AFP, NASA)