Kína nemrég sikerrel tesztelte egy olyan szuperszonikus utasszállító repülőgép prototípusát, amely közel kétszer gyorsabban repül, mint a híres-neves Concorde – számol be róla az Interesting Engineering. Mint a lap írja, a Jünhszing nevű prototípus sikeres tesztrepülését a pekingi székhelyű Space Transportation, vagy másnéven a Lingkong Tianxing Technology jelentette be, a gép pedig tehát akár 4 Mach, azaz nagyjából 4900 km/óra sebességgel is szelheti az eget.
A cég közlése szerint a következő hónapban várható egy újabb hajtóműteszt, és terveik szerint 2027-ben már a teljes méretű modellt fogják bemutatni. Ha a fejlesztés sikeres lesz, az azt jelenti, hogy a Pekingből New Yorkba tartó utazás két órára szűkül a gépnek köszönhetően. A mostani teszt során a Jünhszing kompozit szerkezete kiállta az extrém terheléseket – rugalmasságot és tartósságot mutatott nagy sebesség mellett is. Azonban a kompozitszerkezeten kívül olyan kulcsfontosságú rendszereket is sikeresen kipróbáltak, mint az aerodinamika, a hővédelem és a repülésvezérlés – ezek együttese még tovább erősítette a prototípus szerkezeti szilárdságát és repüléselektronikai teljesítményét.
A mostani projekt a Concorde örökébe kíván lépni – mint az közismert, a Concorde volt a világ első szuperszonikus kereskedelmi repülőgépe, amely az 1970-es években kezdte meg a működését. A Sud Aviation (jelenleg az Airbus része) és a British Aircraft Corporation által tervezett Concorde-ot Rolls-Royce Olympus hajtóművek hajtották, és 2 Mach, azaz körülbelül 2140 km/óra sebességet ért el. Bár úttörőnek számított, a Concorde-ot 2003-ban a magas üzemeltetési költségek és környezetvédelmi aggályok miatt végleg kivonták a forgalomból, ezzel azonban vákuum keletkezett a nagysebességű utasszállító piacon.
A Space Transportationt 2018-ban alapította Vang Jü-tung, és a cég az űr- és hiperszonikus közlekedési megoldások fejlesztésére szakosodott. 2022-ben a vállalat egy jelentős repülési küldetést hajtott végre, amellyel a szakértelmét bizonyította az összetett repülési projektek terén. A Space Transportation jelenlegi kutatási és fejlesztési fókuszában a hiperszonikus repülőgépek állnak, amelyekhez a szerkezeti tervezéstől a környezeti tesztelésig terjedő technológiákat fejleszt.
A vállalat következő tesztjeinek célja nem kevesebb mint, hogy a Mach 4 sebességű szuperszonikus utasszállító repülés valósággá váljék. A végső jármű az innovatív tervezés és a kompozit anyagok felhasználásával egy gyorsabb, hatékonyabb repülőgép lesz, amely akár a függőleges fel- és leszállásra is képes lesz, és körülbelül 20 ezer méter magasan fog közlekedni.