Az autóipar évtizedek óta egyre komplexebb, és ezzel együtt egyre drágább modelleket kínál, ahol sokszor az alapmodell is túl van bonyolítva. Ezt a trendet kívánja megtörni a Slate nevű amerikai startup, a 2027-re tervezett járművük ugyanis egy teljesen elektromos hajtású, moduláris pick-up, amit tudatosan egyszerűsítettek le, hogy újragondolják a felhasználó és jármű viszonyát.
A Slate nem csupán az árával tűnik ki az új autók közül – az amerikai állami támogatással 20 ezer dollárnál kevesebbe kerülhet, ami körülbelül hétmillió forintnak felel meg – hanem a radikálisan leegyszerűsített konstrukciójával is. A kétajtós, kétüléses pick-up karosszériája anyagában színezett, ütésálló kompozitból készül. Minden részlete az egyszerűsítést és a költséghatékonyságot szolgálja, ezért például csak ebben az egy színben gyártják, a külső és belső kilincsei azonosak, a hátsó lámpák szimmetrikusan cserélhetők.
A kompakt méretű, 4,43 méter hosszú pick-up alapmodelljében a hátsó kerekeket 204 lóerős elektromotor hajtja, az alapáron adott 52,7 kilowattórás akkumulátorral pedig 240 kilométer a hatótávja. Akinek ez nem lenne elég a napi útvonalára, annak egy nagyobb, 84,3 kilowattórás akkucsomag is elérhető, ami 380 kilométerre növeli a hatótávot. A Slate pedig még több célra lesz használható a jövőben, ha megérkezik a kétmotoros, összkerék-meghajtású változata, amivel könnyebb terepjárásra is alkalmas lehet.
A Slate valódi különlegessége nem is az olcsó alapmodellben, hanem az azt körülvevő nyílt fejlesztési ökoszisztémában rejlik. A járművet eleve úgy tervezték, hogy hardveres és szoftveres modulokkal bővíthető legyen – akár a gyártó, akár a felhasználói közösség által. A vállalat tervezi a gyári alkatrészek, rögzítési pontok és interfészek dokumentálását, valamint egy nyílt forráskódú API biztosítását, amivel később, jóval a vásárlás után is fejleszthető lesz az autó.
Csak azt kapja a vevő, amire valóban szüksége van, ezért az alapmodellben még kézzel kell letekerni az ablakokat,
a műszerfalra tehető telefonnal lehet navigálni, és az alatta rögzíthető soundbar adja a zenét. Nem kell lemondani a színekről sem, mert a karosszériát úgy alakították ki, hogy egyszerűen fóliázható legyen, méghozzá körülbelül 500 dollár körüli összegből, és inspirációnak máris megosztott a Slate egy pár menő, vidám mintát.
A konfigurálás során nemcsak elektromos ablakemelő és ülésfűtés rendelhető, hanem funkcionális átalakításokra is lehetőség van. Például a kabin hátsó fala eltávolítható, és hátsó üléssort lehet beszerelni, a platóra tehető tetővel SUV lehet a pick-upból. A gyártó egy digitális tervezőeszközt (Slate Maker) is alkotott, valamint egy oktatóportált (Slate University), amely részletes DIY útmutatókat tartalmaz a különféle átalakításokhoz.
A Slate tulajdonképpen nem egy klasszikus értelemben vett fogyasztói termék, hanem egy szabványosított, moduláris technológiai platform – hasonlóan például a Raspberry Pi típusú fejlesztői eszközökhöz. A gyártó kifejezetten számít a közösségek, kisvállalkozások és intézményi felhasználók aktivitására. A jármű így nem csupán közlekedési eszköz, hanem hordozható infrastruktúra, amely igény szerint funkcionálhat szállítójárműként vagy munkaállomásként.
Bár a Slate még prototípusfázisban van, és számos műszaki, biztonsági és szabályozási kihívás előtt áll, a koncepció már most gondolatébresztőnek számít. Megmutatja, hogyan nézne ki a jövő járműve, ha nem maga a márka, hanem a felhasználók építik, a gyártó által biztosított platformon. A Slate ezzel nem egy új autót dobna piacra, hanem egy új szemléletet az autóhasználatról, ahol a funkcionalitás, a fenntarthatóság és a kreatív szabadság újra értelmet nyer.