Sok adatot kiszivattyúzhat rólunk a Facebook, de pár kattintással korlátozhatjuk
2020 / 01 / 15 / perei.dora
Sok adatot kiszivattyúzhat rólunk a Facebook, de pár kattintással korlátozhatjuk
Az bizonyára senkit sem ér váratlanul, hogy a Facebook folyamatosan adatokat gyűjt rólunk, ugyanakkor arra már nem feltétlenül gondolunk, hogy csápjai sokkal messzebbre elérnek saját platformján kívül; különféle weboldalak és internetes szolgáltatások, a vele összeköttetésben álló telefonos alkalmazások (WhatsApp, Instagram és társai), plusz a világ számtalan helye, ahonnan bejelentkezünk fiókunkba.

Persze bizonyos velünk kapcsolatos információk felhasználásához mi járultunk hozzá, amikor rányomtunk a regisztráció gombra, ugyanakkor ne higgyük, hogy regisztrálatlanul teljesen biztonságban vagyunk. Az alábbi tippeket akár már most kipróbálhatjuk, ha az elmúlt időszak adatszivárgással kapcsolatos botrányai miatt megrendült a közösségi oldalba vetett bizalmunk, mégsem szeretnénk végleg hátat fordítani annak.

Hirdetéstípusok

Ahogy a nevéből kiderül, itt találjuk a hirdetésekre vonatkozó beállításokat, egészen konkrétan a partnerektől származó adatokon, illetve a Facebook vállalat termékeiben mutatott aktivitásunk alapuló, máshol látott hirdetéseket. Ha rákattintunk a fülekre, részletesen elolvashatjuk a legfontosabb tudnivalókat, majd ennek tükrében engedélyezhetjük vagy tilthatjuk. Ugyanitt, ha rákattintunk a "Hogyan működnek a Facebook-hirdetések?" fülre, egy új felugró ablakban értesülhetünk a vállalat erre vonatkozó irányelveiről. Míg "Az adataid" rész tartalmazza a családi állapotunkkal, munkahelyünkkel, tanulmányainkkal összefüggő információkat, melyek láthatóságát szintén egyetlen mozdulattal korlátozhatjuk. Egy fontos dolgot azonban nem árt észben tartanunk, de erre fel is hívják figyelmünket:

"Ha nem engedélyezed nekünk az ilyen adatok hirdetési célú használatát, nem törlünk adatokat. Továbbra is ugyanannyi hirdetést fogsz látni, de azok a Facebook vállalat termékeiben folytatott tevékenységeiden fognak alapulni, vagy esetleg egy olyan konkrét vállalkozástól jelennek meg, amellyel megosztottad az elérhetőségi adataidat, ha a profilodat megfeleltettük a vállalkozás ügyfélbázisának."

"Off-Facebook Activity"

A becses neve a Facebook nemrégiben kifejlesztett alkalmazásának, melynek elterjedése némely országokban még várat magára, ugyanakkor egy újabb eszközt ad a felhasználók kezébe, méghozzá a személyre szabott hirdetések kezelését illetően. Példának okáért, ha kinéztünk egy hátizsákot valamelyik webáruházban, akkor az adott üzlet (már amennyiben kapcsolatban áll a Facebook-al), értesítést küldhet vásárlási szándékunkról, a következő napokban pedig emiatt hirtelen több hasonló ajánlat felbukkanhat üzenőfalunkon ugyanezen webshoptól. Az "Off-Facebook Activity" noha nem tünteti el teljesen a reklámokat, ellenben használatával kevésbé lesznek személyesnek.

Facebook Pixel

Említettük, hogy a Facebook keze messzire elér, függetlenül attól, hogy felhasználói vagyunk-e vagy sem. A Facebook Pixel vagy Facebook-képpont analitikai eszköz kifejezetten cégeknek készült, akik ezáltal egyrészt mérhetik hirdetési tevékenységük hatékonyságát, másrészt megismerhetik a látogatók által végzett műveleteket webhelyükön. Miután beállították a Facebook Pixel-t, a képpont akkor aktiválódik, amikor például kosárba helyezünk egy terméket, netán vásárolunk is. A képpont megkapja ezeket a műveleteket vagy más néven eseményeket, amelyeket a webshop üzemeltetők „Facebook-képpont” lapon megtekinthetnek az Eseménykezelőben. Itt nemcsak megtekinthetik a műveleteket, de újra elérhetik ügyfeleiket későbbi Facebook-hirdetésekkel.

A marketing cégek adatgyűjtő korlátázást a YourAdChoices weblap segítségével is korlátozhatjuk; az oldalt az amerikai Digitális Reklámszövetség (DAA) üzemelteti, lényege pedig a sütik szelektálása. Ha egy cég neve melletti plusz jelre kattintunk, láthatjuk a tevékenységét, majd ezután pipálással eldönthetjük, kívánjuk-e ezt látni a későbbiekben is. A cégek felsorolása előtt az oldal lefuttatja beállításainkat, ami böngészőnként változhat, ezért ha egyszerre több keresőmotort használunk, érdemes mindegyiken alkalmazni. Végső esetre pedig ott vannak az ingyenes adatvédelmi reklámblokkoló kiegészítők, mint a Ghostery vagy az Adblock Plus. Na és persze nem árt áttanulmányozni a Facebook Adatkezelési szabályzatát sem, hogy megtudjuk, mire adtuk a fejünket regisztrációkor.

Mi a helyzet a telefonnal?

A fenti beállítások többségét egész nyugodtan alkalmazhatjuk telefonunkon is, amit viszont még pluszban megtehetünk, hogy az "Alkalmazások és webhelyek" pontban korlátozzuk az alkalmazásokat és webhelyeket, amelyekkel bejelentkeztünk a Facebook-ra. Ezen kívül ne adjunk engedélyt az alkalmazásnak tartózkodási helyünk, mikrofonunk vagy kameránk használatához. Minél inkább minimalizáljuk a megosztott információkat (betaggelt fotók, becsekkolások, bugyuta kvízjátékok kitöltése, és a többi), annál tudatosabban lavírozhatunk az internet sötét útvesztőiben.

(Fotó: Needpix)


Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.