Az X-Press Pearl konténerhajó kálváriája májusban kezdődött, mikor a hajón található tárolók egyikéből elkezdett szivárogni a salétromsav, amelyből összesen 25 tonnát szállítottak Malajzia felé. A fedélzeten a robbanóanyagok és műtrágya készítéséhez alkalmas vegyi anyag mellett nagy mennyiségű fűtőolajat, kozmetikai szereket, műanyaggyöngyöket, ólom öntecseket és egyéb veszélyes anyagokat tároltak összesen 1486 konténerben, amelynek egy része méghozzá ismeretlen eredetű, vagyis még nem derült ki, hogy pontosan mi is található a tárolók egy részében.
A szivárgást az illetékesek elmondása szerint már május 11-én, tehát egy nappal a salétromsavas konténerek elhelyezése után észlelte a legénység és engedélyt kértek a legközelebbi kikötő hatóságaitól az áru kirakodására. A quatari Hamad kikötőnél azonban nem engedélyezték a műveletet, mivel a személyzet nem volt felkészülve egy ilyen probléma megoldására és nem rendelkeztek a megfelelő számú munkással a rakodás kivitelezéséhez - nyilatkozta Shmuel Yoskovitz, a hajóért felelős X-Press Feeders vezérigazgatója a Channel News Asianak. Az X-Press Pearl ezután tovább haladt India felé, ahol a Hazira kikötőben újra megpróbáltak engedélyért folyamodni, de újból elutasították őket többé-kevésbé ugyanabból az okból, mint Quatarban is. Mikor a hajó május 19-én Srí Lanka fővárosának, Colombónak a közelébe ért a probléma tovább súlyosbodott, füstöt észleltek a konténerek felől és másnap elkezdett égni a rakomány. Ez vezetett a katasztrófához, a tüzet ugyanis, az első napi sikeresnek tűnő oltás után végül újra begyújtotta a vegyi anyagok, a víz és az éppen erősen fújó monszun szelek kombinációja és ezután további két hétig nem sikerült eloltani a lángokat.
A konténerek tartalmának egy része eközben kiömlött, zöld bevonatot képezve a hajó körül, a műanyaggömbök pedig ellepték a vizet és a partokat. A srí lankai hatóságok döntése, miszerint a felségvizeken tartják a hajót elkerülhetetlen választás volt, tekintve, hogy az X-Press Pearl legénysége a tűz miatt veszélybe került, de az ökológiai katasztrófa lett az ára.
"Megmentettük az életét 25 matróznak. Ez az egyik legnagyobb humanitárius akció, amit eddig kiviteleztünk, olyasmi, amire büszkék lehetünk, de a környezetre nézve mérhetetlen ára volt."
- mondta Hemantha Withanage, a Centre for Environmental Justice vezetője a Guardiannak. Miután a legénységet május 25-én kimenekítették, a tüzet a kezdeti nem megfelelő oltási módszerek változtatása után az indiai parti őrség közreműködésével június elsejére sikeresen eloltották. A hajót mindeközben egy holland mentőcég segítségével megpróbálták a mélyebb vizek felé elvontatni, de a meggyengült jármű hátsó része elsüllyedt és a 21 méter mélységben lévő tengerfenéknek ütközött. Az orr egyelőre még a felszínen van, de folyamatosan süllyed.
A hatóságok attól tartanak, hogy a fedélzeten maradt olaj maradéka (nagyjából 300 tonna), noha egy része valószínűleg elégett a tűzben, de továbbra is veszélyt jelent és kiömölhet az elkövetkező napokban. Az illetékesek felkészültek erre az eshetőségre és folyamatosan figyelik a roncsot a felette köröző helikopterekből, valamint előkészítették az eltakarításhoz szükséges felszerelést is, hogy az ne terjedhessen tovább a szomszédos országok partjai felé. Az olajat egyébként azért nem pumpálták ki hamarabb a tartályokból, mert a monszun szeszélyes időjárása nagyon megnehezítette a munkálatokat a vízen. Az, hogy az esetet már most az ország legnagyobb ökológiai katasztrófájaként emlegetik a vegyi anyagok mellett a műanyag gyöngyöknek köszönhető, amelyeket a hullámok messzire szállítanak, így nem csak Srí Lanka élővilágát és halászatát érintik. Charitha Pattiaratchi oceanográfus az NBC-nek elmondta, becslések szerint évente körülbelül 230 000 tonna műanyaggömb kerül a világ óceánjainak vizébe, amelyek a halak kopoltyújában fennakadva és a teknősök gyomrába jutva pusztítják az élővilágot, de az emberek számára is mérgezőek lehetnek.
Az eltakarítása a mikroanyagoknak rendkívül nehéz, ezért a most kiborult három konténer tartalma (a tartályok mindegyike 26 tonna kiló gyöngyöt tartalmazott) még több generáció múlva is éreztetni fogja a hatását. A katonaság jelenleg is gyűjti és szállítja a műanyagot Pamunugama partjainál, naponta átlagban 3000 zsáknyi hulladékot takarítanak el a colombói Oceanswell szervezet vezetője, Asha de Vos elmondása szerint. A probléma egyelőre a helyi lakosságot sújtja leginkább, akiknek a srí lankai kormány megtiltotta a halászatot, pedig a környéken több ezer család számára ez az egyetlen megélhetési forrás. A partok megtisztítását a Tengeri Környezetvédelmi Hatóság bejelentése szerint 14 helyszínen megkezdték, az akcióban a Pearlt üzemeltető X-Press Feeders is segít.
A hajót mindössze négy hónapja, februárban állították szolgálatba, így maga a jármű szerkezete jó állapotban volt, a probléma a konténerek miatt alakult ki, de sajnos hasonló, szivárgással és tűzzel járó esetek gyakran történnek a szállítóhajók esetében. Srí Lankánál legutóbb tavaly szeptemberben a New Diamond olajtanker fogott tüzet, melyet egy hét után tudtak csak eloltani. A fedélzeten tárolt 270 000 tonna nyersolaj nagy része sértetlen maradt, körülbelül 400 metrikus tonna viszont a vízbe szivárgott. Az X-Press Pearl balesete miatt az X-Press Feeders igazgatója nyilvánosan bocsánatot kért a srí lankaiaktól.
"Szeretném kifejezni a legmélyebb sajnálatomat Srí Lanka lakossága felé a károk miatt, amelyet ez az eset okozott a megélhetésükben és a srí lankai környezet számára."
- mondta Shmuel Yoskovitz a Channel News Asia videójában.
(Fotó: AFP/Ishara S. Kodikara)
További cikkek a témában:
Az oroszok szerint sikerült megfékezniük az elmúlt évtizedek legnagyobb olajkatasztrófáját
A szibériai Norilszkban május 29-én 21 ezer tonna gázolaj ömlött a közeli folyóba, ami azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy elérheti a Jeges-tengert.
90-100 tonna olaj is kiömölhetett egy Lukoil okozta környezeti katasztrófa során
Vészhelyzetet hirdettek az észak-oroszországi Komiföldön, egy nyenyecföldi Lukoil olajmezőn történt olajömlés miatt. A hivatalos Lukoil közlés szerint a 20 tonna olaj kerülhetett a természetbe, a talajba és a vizekbe, de a hatóságok szerint valójában 90-100 tonna olajjal történt ugyanez.
A világ legnagyobb ökológiai katasztrófájának időzített bombája ketyeg a Vörös-tengeren
A Vörös-tenger partjainál rostokló teletöltött tankhajó nem csupán környezeti, de humanitárius és gazdasági katasztrófával is fenyeget. Az ENSZ környezetvédelmi programjának figyelmeztetése szerint a jemeni partokon megfeneklett elhagyott olajszállító tartályhajó több mint egymillió hordó olaj szivárgásával fenyeget, ami többszöröse lenne az Exxon Valdez 1989-es rekordméretű katasztrófájának.