A svájciak számítása szerint az elektromos busz drágább és környezetszennyezőbb, mint a dízel

2024 / 03 / 11 / Rácz Tamás
A svájciak számítása szerint az elektromos busz drágább és környezetszennyezőbb, mint a dízel
A legnagyobb svájci buszos cég 2040-re látja reálisnak a buszközlekedés teljes villamosítását az országban.

A svájci buszközlekedés rendszerének legnagyobb szereplője, a PostBus nem kapkodja el az elektromos átállást. A cég csak 2040-re tervezi, hogy száz százalékban elektromosra, illetve egyéb károsanyag-kibocsátás-mentes járművekre cseréli 2400 darabos flottáját. Svájcban az elektromos mobilitási tranzíció sem lehet érzelmi kérdés: a cég PR-igények vagy hurráoptimista nekibuzdulások helyett számításokra alapozza átállási stratégiáját.

A PostBus kalkulációi szerint jelenleg egy elektromos busz beszerzése, fenntartása többe kerül, mint egy hasonló dízelmotoros buszé. Ennél viszont meglepőbb és kellemetlenebb: a svájcé cég nagyon úgy látja, hogy az akkumulátoros buszok összességében nem is környezetkímélőbbek a dízelnél.


A PostBus kalkulációi megalapozottnak tűnnek, hiszen a cégnek számos elektromos hajtási rendszerrel vannak mindennapi tapasztalatai - mint például a képen látható ABB-gyorstöltési rendszerrel, amivel gyakori nagy teljesítményű töltés mellett csökkenthető a buszok által cipelt akkumulátor mérete, tömege

A számítások szerint az akkumulátoros buszok teljes élettartamra vetített környezeti hatása jelenleg mintegy 40 százalékkal haladja meg a dízelbuszokét. Ebben a legsúlyosabb tétel az akkumulátorgyártáshoz szükséges anyagok - lítium, kobalt, nikkel, mangán - gyakran megkérdőjelezhető módszerekkel történő bányászatának hatása, de a villanybusz-iparhoz kapcsolódó veszélyes hulladékok kezelése is súlyosan terheli a környezetet.

Az elektromos buszok dízel járművekhez viszonyítva jelenleg a közel kétszer akkora beszerzési költsége mellett svájci viszonyok között, tehát változatos terepviszonyok és komoly téli hidegek mellett ezek üzemeltetése is drágább. A százkilométerenkénti üzemanyagköltség, az amortizáció, a töltőinfrastruktúra karbantartása, a hálózati költségek, az adók és a szervizköltségek összesen jelenleg még nagyjából kétszer olyan magasak egy akkumulátoros busznál, mint egy hasonló méretű dízelnél.

Forrás: Traffix.hu, képek: PostBus.ch


RATT55 – Kiszúrták a világ legtitokzatosabb gépét az 51-es Körzet felett
A RATT55-öt a híres-hírhedt 51-es Körzet légterében kapták lencsevégre.
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Több hatóság is dolgozik az ügyön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.