A svájciak számítása szerint az elektromos busz drágább és környezetszennyezőbb, mint a dízel

2024 / 03 / 11 / Rácz Tamás
A svájciak számítása szerint az elektromos busz drágább és környezetszennyezőbb, mint a dízel
A legnagyobb svájci buszos cég 2040-re látja reálisnak a buszközlekedés teljes villamosítását az országban.

A svájci buszközlekedés rendszerének legnagyobb szereplője, a PostBus nem kapkodja el az elektromos átállást. A cég csak 2040-re tervezi, hogy száz százalékban elektromosra, illetve egyéb károsanyag-kibocsátás-mentes járművekre cseréli 2400 darabos flottáját. Svájcban az elektromos mobilitási tranzíció sem lehet érzelmi kérdés: a cég PR-igények vagy hurráoptimista nekibuzdulások helyett számításokra alapozza átállási stratégiáját.

A PostBus kalkulációi szerint jelenleg egy elektromos busz beszerzése, fenntartása többe kerül, mint egy hasonló dízelmotoros buszé. Ennél viszont meglepőbb és kellemetlenebb: a svájcé cég nagyon úgy látja, hogy az akkumulátoros buszok összességében nem is környezetkímélőbbek a dízelnél.


A PostBus kalkulációi megalapozottnak tűnnek, hiszen a cégnek számos elektromos hajtási rendszerrel vannak mindennapi tapasztalatai - mint például a képen látható ABB-gyorstöltési rendszerrel, amivel gyakori nagy teljesítményű töltés mellett csökkenthető a buszok által cipelt akkumulátor mérete, tömege

A számítások szerint az akkumulátoros buszok teljes élettartamra vetített környezeti hatása jelenleg mintegy 40 százalékkal haladja meg a dízelbuszokét. Ebben a legsúlyosabb tétel az akkumulátorgyártáshoz szükséges anyagok - lítium, kobalt, nikkel, mangán - gyakran megkérdőjelezhető módszerekkel történő bányászatának hatása, de a villanybusz-iparhoz kapcsolódó veszélyes hulladékok kezelése is súlyosan terheli a környezetet.

Az elektromos buszok dízel járművekhez viszonyítva jelenleg a közel kétszer akkora beszerzési költsége mellett svájci viszonyok között, tehát változatos terepviszonyok és komoly téli hidegek mellett ezek üzemeltetése is drágább. A százkilométerenkénti üzemanyagköltség, az amortizáció, a töltőinfrastruktúra karbantartása, a hálózati költségek, az adók és a szervizköltségek összesen jelenleg még nagyjából kétszer olyan magasak egy akkumulátoros busznál, mint egy hasonló méretű dízelnél.

Forrás: Traffix.hu, képek: PostBus.ch


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.