Szó szerint felforr a víz a világ leggyorsabb vitorláshajói alatt

2022 / 01 / 19 / Palotai Nándor
Szó szerint felforr a víz a világ leggyorsabb vitorláshajói alatt
Évek óta egyre szorosabb a verseny egy francia és egy svájci cég között. A céljuk, hogy megépítsék a világ leggyorsabb vitorláshajóját, amivel átléphetik a 150 km/órás álomhatárt, és egyúttal megdöntsenek egy csaknem 10 éve felállított világrekordot.

Az ausztrál Paul Larsen 2012 novemberében lépte át 121 km/órás sebességet a Vesta Sailrocket 2 névre keresztelt hajójával, nem messze Namíbia partjaitól, ezzel felállítva a vitorlázás sebességi világrekordját. Ezt a rekordot már egy évtizede, hogy senkinek sem sikerült megdönteni, azonban néhány éve már két rivális csapat is nekilátott megtervezni a maga világcsúcsra törő vitorlását. A svájci SP80, illetve a francia Syroco is egyaránt az elkövetkezendő egy-két évben szeretné megdönteni a korábbi rekordot, és elérni a 80 csomós, azaz nagyjából 148 km/órás sebességet. Az új rekordért való versenyt különösen izgalmassá teszi, hogy mindkét csapat rendelkezik már működő prototípussal.

Nem vitorlákat húznak, hanem sárkányokat eregetnek

Az SP80, valamint a Syroco koncepciója is megegyezik abban, hogy a hagyományosnak mondható árbóc és vitorla helyett egy hatalmas, siklóernyőkhöz hasonló sárkány – úgynevezett kite – segítségével fogják meglovagolni a szelet. Az ilyen kiteok irányítása ugyan sokkal nehezebb, mint a hagyományos vitorláké, azonban az árbóc hiánya miatt kevésbé kell tartani a hajótest oldalirányú dőlésétől, továbbá a szél erejét is sokkal hatékonyabban munkába lehet fogni velük.

A svájci szuper-trimarán, az SP80

Svájci Lausanne-i Szövetségi Technológiai Intézet (EPFL) hajója egy trimarán-felépítésű vitorlás, melyen a szelet szinte minden irányból hasznosítani képes, nagyjából 20 méteres fesztávolságú kite a hajótest hátsó harmadára, egy forgószerkezetre van felerősítve, és vele szemben egy víz alatti szárny, az úgynevezett hydrofoil foglal helyet.

A szárnyashajókhoz képest az SP80 szárnyfelületei nem kiemelik a hajótörzset a vízből, hanem épp ellenkezőleg: a sárkánnyal mindig átellenesen mozgó hydrofoil ellentétes irányba fejt ki erőt, ezzel ellensúlyozva a kite húzóerejét, és a vízen tartva az SP80-at. A 2019-ben kezdődött munka eredményeképp 2020 novemberére már meg is építették az első, feleakkora méretű prototípust, mely így 3,6 méter hosszú, és 4,5 méter széles. Az SP80 végleges verzióját 7 méter hosszúra tervezik.

A csaknem 40 diákot és mérnököt tömörítő csapat nemrég megnyerte a luxusórákat gyártó Richard Mille támogatását, továbbá a North Thin Ply Technology pedig építési anyagokkal segíti a projektet. Ezen kívül a gyártásra vonatkozólag már megállapodást kötöttek az olasz Persico Marine hajógyártóval is, ez alapján a teljes méretű hajó már 2022 tavaszán megépülhet. Ez utóbbi egyébként támogatja az ellenlábas Syroco fejlesztését is. Érdekes módon nem ez az egyetlen átfedés a két rivális cég között: meglepő módon az SP80 egyik társalapítója, Benoit Gauidot a testvére a Syroco csapatában dolgozó Thomas Gauidot tervezőmérnöknek.

A félig repülő vitorlástorpedó, a Syroco

A francia Syroco csapatát Alex Caizergues alapította, aki nem mellesleg négyszeres világbajnoka a kiteszörfnek. Caizergues és tapasztalatai már önmagában is erős húzóerőt jelentenek a Syroco számára, hisz ő volt az első ember, aki képes volt pusztán a szél erejével hajtva a víz felszínén meghaladni a 100 km/órás sebességet.

A Marseillesben tevékenykedő pionír és csapata az SP80-hoz hasonlóan szintén egy hatalmas ernyővel kívánja hajtani a járművét, azonban a svájci koncepciótól eltérően a Syroco hajóteste nagy sebességű haladáskor nem is érne a vízbe, helyette a vitorlaként funkcionáló hatalmas paplanernyő és a víz alatt annak ellent tartó hordszárny közé lenne kifeszülve, alig pár méterrel a víz felszíne felett, ezzel is tovább csökkentve a jármű közegellenállását.

A tervezők szerint egyébként a koncepció kabin nélkül is működne, ez utóbbi csak a vezető miatt jó, ha van. A Syroco csapata már tavaly nyáron bemutatta a hajó lekicsinyített prototípusát, 2021 év végén pedig már stabil siklásról is közzétettek felvételeket a Facebookon, ezzel bizonyítva a rendhagyó koncepció életképességét. Természetesen ennek a cégnek is megvannak a maga támogatói, méghozzá olyan társaságok, mint a Hamilton Watch, vagy a BPIfrance.

Ekkora sebességnél már szó szerint felforr a víz a hajók alatt

Az ilyen nagy sebességgel, vízben történő haladás során azonban egy olyan jelenséggel is számolniuk kell a hajók építőinek, amivel a hagyományos vitorlázás során nemigen találkoznak: ez pedig a kavitáció. Ez egy olyan fizikai jelenség, mely akkor következik be, ha egy anyag a nyomás esése következtében folyadékból hirtelen gáz halmazállapotúvá válik. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy egy adott sebességnél gyorsabban mozgó hajótest, vagy hajócsavar felületén mintegy forrni kezd a víz, ez pedig értelemszerűen káros a jármű alkatrészeire nézve, egyúttal az irányítást is instabillá teszi.

Mayeul van den Broek, a Syroco egyik társalapítója egy korábbi, CNN-cikkben úgy fogalmazott, hogy szerinte a kavitációval megküzdeni kicsit olyan, mint átlépni a hangsebességet.

A leggyorsabbak között számon tartott szárnyashajók esetében – leginkább a hordszárnyak profiljából kifolyólag – a kavitáció miatt nagyjából 100km/óra az elérhető legnagyobb sebesség, így a két rivális vitorláshajó víz alatti hordszárnyai egy teljesen más, ék alakú profilt kaptak, mely már szándékosan a szuperkavitáció jelenségének a kihasználására épül. Elég nagy sebesség esetén ugyanis a kavitáció már nem csak néhány gőzbuborékra terjed ki, hanem a folyadékban nagy sebességgel haladó testet teljes egészében gőzköpeny veszi körül. Ennek a jelenségnek a felhasználásával léphető át a bűvös 100 km/órás sebességhatár is.

(Fotó: Syroco, SP80)

Sárkányvitorlás teherhajót tesztel az Airbus A speciális vitorla az automatikus irányításnak köszönhetően mindig a lehető legjobban kiaknázza a szél erejét, ezzel akár 20%-os csökkenést lehet elérni az üzemanyagfelhasználás és üvegházhatású gázok kibocsátásának tekintetében.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.