A Skysails vállalat már több mint egy évtizede teszteli automata vitorlarendszerét, amelyet a tengereken történő teherszállítás során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségének csökkentésére szán, valamint az üzemanyagfelhasználás redukálására, azonban a sikeres tesztek ellenére a sárkányvitorlákkal közlekedő hajók látványa egyelőre még nem vált megszokott és hétköznapi elemévé a tengeri közlekedésnek. Jövőre azonban már az Airbus is csatlakozik a mozgalomhoz, amely a vitorlás teherszállítás beindítását tűzte ki célul és egyik hajóján elkezdi alkalmazni az újfajta hibrid meghajtórendszert.
A cég nem a Skysailsszel, hanem saját startupjával, az Airseaszel kötött szerződést a technológia próbájára, a 2022-es év elején induló hat hónapos tesztidőszak alatt azt vizsgálják majd, hogy hogyan lehet a lehető legjobban működő hibrid rendszert létrehozni a vitorla integrálásával és az is kiderül, hogy valóban az ígért mértékben csökkenti-e az üzemanyagfogyasztást és üvegházhatású gázok kibocsátását a módszer. A Seawing vitorlát már fel is szerelték az Airbus által bérelt egyik szállítójárműre, a 154 méter hosszú Ville de Bordeaux-re, amely a cég repülőgép alkatrészeit fuvarozza az európai gyárakból a Toulouse-ban található üzembe.
A vitorla 500 négyzetméter kiterjedésű és egy kábellel akár 200 méter magasságba is képes emelkedni, a szabályozását pedig automatizált rendszer oldja meg. A végső változat, amellyel megvalósítható lesz majd a tervezett 20%-os csökkentés az üzemanyagfelhasználásban, ennek kétszerese, 1000 négyzetméteres lesz, és, amennyiben jól sikerülnek a tesztek, ezt a verziót alkalmazzák majd a kereskedelmi hajókon.
(Designboom Fotó: Airseas)