Találtak egy katapultot a régészek, amit bombázógépek indítására használtak volna

2023 / 10 / 13 / Felkai Ádám
Találtak egy katapultot a régészek, amit bombázógépek indítására használtak volna
A második világháborús katapultot Anglia délkeleti részén fedezték fel, és a célja az lett volna, hogy bombázókat indítsanak el vele. Végül sosem használták, de elmondjuk, miért tűnhetett annak idején jó ötletnek egy ilyen szerkezet, és hogy végül miként élt tovább.

A Londoni Régészeti Múzeum (MOLA) közleménye szerint a Royal Aircraft Establishment (RAE) Mark III Catapult nevű katapult a délkelet-angliai Oxfordshire-ben található, és azzal a céllal készült, hogy egyrészt üzemanyagot spóroljanak vele, másrészt, hogy az átlagosnál rövidebb kifutópályákon használják fel.

Habár a fentiek alapján hasznos szerkezetről beszélünk, ám az 1938 és 1940 között készült prototípust végül soha nem használták. Az eszközt később elásták, és 1941-ben egy szabályos kifutópályát építettek rá. A katapult azonban nem veszett el végleg, csak átalakult: a tervezése ugyanis segített utat nyitni más katapultrendszerek számára, köztük az 1941-es hajókra telepíthető katapultnak (CAM), amely képes volt harci repülőgépeket indítani ezekről a vízi járművekről.

Miként arról a LiveScience beszámol, a régészek igencsak érdekes leletre bukkantak egy építkezés előkészületei során a Harwell Tudományos és Innovációs Kampuszon, ahol különböző kormányzati, tudományos és ipari kutatóintézmények találhatók. A felfedezés egy katapult volt – a szerkezet érdekes kialakításának kulcspontja egy hatalmas, 30 méter széles kör alakú gödör, amelyen eredetileg egy fordítótányér ült. A rendszer így két beton kifutópályából áll, melyek mindegyik csak 82 méter hosszú szemben a modern kifutókkal, amelyek jellemzően 1829 méteren nyúlnak el a 90 tonnánál könnyebb gépek esetén.

A katapult a következőképp működött: a harci repülőgépeket vonóhorog segítségével egy föld alatti pneumatikus dugattyúhoz erősítették. Az erőt 12 Rolls-Royce Kestrel aeromotor szolgáltatta a forgótányér alatt, és sűrített levegőt használtak az említett dugattyú mozgatásához. A dugattyúba vezetett sűrített levegő erőteljesen kitágult, és a nagy bombázógépeket az égbe katapultálta.

Az ötlet tehát egyszerű és nagyszerű volt, de sajnos a prototípus soha nem működött rendeltetésszerűen, részben amiatt, mert egyszerűen nem volt kompatibilis azokkal a bombázógépekkel, amelyek indítására tervezték. A projekt kukázása után a gödröt radioaktív hulladék tárolására használták, majd a radioaktív anyagok eltávolítása után a közelmúltban végzett ásatások során került újra a felszínre.

A helyszín további feltárásai sok egyéb érdekességet tartogattak a korszakból: köztük egy másik, lámpákkal felszerelt kifutópályát és egy korábban ismeretlen ágyut, amely a kifutópálya védelmét szolgálta az esetleges támadások ellen. A kutatók több száz fényképet és több ezer mérést használtak fel aprólékosan, hogy megalkossák a katapultrendszer részletes 3D-s digitális modelljét, amely itt online is megtekinthető.

(Kép: MOLA)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.