Néhány héttel az iskola első napja előtt Amanda üdvözlőcsomagot kapott attól a texasi középiskolától, melyben a tervek szerint idén színházi képzést oktat majd. A készlet tartalmazott egy vászonmaszkot és egy arcvédőt, azokat az egyéni védőeszközöket, melyeket viselnie kell, amikor a félév során az iskolában tartózkodik. Egyik eszköz sem tűnt különösebben megbízhatónak.
"Ez egy háromrétegű szövetmaszk - nem orvosi maszk - és az arcvédő úgy néz ki, mintha egy iskolai szakkörön készült volna"
- mesélte Amanda. „De úgy értem, elviszem magammal, mert tudom, hogy van néhány tanár kollégám és barátom akik egyáltalán nem kaptak védőfelszerelést, nekik zsebből kell kifizetni, és beszerezni, ha maszkot szeretnének hordani."
Amanda a héten hivatalosan is megkezdte az osztályok tanítását, több ezer tanárral együtt az Egyesült Államokban. Az Amanda álnév, a szóban forgó tanárnő nem akarta, hogy nevét nyilvánosságra hozzák, mert tart az iskolából esetleg érkező megtorlástól. Oktatási kerületében az első három hetet egyfajta kísérletnek szánják. Az összes tanuló otthon marad majd, míg a tanárok bejárnak az iskolákba, és Zoomon, vagy más videokonferencia eszközök segítségével adják ki utasításaikat. Ily módon a diákok továbbra is az osztályteremben látják majd a tanáraikat.
Az első három hét után következő időszakra az iskolának még nincsenek konkrét tervei. Lehetséges, hogy a tankerület meghosszabbíthatja az online tanulást néhány héttel, és az is elképzelhető, hogy a tanulóknak teljes időben be kell majd járni az órákra. Függetlenül attól, hogy mi történik, Amanda ellentmondásosnak érzi a jövőt.
"Egyike vagyok azoknak a tanároknak, akik azonnal elkapják a kórt, amikor egy gyerek megbetegszik" - mondta a The Verge-nek. „Nem vagyok immunhiányos, de általában elkapom, amit a gyerekek behoznak. Minden második évben elkapom az influenzát is. Most sokszor az jár a fejemben, hogy úgy kellene gondolkodnom:
„Ó, igen, izgatott vagyok a soron következő iskolai év miatt, és ez egyébként igaz is. Ugyanakkor nem akarok megbetegedni, és azt sem akarom, hogy bármelyik tanulóm megbetegedjen. Nem akarom, hogy az egyik kollégám beteggé váljon és meghaljon."
Az USA tanárai Amandához hasonlóan annak bizonytalanságával küzdenek, hogy a 2020-2021-es tanév nagy részében hogyan fogják oktatni a diákjaikat. A Covid-19 világjárvány még mindig teljes lendületben van az Egyesült Államokban, és az utóbbi időben az esetszám erős hullámokat vetett Texas, Florida, Arizona államokban és másutt is. Sok tanárnak kellett felkészülnie az online tanítás valamilyen formájára, miközben a személyes oktatás fenyegetettsége a feje fölött lógott. A tanárok aggódnak saját biztonságuk, családjaik és a gyerekek biztonsága miatt.
"A legkevésbé az aggaszt, hogy hatékonyan el tudom-e majd végezni a feladataimat a digitális oktatás során" - mondta Kristen, egy texasi középiskolai kémia tanár.
"Körülbelül 0,5 százalékban aggódok az online oktatás hatékonysága miatt, és 99,5 százalékban amiatt, hogy esetleg meghalok."
A gyerekeket és a Covid-19 kapcsolatát érintő tudományos álláspont hosszú ideig elég zavaros volt. A Covid-19 krízis kezdetén nagyon kevés gyermek tűnt fertőzőnek, ami miatt néhány szakértő azon gondolkodott, vajon a gyerekek kevésbé hajlamosak-e az új koronavírus okozta betegségre. A tudósoknak először is nehéz volt tanulmányozni a gyermekekre terjedő átvitelt, mivel a legtöbb iskola márciusban átváltott online oktatásra, amikor számos amerikai állam bevezette a karantén intézkedéseket.
De miközben a világjárvány lecsengeni látszott, új narratíva alakult ki. A kutatások kimutatták, hogy míg a gyermekek kevésbé valószínű, hogy súlyosan megbetegednek a vírustól, határozottan nem immunisak arra, és ők is képesek terjeszteni azt. A Betegség Ellenőrzési és Megelőzési Központ nemrégiben végzett kutatásából kiderült - miután megvizsgálták a Covid-19 terjedését Dél-Koreában - hogy a 10–19 éves gyermekek ugyanolyan ütemben terjeszthetik a vírust mint a felnőttek. A The Journal of the American Medical Association lapban közzétett tanulmány azt is feltárta, hogy
az olyan öt évnél fiatalabb gyermekek torkában, akik enyhe lefolyású Covid-19 betegségen estek át, még mindig nagy számban jelen van a vírus RNS-e.
Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia jelentése szerint július utolsó két hetében valamivel több mint 97 ezer iskolás korú gyermek Covid-19 tesztje lett pozitív.
Olyan esettanulmányok születnek, amelyek megmutatják, mi történik, ha nagy számú gyermekek nagy csoportjai gyűlnek össze a világjárvány közepette. Miután Izrael májusban újból megnyitotta iskoláit, az egyik jeruzsálemi középiskolában jelentős COVID-19 kitörés történt, mely elterjedt a diákok, a tanárok és a közösség többi tagja között.
Egy álmos Georgia állambeli nyári táborban a közel 600 táborozó és személyzet közül 290 ember produkált pozitív Covid-19 tesztet.
Ugyanekkor az USA-ban heves vita lobbant fel az iskolák őszi újbóli megnyitásáról. Donald Trump elnök nagyon erélyesen szólította fel az iskolákat a személyes képzés újbóli elindítására, és még azzal is fenyegetőzött, hogy visszatartják a szövetségi támogatást azoktól az államoktól, ahol az iskolák zárva maradnak. Végső soron az egyes államok döntik majd el, hogy az iskolák milyen lépéseket tesznek.
Egyes államokban a tankerületek feladata, hogy kitalálják mi a legjobb a tanárok és a diákok számára. Más államok, mint például Texas, előírják, hogy az iskolák személyes oktatást folytassanak, bár az állam megengedi, hogy a tankerületekben eleinte, de legfeljebb nyolc héten keresztül, online oktatás folyjon. Megint más államok, például Arizona, ragaszkodnak ahhoz, hogy legalább néhány diák teljes munkaidőben járjon be az iskolába, például “azok a gyerekek, akiknek napközben szükségük van egy helyre”, máskülönben a tankerületek nem jogosultak a megnövelt támogatásra.
Ez a retorzió azt az arizonai általános iskolát is érinti, ahol Jessica tanulást segítő coach-ként dolgozik. Ezen a héten körülbelül 100 speciális oktatásra szoruló diák, akiknek az angol csak a második nyelve, csökkentett ebédet kap, és alapvető fontosságú munkavállalók gyermekei is érkeznek az iskolába. De a gyerekek nem térnek majd úgy vissza az osztálytermekbe, mint általában.
"Nincs olyan, hogy varázsütésre visszatérnek az osztályukba" - mondta Jessica. "Mindegyikük továbbra is online tanul majd, csak az iskolában. A gyerekeket különféle helyiségekben, egymástól távol helyezik el. Ezután a tanárok a számítógép képernyőjén keresztül vagy otthontól, vagy az iskolából, egy másik szobából tanítanak. Eközben gardedám felügyeli a diákokat, megbizonyosodva arról, hogy senki sem kerül bajba, és segít ha valakinek kérdése van.
Ez a felállás Jessica szerint sok stresszes tanárhoz vezetett. Az oktatók nemcsak amiatt aggódnak, hogy az iskolában valamilyen módon elkaphatják a vírust, de teljes mértékben át kellett térniük az online oktatásra, olyan új platformokat használva, mint például a Canvas és a Teams. Ez azt jelenti, hogy sok tanár rengeteg energiát fektet az új technológiák megtanulásába és a tanterv adaptálásába, így az általuk tanított tartalomra kevesebb figyelem jut.
Jessica szerencséjére, iskolája megengedi a tanároknak, hogy egyelőre otthonról tanítsanak, ha kellemetlennek érzik a bejárást, így egyelőre a lehetőségek szerint kerüli az iskola látogatását. Két kis csecsemő várja otthon, és aggódik amiatt, hogy a vírust hazahozza gyermekeihez. "A maszk viselése szempontjából nem mindenki viselkedik azonos óvatossággal vagy körültekintéssel" - mondta.
"Lehet, hogy belépek egy szobába, és az ott lévők nem veszik fel a maszkjukat és úgy beszélgetnek velem, vagy közelebb lépnek hozzám, vagy megpróbálnak a kezembe adni valamit, az én szorongásom meg csak egyre nő."
Mégis azt mondja, hogy vegyes érzései vannak a tanévvel kapcsolatban. Noha nem hiszi, hogy jó ötlet a pandémia közepén akár egyetlen gyereket is iskolába engedni, továbbra is aggódik azok miatt a magas kockázatú gyermekek miatt, akik számára az iskola jelenti az egyetlen stabil helyet, az otthonuktól távol. Jessica azt is hozzátette, hogy az iskola által biztosított ingyenes és csökkentett mennyiségű ebéd kritikus fontosságú néhány gyerek számára, és a tanárok hétvégente még ételt is adnak bizonyos gyermekeknek hazavitelre. "Nagyon tartok attól, hogy hazahozok valami fertőzést a gyerekeimhez, de aggódok azok miatt a gyerekek miatt is, akik miatt éjjel ébren forgolódunk az ágyban" - panaszolta.
Más tanárok számára a tanítás jövője még mindig bizonytalan. Kevesebb, mint két héttel az iskola első napjának megkezdése előtt, Dan és az ohioi Columbus tankerületének más tanárai még mindig nem tudták, hogyan fest majd a tanítás az iskolaévben. Tankerületük vezetése őrlődött a különböző forgatókönyvek között, a teljes egészében online tanítástól kezdve, a tanárok és diákok maszkviselésére kötelezéséig az órákon, a teljes tanítási időben.
A tankerületi tisztviselők egy hibrid megközelítésről is egyeztettek, ami szerint a tanárok és a diákok hetente csak néhány napra érkeznének az iskolába, majd a hét többi részében online folyna a tanítás.
Mindettől hihetetlenül nehézzé vált az év tervezése, hiszen a tanároknak mindhárom lehetőségre fel kellett készülniük. „Két héttel ezelőtt a “hibrid” tervben voltunk, a múlt héten az “teljesen online” tervben, most pedig újra minden bizonytalan” - mondta el Dan, aki kémiát és testnevelést tanít. „Az iskolaszék folyamatosan ülésezik erről, és azt hiszem, sokan csalódottak. Csak döntsétek már el végre, hogy tudjuk, mit tegyünk.”
Dan körzetében a tisztviselők úgy próbálták meghozni a végső döntést, hogy megvizsgálták az esetszámokat és a környező közösség kórházi ápolásának mutatóit. Mivel az esetszámok ingadoztak, így ingadozott a további teendőkről szóló döntés is. Mindössze néhány nappal az osztályok elindulása előtt a tankerület végül úgy döntött, hogy teljesen az online oktatásra állnak át, mivel a közösségében az esetek száma továbbra is a piros zónában volt. Dan szerint mindenki számára ez volt a legjobb döntés.
"A digitális oktatást úgy támogatom, ahogy van. Minél többet gondolkodtam ezen, annál inkább arra jutottam, hogy nem, nem igazán akarom megkockáztatni, hogy visszatérjek, és hogy hét felnőtt közül én legyek az az egy, aki belehal a koronavírus fertőzésbe" - mondta.
A tankerület a hibrid megközelítés felé szeretne elmozdulni, amikor az esetszám csökken majd. Ráadásul Dannek az online tanítás bevezetése esetén is az iskola épületéből kell tanítania, még akkor is, ha az összes diák otthon marad. Ezt a döntést a szülők hangos méltatlankodásának tulajdonítja, akik az igazgatótanács ülésein és közösségi média üzeneteikben aggodalmukat fejezték ki az otthon tartózkodó tanárok miatt.
„A környéken sok szülő méltatlankodik felemelt hangon, miszerint: „A tanárok nem dolgozni, csak italozni fognak egész nap! Az én adómat ne erre költsék! - típusú hozzáállás a jellemző” - mondta Dan.
„És így az iskolaigazgató azt mondta, hogy annak ellenére, hogy a gyerekek otthon vannak, a tanári karnak jelentkeznie kell az épületben és online kell megtartania a szokásos tantermi órákat. Hogy őszinte legyek, amúgy is azt terveztem, hogy pár alkalommal bemegyek a ban megyek a laboratóriumi órák miatt, de ezt kötelezővé tenni csak azért mert néhány szülő méltatlankodik, politikai döntésnek tűnik.”
A Texasban élő Kristen szintén tapasztalja a tankerület embereitől érkező nyomást, akik kötelezővé tennék a tanárok számára, hogy az iskola területéről tanítsanak. Az egyik testület ülésén egy kerületi tisztviselő megpróbált azzal érvelni, hogy a tanárok “ellustulhatnak”, ha otthon maradnak. Kristen szerint:
"Ez a fickó olyanokat mondott: "Nem hiszem, hogy hagyhatnánk akár egyetlen tanárt otthonról tanítani, mert az összesre szükségünk van az épületben - mert esetleg visszaélnek majd ezzel a lehetőséggel, hogy otthon dolgozhatnak."
"Nem tudjuk, hogy ezeknek a tanároknak vannak-e valódi nehézségeik vagy nincsenek. És látom a Facebookon a tengerparton készült fotóikat, valójában csak nem akarnak dolgozni, ez az, ami valójában történik."
A nyomás ellenére Kristen nem tér vissza azonnal az iskolába. A tanítás náluk három hetes online oktatással kezdődik, mielőtt a gyerekek és a tanárok is teljes tanítási időben visszatérnének az intézménybe. A három hét elteltével az összes tanárnak be kell majd járnia, noha a szülők ha akarják, dönthetnek úgy is, hogy otthon tartják a gyerekeiket. Kristen szerint a tankerületi “újranyitási nyomás” komoly aggodalmat okoz, mert ő például nem engedheti meg magának, hogy abbahagyja a tanítást. „Megértem, hogy vannak családok, ahol nincs sok választásuk gyermekeik iskolába küldését illetően, de az én családomnak nincs lehetősége választani, hogy én dolgozom-e vagy sem. Szükségünk van a jövedelmemre.”
Fiatal lányával otthonában, Kristen kidolgozott egy bonyolult tervet arra vonatkozóan, hogyan fogja tanítani az iskolában a diákokat, mielőtt hazatérne a családjához. "Arra gondolok, hogy veszek magamnak egy arcvédőt, és valószínűleg meg fogom venni azokat a hajvédő sapkákat is, melyeket a sebészek viselnek, mert a jelenlegi tervem az, hogy nem fogom a vírust ne hazahozni a családomhoz" - mondta. Az igazgatója azt is megengedte a tanároknak, hogy műtősruhát és kesztyűt viseljenek az iskolában, professzionális védelmi öltözéknek tekintve ezeket.
„Tehát valószínűleg minden nap ujjatlan pólót és egy kerékpáros rövidnadrágot fogok viselni a műtősruha alatt, majd a parkolóban leveszem a kesztyűt, és beteszem egy táskába az autómban, majd hazavezetek. És aztán, amint hazaértem, lefertőtlenítem a kocsimat, leveszem a ruháimat és a mosógépbe teszem őket.”
Kristen úgy gondolja, hogy ha mindenkit arra kényszerítenek majd, hogy bejárjon az iskolába, a hallgatókat és a tanárokat egyaránt, annak tragikus eredményei lesznek. A Covid-19 esetszámok jelentősen megnövekedtek a területen, és úgy gondolja, hogy csak idő kérdése, mielőtt olyan valaki is megbetegszik, akit személyesen is ismer.
„Tekintettel a jelenlegi fertőzöttségi szintre a környéken, ismerve az iskolám méretét, és számításba véve az orvosi szempontból kiszolgáltatott munkatársaimat, számomra nem kérdés, hogy olyan emberekkel fogok együtt dolgozni, akik meghalnak majd ebben a betegségben, ha az iskola visszavált a személyes tanításra és órai jelenlétre” - mondta.
Az Egyesült Államok hamarosan megtudja, hogy a személyes oktatás további Covid-19 kitörésekhez vezet vagy sem. Mindeddig a korán újra megnyíló iskolák nem értek el fényes eredményeket. A Georgia állambeli Cherokee megyei kerületi iskolák az augusztus elején megkezdett órák után hamar bezárni kényszerültek.
A diákok elkezdtek pozitív Covid-19 teszteket produkálni, és a megyében jelenleg közel 1200 ember él otthoni karanténban.
Egy másik közeli iskola Georgiaban, az Észak-Pauldingi középiskola szintén ideiglenesen bezárt, miután kilenc ember tesztje lett pozitív az első iskolahét után. Az iskolára országos figyelem irányult, miután kikerültek az épületében készült képek, melyek zsúfolt folyosókon tülekedő hallgatókat mutattak, akik közül sokan nem viseltek maszkot. Missisippiben több mint 2000 diák és tanár van karanténban az iskolák újbóli megnyitása után, és több mint 400 tanár és diák adott pozitív eredményt a Covid-19 teszteken.
Statisztikailag nézve a dolgot, az ezen iskolákban megbetegedett tanulók valószínűleg túlélik a fertőzést. A CDC szerint eddig kevesebb mint 100 fő, 18 év alatti gyermek halt meg a vírus okozta fertőzésben az Egyesült Államokban. De a gyerekek elkapják és terjesztik ezt a vírust. És ha a gyerekek a nap nagy részét az iskolában töltik, akkor a hozzájuk legközelebbi felnőttek valószínűleg tanáraik lesznek, idősebb emberek, akiknek statisztikailag nincs jó esélyük.
A tanárok azt remélik, hogy tankerületekben és a törvényhozásban ezt is végiggondolják, mivel a személyes oktatásról folytatott vita még zajlik.
"Nem elég nagy hangsúlyt fektetünk tanáraink védelmére" - mondta Amanda, Texasból. "Ha hihetetlenül fontos, hogy a diákok otthon legyenek, akkor a tanároknak is lehetőséget kell adnunk arra, hogy otthon maradjanak."
A cikksorozat következő részében Magyarországon dolgozó egyetemi tanárokat kérdeztünk ugyanebben a témában, reakcióik, félelmeik és reményeik a következő epizódban olvashatók. A cikk kedden 14 órakor jelenik meg a Rakétán, és a Rakéta Facebook oldalán.
(Képek: Unsplash, Pexels, Pixabay)