Téged is idegesít, amikor több a csomagolásból származó szemét, mint maga a termék?

2020 / 07 / 26 / Rácz Tamás
Téged is idegesít, amikor több a csomagolásból származó szemét, mint maga a termék?
Az élelmiszerek túlcsomagolása egyrészt felesleges környezetterhelés, másrészt szemétért kidobott pénz a vevő részéről. Küzdjünk ellene!

A csomagolásnak kettős szerepe van az élelmiszeriparban. Egyrészt védi a terméket a szennyezéstől, sérülésektől, másrészt pedig kommunikációs felületként szolgál, amelyen praktikus információkat, kötelezően előírt közlendőket - na és persze a vásárlásra ösztönző reklámot, marketingüzeneteket helyezhet el a gyártó vagy a forgalmazó.

Ezek az információk, elsősorban a marketingjellegű üzenetek szélsőséges esetekben annyira megboríthatják a termék értéke és a csomagolás kivitele, a csomagolóanyag mennyisége közti egyensúlyt, ami már a rossz vicc kategóriája. Különösen extrém túlkapásokra hajlamos a témában az élelmiszeripar rokonterülete, a gyógyszeripar, illetve a funkcionális élelmiszerek, egészségvédő szerek ipara. Ezekre mutatunk most néhány saját példát (mármint nem olyan termékeket, amiket mi csomagoltunk túl, hanem amit túlcsomagolva vettünk, pont e cikk kedvéért), majd egy igazán lehangoló 30-as gyűjtést citálunk ide egy másik magazintól - végül pedig megkérünk benneteket, a Rakéta olvasóit, hogy küldjetek képet a ti hasonló élményeitekről egy következő cikkhez!

1, japán luxusdesszert, érdekes extrával a csomagban

Még a COVID-19 bedurvulása előtti utolsó pillanatokban jutott hozzá szerkesztőségünk egy tagja ehhez a kis csodához a tokiói Haneda repülőtér szuvenírboltjában - egyébként ez a csokiszeletke adta az ihletet, hogy elkezdjünk a túlcsomagolás témájával foglalkozni. A matchá-val (japán zöldtea-porral) felturbózott fura zöld téglatest (innen megrendelhető) élvezeti értékéhez képest erősen túlbiztosított csomagolást kapott, az újrafeldolgozhatóság pedig láthatóan nem szerepelt a gyártó prioritásai között a terméktervezésnél:


Az első réteg: a reklámfotó jobb alsó sarkában is látható ötös gyűjtődoboz (sajnos az eredetit már kidobtuk). Az ár csomagküldőn keresztül kb. 6000 forint, de a reptéri ár jóval alacsonyabb, valahol 3-4000 forint között volt az ötös csomagra

A dobozban lévő kis dobozok egyikét kinyitva vehetjük ki a fóliatasakba zárt csokit, a fólia alatt egy kis nedvességmegkötő bigyóval, ami persze még külön le van csomagolva

És mindez még benne volt a nagyobb gyűjtődobozban!

2, Tasakos, kisgyermekbe tölthető fura pürék

Egy Lidl pénztár előtti, úgynevezett impulzusvásárlásra ösztönző polcáról kaptam le valóban impulzusszerűen ezt a két tasakot, melyben a minimális mennyiségű beltartalmat aránytalanul sok műanyaggal körülvéve, "BIO" illetve "100%" valamint "hozzáadott CUKOR nélkül" hívószavakkal felturbózva próbálják eladni a szülőknek, hogy egy csomó felesleges műanyagszemétbe zárt trutyi megvásárlásától jó anyának/apának érezhessék magukat. Gyerekkorom fóliazacskós, szívószálas SIÓ-gyümölcsleve új köntösben - bár úgy emlékszem, az még legalább kétdecis volt, nem pedig egy se.


A lila sapkás a Lidl saját márkás terméke, 90 grammnyi trutyival, a másik a Kubu 100 grammos püréje

A méretarány kedvéért raktam oda a gyufát: ennyi zselés valami jön ki abból a sok műanyagból. A kupak egyébként gyerekek ellen védett, annyira nehezen jön le, hogy csak felnőtt tudja lecsavarni

3, A gyógyszeripar túlkapásai

Allergiagyógyszer, aszpirin és laktázenzim, extrém szellősen csomagolva. Minek?


Nagyon hálás vagyok a gyártónak a parlagfű-szezon durvább napjain, na de ez a kiszerelés a vakablakokkal a levélen eléggé gáz

Jó, a felét már megette a család és kivették a leírást tartalmazó papírt is, de a pár darab, szemenként csomagolt aszpirin a hatalmas dobozban azért elég fura ezekben a fenntarthatóságról szóló időkben

Laktáz enzim, cseppenként adagolandó kis segítség laktózérzékenyeknek

A bocifejes extra papírszelet nélkül biztos nem lenne hatásos a csepp

Ez most laktázoldat vagy nitroglicerin, hogy ennyire kell védeni?

Négy is befért volna a túlméretes dobozba...

4, A dobozos üdítők downsizingja

Persze, ittunk mi már repülőn másfél decis dobozos kólát, de háztartási léptékben ez az aludoboz-kiszerelés erősen pazarlónak tűnik. Még akkor is, ha a Solevita "ginger-shot"-ja is BIO, rá van írva, tehát nyilván jó az embernek, az emberiségnek és a bolygónak is...


Viccesen torokkaparós és kellemesen leizzaszt a gyömbéres almalé, de a másfél decis aludoboz is, ha az ökológiai lábnyomára gondolok

5, Kávé, amerikai nagyvonalúsággal

Míg a faszari, kuporgató európaiak valahogy beraknak egy egész instant cappuccinót egy fél ceruzányi tasakba, tejjel, cukorral, az amerikai életmód ikonja, a Starbucks nem spórol, ha egy laza filteres kávé kifőzéséhez elég port kell bezacskózni! (A mintákat egy Los Angeles-i szálloda minibárjából hoztuk haza szuvenírnek, szintén még a pandémia kihirdetése előtt.)


Az Amerikai Álom: egyetlen bögre kávéhoz szükséges örlemény, eldobós filterrel együtt egy EKKKORA fóliatasakban

Hány szem kávé lehet ledarálva a szűrőben? 15-20?

6, A GreenLemon csodálatos gyűjtése hasonlókból

Íme, a túlcsomagolás 30 lenyűgöző példája, immár elszakadva az élelmiszeripartól:


Egy benzinkúti allergiabogyó Amerikából (kép: Reddit/GreenLemon)

Várjuk a ti tapasztalataitokat is!

Kedves Rakéta-olvasó: ha te is vettél mostanában olyan terméket, akár élelmiszert, akár mást, ahol úgy érezted, többet fizettél a csomagolásért, mint a cuccért, vagy csak egyszerűen megdöbbentél a holmiddal együtt a háztartásodba került indokolatlan mennyiségű szeméttől, írd meg nekünk a sztorit! A racz.tamas kukac raketa.hu emailcímen vagy FB-üzenetben a facebook.com/raketahu oldalon - ahogy tetszik! A történeteket két hétig várjuk, majd a legjobbakat, vagyis inkább legszomorúbbakat közzétesszük, mindenki okulására!


memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben.
Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ  Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben. Szenzitíven és nyitottan álltak a fiatalokhoz, kérdezték őket a digitális trendekről is: a TikTok az új YouTube, a Facebook régóta a boomereké, chatelni pedig már csak Instagramon szokás – beszámoló
Mikrofarmokkal tervez újfajta életmódot divatba hozni egy amerikai cég
Mikrofarmokkal tervez újfajta életmódot divatba hozni egy amerikai cég
Az árát nehezen hozza be, de állandóan kéznél lévő, vegyianyagmentes zöldségeket biztosít a bárhol elhelyezhető mikrofarm, ami az öntözésen kívül önállóan működik.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.