Tényleg felfedeztek egy hatalmas, titkos óceánt mélyen a Föld felszíne alatt?

2023 / 01 / 18 / Felkai Ádám
Tényleg felfedeztek egy hatalmas, titkos óceánt mélyen a Föld felszíne alatt?
Az valóban kiderül egy friss kutatásból, hogy rengeteg víz van ott.

Az egyik legújabb állítás, amely mind több helyen visszaköszön a közösségi felületeken, hogy a bolygónkon található egy hatalmas, titokzatos óceán mélyen a planéta felszíne alatt. Mint az például lentebb, a 191 ezer like-nál járó videóban ismertetésre kerül, ez a titkos óceán nem csak óriási, de még akár ismeretlen, rejtélyes élet is előfordulhat benne. Mi igaz mindebből?

@conspirazycrazytheory #conpiracytheories #discussion #theory #foryou ♬ Epic Emotional - AShamaluevMusic

Meglepő lehet, de valóban akad egy tavaly októberben közölt tanulmány, amely azt az elmélet erősítette meg, hogy a bolygó felszíne alatt jelentős mennyiségű víz található. A frankfurti Goethe Egyetem felfedezése alapján a bolygón belül, az úgynevezett átmeneti zónában ugyanis jelentős mennyiségű víz előfordulását bizonyították be – az átmeneti zóna az a terület, amely a Föld Felső- és Alsó köpenye közt helyezkedik el 410 és 660 km-es mélységben a felszínhez képest. A kutatók erre a következtetésre az alapján jutottak, hogy Botswanában olyan gyémántot találtak, amely 660 km-es mélységből származott – tehát az átmeneti zóna és az Alsó köpeny határáról. A kutatók pedig a gyémánt vizsgálatát követően arra jutottak, hogy ennek a víztartalma magas a sok magnézium-szilikát (pontosabban ennek egy speciális, magas nyomáson kialakuló fázisáról van szó) zárvány jelenléte miatt.

A Föld öves felépítése -- forrás: wikipedia

A felfedezés azért úttörő jelentőségű, mert korábban nem tudták, hogy mennyi víz fordul elő ebben az átmeneti zónában, vagy előfordul-e egyáltalán. A mostani kutatás alapján viszont épp az derült ki, hogy jelentős mennyiségű víz található ezen a területen. A számítások szerint a terület akár a bolygó óceánjaiban található vízmennyiség hatszorosát is elnyelheti, vagyis akár annyi víz is lehet itt, mint amennyi a bolygó teljes felszíni vízkészlete, óceánokkal, tengerekkel, tavakkal és folyókkal együtt.

Eddig tehát nagyjából igaz az állítás, ami a videóban elhangzott. A probléma a "mélységi óceánnal" annyi, hogy ez nem tényleges óceán, magyarán a víz nem szabadon fordul elő, hanem a kőzetekben és ásványokban kötött formában található meg. Így aztán sajnos arra sincs esély, hogy ebben hatalmas, „idegenszerű” lények úszkáljanak.

Mindez talán unalmasnak hangzik tehát egy szörnyekkel teli titkos óceánhoz képest, pedig korántsem az, sőt a felfedezés rengeteg kérdést felvet, amely irányban a kutatók folytatják is a munkát. Ilyen kérdések, hogy miként került oda egyáltalán a víz, mióta található víz az átmeneti zónában, illetve hogy ez az egész felfedezés miként hat a bolygó eddig általunk ismert geológiájára.

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/Efraimstochter)

A memoQ az egyik legnépszerűbb fordítástámogató szoftver a szakmabeliek körében, a szoftver webes változata már a képernyő-felolvasó programokkal is kompatibilis, így biztosítva, hogy a vakok és gyengénlátók is önállóan tudják használni a szolgáltatást.
Mikrofarmokkal tervez újfajta életmódot divatba hozni egy amerikai cég
Az árát nehezen hozza be, de állandóan kéznél lévő, vegyianyagmentes zöldségeket biztosít a bárhol elhelyezhető mikrofarm, ami az öntözésen kívül önállóan működik.