Tényleg létezik a The Last of Us zombijait irányító parazita gombafaj

2023 / 01 / 25 / Bodnár Barna
Tényleg létezik a The Last of Us zombijait irányító parazita gombafaj
Az HBO nemrég bemutatott, The Last of Us című, nagysikerű PlayStation játék alapján készített filmsorozatának disztópikus története egy vírusszerűen terjedő gombafajról szól, pontosabban arról, hogy ez a parazita az emberiség nagy részét zombivá változtatva, hogyan pusztítja el jelenlegi világunkat. Bár a gazdatestet irányítani képes gombafajok léteznek a valóságban is, a sorozatban látható világvégétől egyelőre talán mégsem kell tartanunk.

A tudományos-fantasztikus irodalmat és filmművészetet évtizedek óta foglalkoztatja a gondolat, hogy különféle - akár földönkívüli - paraziták az embereket megfertőzve átveszik az irányítást a gazdatest felett, így azt marionette bábuként mozgatva bármire képesek aztán rávenni.

A The Last of Us nyitó képsoraiban járványszakértők vitáját láthatjuk, ahol egyikük arra hívja fel a figyelmet, hogy az emberiség vesztét minden valószínűség szerint egy gomba fogja okozni, nem pedig egy vírus, ahogy azt vitapartnere véli. A játék és a sorozat borús jövőképében a fertőzött "élőholtak" testében burjánzik az agresszív gomba, az agyukat, mozgásukat is teljes egészében a parazita irányítja, ami igyekszik minél több gazdatestbe beköltözni, mindenáron továbbterjedni. De vajon tényleg léteznek olyan organizmusok, amik egy másik élőlénybe költözve, teljes kontrollt gyakorolva képesek manipulálni a gazdatestet, és irányítani annak viselkedését? A rövid válasz: igen.

Persze emberként egyelőre nem kell attól tartanunk, hogy gombák által irányított zombik fognak ránk támadni az utcán, a rovaroknak azonban nagyon is van félnivalója. A trópusi esőerdőkben előforduló ophiocordyceps unilateralis gomba ugyanis teljesen átveszi a hatalmat a spóráit belélegző rovar testén, és mozgásán, hogy azt a fertőzés előrehaladtával a parazitának ideális körülményekkel rendelkező, párás helyre irányítsa. Az áldozatul esett élőlényt - például hangyát - ekkor arra kényszeríti, hogy a bolyt elhagyva, rágószervével rögzítse magát egy levélen, körülbelül 30 centiméterre a talajtól és mozdulatlanul várja a halált. Eközben

a parazita táptalajként használva a hangya testét, felemészti azt belülről, majd annak pusztulása után hosszúkás gombatestet növeszt ki a rovar fejéből,

ami körülbelül 3 hétnyi fejldődés után spórákkal szórja tele a levegőt, újabb gazdatesteket keresve.

Annak ellenére, hogy az ophiocordyceps teljes hangyakolóniákat tudna kipusztítani, nem ez a célja, és csupán néhány rovart fertőz meg egy adott bolyban. A kutatók szerint ugyanis a gombák szerepe egy adott természeti rendszerben, hogy kordában tartsák a populációt, de ne semmisítsék meg azt, hisz ez az ő létüket is veszélyeztetné. Bár a hangyák, és a legtöbb rovarfaj rendelkezik úgynevezett közösségi immunitással, vagyis ha a boly észleli, hogy fajtársuk beteg, azt eltávolítják a többiek közeléből, így védve a kolóniát, azonban az ophiocordyceps által fertőzött egyedeknél ez a módszer nem működik, mert a hangyák nem veszik észre a fertőzést, ugyanis a lappangási idő alatt a beteg teljesen tünetmentes.

Ophiocordyceps gomba által megölt rovar Peru délkeleti részén (Fotó: Getty Images/Kevin Schafer)

Az ophiocordyceps mindenesetre nem az egyetlen gombafaj, ami a saját léte és szaporodása érdekében zombivá változtatja áldozatait. Az entomophthora muscae például arra kényszeríti a fertőzött legyet, hogy az egy bizonyos magasságban lévő növényhez "ragassza" magát, mégpedig hassal felfelé, hogy a póz ideális legyen a spórák kirobbanásához, majd szétszóródásához.

A massospora cicadina nevű gomba pedig az énekeskabóca testét pumpálja tele halucinogénekkel, majd miután a fertőzés következtében a rovar hasfala, illetve fara egyszerűen leválik a testéről, a szerencsétlenül járt áldozat ide-oda tekergőzve pusztul el, annak érdekében, hogy a parazita spórái minél jobban szétszóródhassanak a levegőben.

Az apokaliptikus filmekben látható parazitákkal ellentétben

az ophiocordyceps nem a gazdatest agyát támadja meg, hanem közvetlenül annak izmai felett veszi át az irányítást bioaktív anyagokkal, amik megzavarják az áldozat idegrendszerét.

A kutatók eddig több mint 200 ophiocordyceps gombafajt azonosítottak, amik rovarokon élősködnek, de nem mindegyikük manipulálja, vagy irányítja a gazdatestet. Az ophiocordyceps sinensis például a nagy gyökérrágólepke hernyójában élősködik, szarv-szerű képződményt növesztve annak fejéből, amit egyébként a tibeti és kínai hagyományos orvoslás immunrendszer erősítőként, vágyfokózóként sőt, rákot is gyógyítani képes anyagként használ.

Cordyceps gombát termesztő üzem Suiningban, Kínában. (Fotó: Getty Images/Liu Changsong)

A kutatók egyelőre nem fedeztek fel olyan gombát, ami az emberek agyát megtámadva képes lenne minket irányítani, hacsak a sokak által önként elfogyasztott, pszichoaktív halucinogén fajokat nem soroljuk ide. Ezek legfőbb hatóanyagai a pszilocin és pszilocibin, amelyek különféle mentális hatásokkal rendelkeznek, elfogyasztásukkal például megváltozik az ember gondolkodásmódja, létszemlélete, illetve az, ahogyan a körülötte lévő világot érzékeli. Bár világszerte számos helyen fogyasztják vallási, vagy egyéb spirituális szertartások során, a legtöbb országban törvény tiltja a pszichedelikus gombák termesztését és használatát. Számos helyhez hasonlóan Magyarországon is kábítószernek minősülő anyagként tartják számon a pszilocint és pszilocibint, így az ezeket az anyagokat tartalmazó gombák termesztését, használatát, és átadását is büntetik a hazai törvények.

Bár a The Last of Us sorozatból egyelőre nem tudtható pontosan, milyen típusú gomba okozta a globális katasztrófát, a CDC (Center for Disease Control and Prevention, magyarul Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ) jelentéséből kiderül, hogy

léteznek az emberre nézve is halálos gombafajok, ilyen például a candida auris.

A vérmérgezést okozó, főleg kórházi körülmények között terjedő gomba azért is különösen veszélyes, mert hírhedten ellenálló minden gombaölő kezeléssel szemben, és a CDC szerint már több mint négy, az eredetihez hasonló törzse is kialakult.

A szakértők szerint vannak olyan gombák, amik képesek egyik emberről a másikra terjedni, azonban ahhoz, hogy olyan globális járványt és katasztrófát okozzanak, mint a The Last of Us-ban, akkora változásra lenne szükség a gombák tulajdonságait illetően, ami nagyon valószínűtlen. A COVID-19 példáján keresztül láthattuk, mennyire súlyos tud lenni egy járvány, ha a levegőben rendkívül gyorsan terjedő kórokozót az emberek egymásnak adják át, így akár azt is gondolhatnánk, hogy ez spórák esetében sem lenne másképp. Nagy különbég azonban, hogy a vírusokhoz képest a gombák spórái nem képesek nagy távolságokat megtenni a levegőben, illetve szinte kizárólag sötét, párás helyeken képesek csak életben maradni.

(Borítókép: Getty Images/Kateryna Kon)

Egyáltalán nem a valóságot érzékeljük, csupán irányítottan hallucinálunk
Azt rég tudjuk, hogy a valóságot nem közvetlen érzékeljük, hanem az érzékszerveink szűrőjén keresztül. Egy relatíve új elképzelés szerint azonban az utóbbi állítás sem igaz, valójában az érzékszerveink csak időnként mankót nyújtanak nekünk egy hatalmas álomban, egy végtelen hallucinációban, amit valóságnak nevezünk.