Mi a legnagyobb gond az elektromos autókkal? A többség jellemzően a töltési időt és a hatótávolságot szokta felhozni, amit az EV és akkumulátorgyártók már régóta próbálnak megoldani. Egy kényelmes és elfogadható megoldáshoz azonban eddig senki sem jutott olyan közel, mint a CATL harmadik generációs Qilin akkumulátora, amely – ha igazak a cég állításai – még azoknál, a Teslákba fejlesztett akkumulátoroknál is erősebb, amivel Elon Musk szokott büszkélkedni. Sőt, az ezekkel az akkumulátorokkal felszerelt gépkocsikra sem kell sokat várni, hiszen a Zeekr 009 már 2023 első üzleti negyedévében leszállításra kerül, míg a Zeekr 001 Qilin akkumulátorral felszerelt kiadása a 2023-as második üzleti negyedévében várható.
A Qilin a CATL szerint a cég harmadik generációs cell-to-pack (CTP) akkumulátorrendszerén alapul, amely prizmatikus lítium-ion cellákat használ. Az eredmény egy folyadékhűtéses, nagymértékben integrált akkumulátor, amely 255 Wh/kg fajlagos energiát és 72%-os „rekorder térfogat-kihasználási hatékonyságot” kínál – csak hogy ezt kontextusba helyezzük: a CATL saját, első generációs akkumulátorainak mindössze 50 százalékos térfogat-kihasználási hatékonysága volt. Az InsideEVs szerint a korábban a CATL által a prizmatikus cellák tetején elhelyezett hűtőlemezek most az új akkumulátor cellavonalai közé kerültek. Ez a hírek szerint akár 4-szeresére növelte a cella hőátadási területét, és lehetővé teszi, hogy az akkumulátor ellenálljon a hosszan tartó 4C töltésnek.
A CATL azt állítja, hogy a Qilin akkumulátorcsomag körülbelül 13%-kal több energiát tud leadni, mint tehát a Tesla új 4680-as akkumulátorai, azonos kémiai összetétel és csomagméret mellett. A cég nem adta meg az akksi kapacitását kilowattórában kifejezve, de lenyűgöző, 10 perces, 10-ről 80 százalékra történő (SOC) gyorstöltést ígér (aminek teljes kiélvezéséhez persze nem árt, ha nagy teljesítményű töltőállomások állnak rendelkezésre a környéken), és emellett hideg hőmérsékleten a kocsi öt perc alatt felmelegszik melegindításhoz. Mindehhez pedig az említett 1000 km-es hatótávolság társul.
Az augusztusban megkötött ötéves stratégiai együttműködés alapján a legelső, Qilin akkumulátorral ellátott modell a világon a Zeekr 009 lesz, amely már 2023 első üzleti negyedévében érkezik. A Zeekr egyébként az 1997-ben alapított, „népautókra” specializálódott kínai Geely Auto EV brandje, és a Zeekr 001 újra-kiadása is várható tehát, amelyet immár ezzel az akkumulátorral láttak el – ez utóbbi 2023 második negyedévében kerül majd leszállításra.
Forrás: CATL, Geely, Interesting Engineering, New Atlas
Kép: CATL