Kevés iparágat érintett olyan súlyosan a Covid-19, mint a légiközlekedést: a járvány kitöréséig szinte minden évben újabb rekordokat döntögető utasforgalom csaknem nullára csökkent, a légitársaságok ugyanakkor mégis kénytelenek elindítani teljesen üres „szellemjáratokat”, hogy ne essenek el bizonyos repülési jogoktól – írja a Gizmodo.com.
A borzasztóan kínos és környezetszennyező helyzetről a Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitungnak elmondta, hogy bár a társaság már nagyjából 33000 utasokat szállító járatot törölt idáig az omikron variáns miatt, télen mégis kénytelenek 18000 plusz repülőjáratot indítani utasok nélkül, pusztán azért, hogy ne veszítsék el egyes repülőtéri jogosultságaikat. Ironikus módon a Lufthansa Group ettől függetlenül korábban már saját klímacélokat is meghatározott: a csoport célja a nettó CO2-kibocsátás felére csökkentése 2030-ra, a 2019-es értékekhez képest, 2050-re pedig már a karbonsemlegesség elérése lenne a céljuk.
Az egyik leginkább húsba vágó repülési jog egy légitársaság számára, az úgynevezett résidő, illetve angol nevén „slot”. A repülőtéri résidő adja meg a jogosultságot egy légitársaságnak arra, hogy adott időpontban, egy adott repülőtéren le- és felszállást hajthasson végre, közte pedig a légikikötő infrastruktúráját használja. Abban az esetben, ha egy légitársaság csődbe megy, az összes slotja visszakerül a szabadon maradt slotok közé, az úgynevezett résidő-alapba.
A résidőkért mindig is erős konkurenciaharc folyt a légitársaságok közt, mivel az európai szabályok értelmében, ha valamelyik nem használja ki a slotjai legalább 80%-át, akkor elvesztheti azokat. 2020 márciusában ezt lecsökkentették 50%-ra, azonban ezt a valamivel alacsonyabb küszöböt csak 2022 márciusáig akarják megtartani.
Az 50%-os küszöb bejelentése után a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség főigazgatója úgy fogalmazott, hogy ez egy valóságtól teljesen elrugaszkodott döntés. A szövetség közel 300 olyan légitársaságot képvisel, amelyek a globális légiforgalom 82%-át adják. Becslésük szerint a nemzetközi utazások 2021 végére a 2019-es szint körülbelül 34%-át tették ki – és ez még az omikron variáns, és az újbóli szigorúbb lezárások előtt volt. Ehhez képest az 50%-os küszöb még mindig túl magas.
(Fotó: Getty Images)