Több mint öt tonnát képes a levegőbe emelni a Városliget új nevezetessége, a Ballon-kilátó

2022 / 04 / 30 / Palotai Nándor
Több mint öt tonnát képes a levegőbe emelni a Városliget új nevezetessége, a Ballon-kilátó
A különleges gázballon működéséről annak egyik pilótájával is sikerült beszélgetnünk, aki elárulta, hogy még arra a lehetetlen esetre is van forgatókönyv, ha a ballon elszabadulna – majd ezt követően mi is kipróbáltuk a szerkezetet.

Több mint 120 év után, május elsejével visszatér a Városligetbe egy régen elfeledett, ám annak idején nagy népszerűségnek örvendő attrakció, a városnéző ballonozás. Most több mint egy évszázad után, május elsejétől újra bárki a levegőbe emelkedhet a Széchenyi fürdőtől nem messze, a liget szélén található Mimóza-dombról. A héten a sajtó számára először mutatták meg hivatalosan is a ballont, a helyszínen Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója, valamint Závodszky Zoltán, a Ballonkilátó Zrt. ügyvezető igazgatója is beszédet mondott, melyekből érdekes információkat tudhattunk meg a ballonról, valamint az annak otthont adó helyszínről is. A megjelentek mind egyetértettek abban, hogy a Szinyei Merse Pál Léghajó című festményét megidéző Ballon-kilátó jó eséllyel be fog kerülni Budapest ismert jelképei közé.

A gázballon felépítése és működése

A városligeti Ballon-Kilátó a francia Aerophile vállalat Aero30NG típusú rendszerét használja. A szerkezet egy olyan, héliummal töltött gázballon, mely a talajhoz van rögzítve, és a gyakorlatban egyfajta szabadtéri liftként működik. Závodszky Zoltán, a BallonKilátó Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy

a Ballon-kilátóhoz hasonló szerkezetek a világ számos pontján évtizedek óta üzemelnek biztonságosan és balesetmentesen, többek között a párizsi Disneylandben; a Safari Park-San Diego területén; illetve az Angkor Wat mellett is ilyen típusú ballon-kilátó rendszer üzemel.

Az Aero30NG rendszer ballonjának műszaki paraméterei a következők:

  • a gázballon 22,5 méter átmérővel rendelkezik és 34 méter magas

  • 150 méteres magasságig emelkedhet maximum

  • egy menet 15 perc, ebből 5 percig emelkedik, 5 percig süllyed

  • a belseje 6000 köbméter héliumot rejt

  • ebből egy hónap alatt nagyjából 70 köbméter szökik el

  • több mint öt tonna hasznos terhet tud felemelni

  • belül két kamrára van osztva, a felső kamrában hélium, az alsóban levegő található

  • a kétkamrás elrendezésnek köszönhetően a héliumnak van helye tágulni, ha az időjárás miatt megváltozna a térfogata

  • a kupola nyomásjelzővel és töltőgáz hőmérséklet-mérővel van felszerelve

  • rendszer szélsebesség és iránymérővel, környezeti hőmérséklet mérővel is rendelkezik

  • a ballon élettartama normál használat esetén körülbelül 5 év.

A gázballon gondolája

  • 5,8 méter átmérőjű és 13 négyzetméter területtel rendelkezik

  • aluminiumból és kompozit anyagokból készült

  • akár 30 főt is felvihet egyszerre

  • üresen 850 kg-ot nyom.

A ballon felszállóhelyeként szolgáló platform helyszíne

  • 60 méter átmérőn belül 3 méternél magasabb akadályoktól mentesnek kell, hogy legyen

  • a ballon körül nyolc darab, egyenletesen elosztott rögzítési pont van

  • a csőröléshez használt kábel 22mm átmérőjű, és 45 tonnát bír el

  • a csörlőszerkezet pedig 3x380V-os tápegységet igényel

  • a rendszer nagyjából annyi áramot fogyaszt, mint egy lift.

A Ballon-kilátó működésével kapcsolatban Nagy Balázs, a BallonKilátó Zrt. cégvezetője, a városligeti ballon egyik operátora, valamint gyakorlott hőlégballon-pilóta válaszolt kérdéseinkre. Mint azt megtudtuk, a szerkezet üzemeltetéséhez már két ember is elegendő, egyikük a ballon kosarában tartózkodik, másik pedig a földről biztosítja a helyes működést, miközben folyamatos rádiókapcsolatban vannak. A ballon üzemeltetéséhez a gyártó képezi ki az úgynevezett operátorokat, akik a városligeti ballon esetében egytől egyig a Balloning4you gyakorlott hőlégballonosai közül kerültek ki.

Nagy Balázs elmondta, hogy a szerkezet rendkívül biztonságos, minden eleme többszörösen túl van biztosítva. Mint azt már fentebb is írtuk, a csőröléshez használt kábel maximálisan 45 tonnát bír el, ez csaknem tízszeres túlbiztosítást jelent. Nagy Balázs azt is megerősítette, hogy kábelszakadás a ballon-kilátók üzemeltetésének történetében még egyszer sem fordult elő. Nagy Balázs becslése szerint, ha mégis elszakadna a kábel, akkor a ballon 40 m/s sebességgel lőne ki a sztratoszféra irányába. A gyártónak azonban erre az esetre is van forgatókönyve: a ballon alján és tetején is találhatóak úgynevezett szakítópanelek, melyek felnyitásával fokozatosan ki lehet engedni a gázt a ballonból, mely ez által először vízszintes repülésbe, majd enyhe süllyedésbe hozható. Szerencsére ezt eddig egyszer sem kellett élesben kipróbálni.

Arra a kérdésre, hogy mennyire kell tartani a ballon anyagának szakadásától, szintén valamelyest megnyugtató választ kaptunk: a ballon egy esetleges szúrt sérülés esetén sem pukkanna ki, helyette nagyon lassan szivárogna a gáz, tehát bőven maradna idő a biztonságos földetérésre. A sérülések kiszűrésében az is segíthet, hogy a ballon belső világítással rendelkezik, amivel könnyedén láthatóvá válnak az esetleges hibák. A kisebb sérüléseket a helyszínen is ki lehet javítani az erre szolgáló javítókészlet segítségével.

A gázballon üzemeltetése erősen függ az időjárástól: a földön maximum 24 km/h, fent pedig maximum 47 km/h az a maximális megengedett szélsebesség, ami mellett még elindulhat felfele az eszköz. Mint azt megtudtuk, a ballon egész évben felfújva marad, és a legtöbb esetben nyugalmi állapotban a kosár felett 5 méterrel lebegve találhatjuk majd. Abban az esetben, ha túlságosan erőssé válna a szél, a ballon behúzható egészen a kosárig, így akár 120 km/h sebességű szélnek is képes ellenállni.

A szabadság élménye

A helyszínen szerkesztőségünknek is lehetősége nyílt kipróbálni a Ballon-kilátót. A biztonsági hálóval bevont gondola kellően masszív felépítésű, ám mégis kellően kecses hatást kelt a hatalmas ballon alatt. A gyűrűalakú gondola által kijelölt „körfolyosó” nagyjából másfél embernyi széles, ám ahhoz még pont elegendő a hely, hogy körbe lehessen járni a kosarat. Az operátorunk figyelmeztet, hogy felszállásnál és leszállásnál érdemes kapaszkodni, azonban aki rendszeresen használja a tömegközlekedést, annak inkább meglepően simának fog hatni mindkét folyamat. Ami az emelkedést illeti, a ballon egy magabiztos lift erejével ösztökél a padló irányába azzal a különbséggel, hogy valamennyire oldalra is mozog.

A legmagasabb pontot elérvén gyönyörű látvány tárul elénk, ami miatt érdemes körbejárni a gondolát - ezt a szerkezet egyébként lágy ringatózással jutalmazza. Arra a kérdésre, hogy mennyire számít a súlyelosztás, azaz származhat-e bajunk abból, ha mindenki csak az egyik oldalon tartózkodik, és aszimmetrikusan terheljük a szerkezetet, operátorunk megnyugtató választ adott: ez egyáltalán nem számít, semmilyen veszélyt nem hordoz, maximum kicsit instabilabb lesz tőle a ballon, de ez egyáltalán semmilyen kockázatot nem jelent, sőt - ahogyan az operátor megfogalmazta - „pont az a buli benne”. Ami a ballon leereszkedését illeti, a süllyedés kapcsán fellépő könnyedség érzése jól kiegészíti a magasság miatt termelődött adrenalin okozta boldogságérzést. A leszállás szintén – szó szerint - zökkenőmentesen zajlott.

A nagyközönség számára a Ballon-kilátó május elsején nyit, a felnőtt jegy ára pedig 7 ezer forintba, a gyermek jegyé pedig 5 ezer forintba fog kerülni.

A Ballon-kilátó elődje

Ugyan a Városliget feletti repülések pontos kezdete szinte már homályba vész, a kor legjobban dokumentált szerkezete a Ballon Captif volt, mely a millenniumi ünnepségek idején, a városligeti Ezredéves Kiállításon repült. A párizsi léghajós famíliából származó Louis Godard kapitány működtette a pányvás léggömböt, amelyik egyszerre 12-14 utast tudott a magasba emelni. Godard kapitány hálóval bevont, 18 méter átmérőjű gömbje hidrogénnel volt megtöltve, az erős kötéllel a földhöz rögzített repülőeszköz emelkedését és süllyedését pedig egy gőzgép által hajtott csörlővel szabályozták.

A ballon április 29-én emelkedett először a magasba, s ettől kezdve minden egyes napon tucatnyi repülést hajtott végre. Annak idején borsos áron, három ezüstforint ellenében lehetett felszállni a Ballon Captif fedélzetére, mely 500 méteres magasságba emelte utasait. A repüléseket követően minden egyes utas nevét egy nagy könyvben rögzítették, az udvari fényképész pedig mindenkit lefotózott. Megszokott látvány volt, hogy a felszállásra várakozó közönséges a léggömb kosara alá erősített trapézon kapaszkodó akrobaták szórakoztatták.

(Fotó: Városliget Zrt., Rakéta.hu, Aerophile)

Ballonnal a sztratoszférába - az űrturizmus új formája alakul Messze még az idő, hogy a családi nyaralás során valamelyik tengerpart helyett az űrbe vagy legalábbis a sztratoszférába ruccanjanak ki az emberek, de a World View cég küldetése, hogy minél több ember számára megnyissa az utat egy ilyen jövő felé.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Történet az autóról, ami rádióhullámokból állított elő energiát állítólag
Történet az autóról, ami rádióhullámokból állított elő energiát állítólag
A rádióhullámok a Földön mindenütt jelen vannak – ebből adódik az ötlet, hogy ha ezt energiaként hasznosíthatnánk, akkor nem kellene az eszközeinket tölteni. Ez az elképzelés önmagában nem új, a lépték viszont igen: egy egész autó működtetésére ugyanis sosem tűnt elégnek az így nyerhető energia. Legalábbis nem tűnt annak egészen 2015-ig.
Háromszázezer autón vizsgálták, hogy az elektromos vagy a benzines modellek a megbízhatóbbak
Háromszázezer autón vizsgálták, hogy az elektromos vagy a benzines modellek a megbízhatóbbak
Az amerikai Consumer Reports kutatása szolgált egy-két meglepetéssel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.