Hideaki Horie, aki 1990 óta dolgozik az akkumulátor-technológián, és a Nissannak Leaf nevű elektromos autójának fejlesztését is vezette, felfedezte, hogyan lehetne lecserélni az akkumulátorok alapvető alkotóelemeit, a gyártási folyamat felgyorsítása és egyszerűsítése érdekében.
"A lítium akkumulátorok gyártásának fő problémája az, hogy készülékeket gyártunk, a félvezetőkhöz hasonlóan" - mondta Horie a The Japan Timesnak. "Célunk az, hogy a folyamat inkább hasonlítson az acélgyártáshoz."
Az új akkumulátorok gyártását jelentősen leegyszerűsítheti, hogy a fém elektródákat és a folyékony elektrolitokat, melyeket általában a lítium-ion akkumulátorokban találunk, egy gyanta-alapú megoldásra cserélik. Horie szerint a Tokióban működő APB Corp. által alkalmazott új módszer: “egyszerű, mint a vajas pirítós”.
A lítium-ion akkumulátorokat szinte mindenben használják, az okostelefonoktól az elektromos autókig, a Sony első ízben közel három évtizeddel ezelőtt vezette be a piacra az első darabokat. Funkcionalitásuk és felhasználásuk módjai azóta fejlődtek, a technológia hosszú utat tett meg, és 2019-ben a kifejlesztésükön dolgozó három tudós elnyerte a kémiai Nobel-díjat is. A Nobel bizottság tagja, Sara Snogerup Linse szerint a lítium-ion akkumulátorok lehetővé tették a „műszaki forradalmat”.
A technológia következő nagy kereskedelmi piaca az elektromos repülőgépek jövőjében rejlik, bár a lítium-ion akkumulátorok jelenlegi energiasűrűsége megközelítőleg 2 százalék a kerozinnal működő sugárhajtómű üzemanyaghoz viszonyítva.
A nagyobb elektromos utasszállító repülőgépek mindenesetre már fejlesztés alatt állnak, a fapados EasyJet például a közelmúltban lépett partnerségre a Wright Electric elektromos repülőgép gyártó startuppal, és már itt is épül a prototípus.
A nagy teljesítményű lítium-ion akkumulátorok egyik kulcsfontosságú kérdése a biztonság, mivel az utóbbi években számos tüzet okoztak a Samsung okostelefonokban és a karambolozó Teslákban.
"A sok esemény miatt a biztonság a legfontosabb az iparban." - mondta Mitalee Gupta, a Wood Mackenzie energiatárolási vezető elemzője. "Az APB akkumulátora áttörést jelenthet mind az energiatárolásban, mind az elektromos járművek alkalmazásában, feltéve, hogy a vállalat képes lesz elég gyorsan növekedni." Az idei év elején az APB 8 milliárd jen (23 milliárd 255 millió forint) befektetést kapott, hogy felépítsen egy gyárat a tömegtermelésre, mely jövőre krzdődhet el.
(Forrás: Japantimes Képek: Unsplash, Piqsels)