Új parkolási rendszer, melyben nem kell se jegy, se SMS, se sorompó
2020 / 09 / 15 / Rácz Tamás
Új parkolási rendszer, melyben nem kell se jegy, se SMS, se sorompó
Vannak helyek a világban, ahol a Smart City fogalma nem csak egy ködös jövőkép, hanem már ma a mindennapok része.

A fizetős parkolást nem szeretik az autósok, de azért mindenki érzi, hogy jogos sarc ez a nagyvárosokban. Ha egy ember a maga fél-egymázsányi súlya mellé a kényelme érdekében további egy-két tonna vasat is szeretne mindenhová magával vinni és az amúgy is zsúfolt közterületen akarja hagyni, amíg nem használja - érthető, hogy ezért fizetni kell.

Nem mindegy viszont, hogy mennyire macerás maga a fizetés. Hány percig kell keresgélni az automatát, működik-e a mobilos fizetés opciója, sikerül-e eltalálni, hogy az utca melyik oldalán melyik szolgáltatónál kell fizetni, nem felejtjük-e el leállítani a mobilos parkolást, egy kicsit elnyúlt meeting után nem késsük-e le pár perccel a jeggyel megváltott parkolás határidejét. Van buktató a klasszikus, de még a mobilos rendszerben is gazdagon.

Szingapúr egyes részein viszont már nem kell ilyesmivel foglalkozni. A Nanyang Műszaki Egyetem és az ST Engineering olyan parkolási rendszert tervezett az egyetem területén lévő három parkolóhoz, melyben az autósoknak a használat során igazából semmi dolguk nem akad a parkolással kapcsolatban. Miután egy GoParkin nevű mobilapp segítségével elvégeztek egy regisztrációt és összepárosították autójuk rendszámát egy bankkártyával, a rendszámfelismerő kamerák már elvégzik a többit.

A sorompómentes parkolóba behajtva a rendszer észleli a kocsi érkeztét és elkezdi mérni a benn tartózkodás idejét, a parkoló elhagyásakor pedig ismét csak regisztrálja, hogy kilépett az autó. Ezek alapján később a számlázás és a fizetés is megtörténik, teljesen automatikusan. Mindezen felül a rendszer azt is figyeli, hogy mely időszakban mennyire zsúfoltak az egyes parkolók, a felhasználóknak pedig a GoParkin appon keresztül javaslatokat tesz a kevésbé kihasznált parkolók használatára vagy a kevésbé aktív időszakok előnyben részesítésére. A forgalmi adatok alapján természetesen lehetőség van arra is, hogy dinamikus díjszabással motiválják az autósokat a hosszabb távon egyenletesebb terhelés kialakítására.

Ha a rendszer használatának tapasztalatai pozitívak lesznek, az egyetem a kezelésében álló 59 parkoló mind a 4000 parkolóhelyére kiterjeszti a sorompómentes, smart parkolást 2021. év végéig.

Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon is!

 


Először vagy itt? Ez itt a Rakéta!
Olvasd el főszerkesztőnk beköszönőjét, mire számíthatsz tőlünk!
Rakéta az Instagramon is!
Kövesd be, később jól jársz majd!
Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.