Új remény nyílhat a gyógyulásra, a rák-gyilkos nanorészecskék segítségével

2020 / 10 / 13 / Justin Viktor
Új remény nyílhat a gyógyulásra, a rák-gyilkos nanorészecskék segítségével
A rákbetegségek elleni küzdelem régóta zajlik, egy friss kutatás nyomán most a kutatók létrehoztak egy olyan „trójai falovat”, amely rákellenes nanorészecskéket juttat be a rákos sejtekbe, és önpusztításra készteti őket.

Segítő nanorészecskék

A kutatás épp hogy elkezdődött, de az új módszer már kiemelkedően hatékonynak bizonyult a petri-csészében lévő rákos sejtek elpusztításában és az egerekben található tumorok növekedésének gátlásában.

A szingapúri Nanyang Technológiai Egyetem (NTU Singapore) kutatói úgy fejlesztették ki a „trójai faló megoldást”, hogy a rákellenes nanorészecskéket egy speciális aminosavval, L-fenilalaninnal vonták be, melyre a rákos sejtek is támaszkodnak a növekedésük során.

A rákos sejtek az aminosav elfogyasztására törekednek, és ezzel beengedik a rákellenes nanorészecskéket, ami a pusztulásukhoz vezet.

Nano-pPAAM

Az új nanorészecske neve “Nano-pPAAM”, 30 nanométer átmérőjű ultra kis méretű, amely „kiváló belső rákellenes és rák-szelektív tulajdonságokkal rendelkezik” - írták a kutatók. A ráksejtekbe kerülve a Nano-pPAAM túlzott reaktív oxigénfajok (ROS) termelését stimulálja, ami a rákos sejtek pusztulását okozza, miközben az egészséges sejtekre ártalmatlan marad.

A Small folyóiratban megjelent beszámoló szerint a kutatócsapat laboratóriumban tesztelte a nanorészecske hatékonyságát, és megállapították, hogy a nanorészecske elpusztította az emlő-, a bőr- és a gyomorrák sejtjeinek mintegy 80 százalékát, mely arány néhány rákellenes gyógyszeréhez hasonló. Emellett jelentősen, 60 százalékkal csökkentette a tumor növekedését humán emlőrákos sejtekben.

Kiéheztetés

"A hagyományos bölcsességgel szemben, megközelítésünkben a nanoanyagot gyógyszerként, és nem gyógyszerhordozóként alkalmaztuk. Ebben az esetben a Nano-pPAAM rákszelektív és destruktív tulajdonságai önmagában rejlenek, és nem szükséges őket semmilyen külső inger által" aktiválni ". Az L-fenilalanin aminosav úgy viselkedik, mint egy „trójai faló”, mint egy köpeny, ami elfedi a nanoterápiát” - mondta el Dalton Tay adjunktus, a tanulmány vezető szerzője a Szingapúri Anyagtudományi és Mérnöki Intézet (NTU) tudósa.

Korábbi kutatások szerint a rákdaganatok növekedése lelassítható vagy megakadályozható a számukra szükséges aminosavak megvonásával, egyfajta éheztetéssel, koplaltatással, ami alacsony fehérjetartalmú speciális étrendet jelent a betegek számára. Sajnos ezek a diéták nem mindig tesznek jót, különösen mivel már eleve betegek. Az új módszernek azonban elméletileg nem lenne ilyen negatív mellékhatása.

A kutatók a következőkben tovább finomítanak a Nano-pPAAM tervezésén, annak érdekében, hogy még pontosabb lehetőségük nyíljon a specifikus ráktípusok megcélzása és az anyag még hatékonyabb legyen a daganatok elpusztításában.

(Forrás: Nanayang Technological University Kép: Nanayang TU)

Az egész világot elláthatná inzulinnal egy nagy csorda génmódosított tehén teje
Olcsóbb és több inzulin – ezt ígéri a biotechnológiai csoda, a barna tehén, amely nem csak tejet, de mellette humán inzulint is termel.