Újabb nukleáris jégtörő kezdi meg a munkát hamarosan az Északi-sarkvidék környékén

2021 / 11 / 21 / Bobák Zsófia
Újabb nukleáris jégtörő kezdi meg a munkát hamarosan az Északi-sarkvidék környékén
A Szibéria atomjégtörő hajó 2,8 méter vastagságú jégen is keresztülhalad, jelenleg a Finn-öbölben tesztelik a mérnökök a meghajtórendszerét.

Oroszország az Északi-sark környékének hajózási útvonalát egész évben átjárhatóvá tévő nukleáris meghajtású jégtörőflottát épít, amivel kiegészítik a már meglévő atomjégtörő arzenáljukat és amelynek tagjai a legerőteljesebb ilyen jellegű munkára alkalmas hajók a világon. A már korábban bemutatott Arktika és Ural mellé hamarosan csatlakozik a Sibir (Szibéria) is, amelyet a héten indítottak el tesztútjára a Finn-öbölbe. A Balti Hajógyárban összeszerelt járművet először 2017-ben bocsátották vízre, de a szolgálatát csak az év végén kezdheti meg, miután a szakértők minden berendezés megfelelő működését ellenőrizték, ez a próbaút körülbelül három hetet vesz majd igénybe.

A Sibir a Project 22220 széria részét képezi, ezek az Atomflot tulajdonában lévő nukleáris meghajtású hajók hivatottak megreformálni az ország jégtörő flottáját, amelynek egyes tagjai lassan elérik a szolgálati idejük végét. A járműveken új típusú reaktorokat helyeznek üzembe, ezekről fogják mintázni azokat a kis méretű, moduláris atomreaktorokat is, amelyeket szárazföldi használatra szánnak. Az RITM-200 reaktorokat az Afrikantov OKBM gyártja és jelenleg, a Roszatom elmondása szerint, hat példányt alkalmaznak a Project 22220 hajókon, valamint további néggyel tervezik felszerelni a jelenleg gyártás alatt álló két járművet. A Sibiren található reaktorok a Tass leírása szerint 170MW kapacitásúak, a hajó maximálisan elérhető sebessége 22 tengeri csomó, vagyis nagyjából 40 km/h és a jégvastagság, amelyen még képes áttörni 2,8 méter.

Jelenleg Oroszország az egyetlen nemzet a világon, amely atomjégtörőket alkalmaz a hajózási útvonalak nyitvatartására, a gyakorlatnak az országban már nagy hagyományai vannak, mióta 1959-ben útjára indult az első nukleáris jégtörő, a Lenin. A kormány azonban más megoldások felé is nyitott a közelmúltban, a Nornickellel, Roszatommal és a Rosnefttel kötött szerződés értelmében LNG meghajtású, vagyis cseppfolyósított földgázt használó hajókat is tervez szolgálatba helyezni, hogy azok a Nornickel teherhajóit kísérjék útjukon.

(Tass)

További cikkek a témában:

Nukleáris reaktor hajtja a tudósok számára tervezett szuperjachtot Rég elmúlt már az HMS Beagle ideje, a mai kor kutatói már a Titanicnál is hosszabb high-tech hajó fedélzetén utaznak, melyen egy kvantumszámítógép is helyet kap.
Első útjára készül az önvezető, elektromos teherhajó A Yara Birkeland néhány éve még csak egy meredek ötletnek tűnt, ehhez képest idén már meg is teheti az első útját a norvég partok mellett.
Mennyivel csökkenne a tengerszint, ha az összes hajó eltűnne a vízből? A globális felmelegedés miatt a tengerszint évente több milliméterrel emelkedik, de vajon mennyivel járul hozzá ehhez a hajók által kiszorított víz?


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.