Újabb nukleáris jégtörő kezdi meg a munkát hamarosan az Északi-sarkvidék környékén

2021 / 11 / 21 / Bobák Zsófia
Újabb nukleáris jégtörő kezdi meg a munkát hamarosan az Északi-sarkvidék környékén
A Szibéria atomjégtörő hajó 2,8 méter vastagságú jégen is keresztülhalad, jelenleg a Finn-öbölben tesztelik a mérnökök a meghajtórendszerét.

Oroszország az Északi-sark környékének hajózási útvonalát egész évben átjárhatóvá tévő nukleáris meghajtású jégtörőflottát épít, amivel kiegészítik a már meglévő atomjégtörő arzenáljukat és amelynek tagjai a legerőteljesebb ilyen jellegű munkára alkalmas hajók a világon. A már korábban bemutatott Arktika és Ural mellé hamarosan csatlakozik a Sibir (Szibéria) is, amelyet a héten indítottak el tesztútjára a Finn-öbölbe. A Balti Hajógyárban összeszerelt járművet először 2017-ben bocsátották vízre, de a szolgálatát csak az év végén kezdheti meg, miután a szakértők minden berendezés megfelelő működését ellenőrizték, ez a próbaút körülbelül három hetet vesz majd igénybe.

A Sibir a Project 22220 széria részét képezi, ezek az Atomflot tulajdonában lévő nukleáris meghajtású hajók hivatottak megreformálni az ország jégtörő flottáját, amelynek egyes tagjai lassan elérik a szolgálati idejük végét. A járműveken új típusú reaktorokat helyeznek üzembe, ezekről fogják mintázni azokat a kis méretű, moduláris atomreaktorokat is, amelyeket szárazföldi használatra szánnak. Az RITM-200 reaktorokat az Afrikantov OKBM gyártja és jelenleg, a Roszatom elmondása szerint, hat példányt alkalmaznak a Project 22220 hajókon, valamint további néggyel tervezik felszerelni a jelenleg gyártás alatt álló két járművet. A Sibiren található reaktorok a Tass leírása szerint 170MW kapacitásúak, a hajó maximálisan elérhető sebessége 22 tengeri csomó, vagyis nagyjából 40 km/h és a jégvastagság, amelyen még képes áttörni 2,8 méter.

Jelenleg Oroszország az egyetlen nemzet a világon, amely atomjégtörőket alkalmaz a hajózási útvonalak nyitvatartására, a gyakorlatnak az országban már nagy hagyományai vannak, mióta 1959-ben útjára indult az első nukleáris jégtörő, a Lenin. A kormány azonban más megoldások felé is nyitott a közelmúltban, a Nornickellel, Roszatommal és a Rosnefttel kötött szerződés értelmében LNG meghajtású, vagyis cseppfolyósított földgázt használó hajókat is tervez szolgálatba helyezni, hogy azok a Nornickel teherhajóit kísérjék útjukon.

(Tass)

További cikkek a témában:

Nukleáris reaktor hajtja a tudósok számára tervezett szuperjachtot Rég elmúlt már az HMS Beagle ideje, a mai kor kutatói már a Titanicnál is hosszabb high-tech hajó fedélzetén utaznak, melyen egy kvantumszámítógép is helyet kap.
Első útjára készül az önvezető, elektromos teherhajó A Yara Birkeland néhány éve még csak egy meredek ötletnek tűnt, ehhez képest idén már meg is teheti az első útját a norvég partok mellett.
Mennyivel csökkenne a tengerszint, ha az összes hajó eltűnne a vízből? A globális felmelegedés miatt a tengerszint évente több milliméterrel emelkedik, de vajon mennyivel járul hozzá ehhez a hajók által kiszorított víz?


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.