Újra magyar traktor a földeken

2019 / 11 / 29 / Justin Viktor
Újra magyar traktor a földeken
Újra magyar gyártású traktorok dagasztják az ország szántóföldjeit, ami régen tapasztalt technológiai büszkeséggel tölthet el bennünket, hiszen a hazai traktorgyártásnak évszázados múltja van, majdnem azóta létezik magyar traktormárka, amióta a géptípus maga. Jelene viszont 30 éve nem volt.

Minden kisgyermek egyik kedvence  - a betonkeverő, a vonat és a kukásautó mellett - a traktor. Nem csoda hát, ha páran felnőnek és építenek párat belőle.  A gép hivatalos neve mezőgazdasági vontató, és valójában egy mezőgazdasági haszongépjármű. Általában erdészeti vagy mezőgazdasági eszközöket vontatnak vele igazi izomgép, sárban, forróságban, de akár hóban és fagyban egyaránt helyt kell állnia, hatalmas erőt kifejtve.

Sokkal inkább munkagép, semmint jármű, a KRESZ szerint sem minősül gépjárműnek.

Az első traktorok a 19. század elején jelentek meg, gőzhajtással. Az első benzinmotoros traktor John Froelich nevéhez fűződik, aki 1892-ben rakta össze Iowában, az első belsőégésű motoros traktor pedig az amerikai IHC gyárban készült 1907-ben. Ezt 1912-ben követték a lánctalpas traktorok is, de azok már a Holt-Caterpillar gyár csarnokaiban sűrítették első benzin-levegő keveréküket és a dízelolajat a berobbanás előtt.

Fordson néven Henry Ford a nagy gépjárműgyártó úttörő is készített traktorokat, 1917-től sorozatban és futószalagon, ahogy ő azt szerette. Mivel mindennek (is) van magyar vonatkozású érdekessége, a Fordson traktorok alkatrészeinek nagy része a Ford T-modellből származott, melynek tervezői között két neves autókonstruktőrünket, Galamb Józsefet és Farkas Jenőt is ott találjuk.

Traktorgyártás Magyarországon

1896. március 27-én egy tőkéscsoport beadványt nyújtott be Győr város törvényhatóságához, melyben állami kedvezményeket, vámmentességet, illetve előrendeléseket kértek, amiket meg is kaptak. A december 28-án megtartott alakuló közgyűléssel létrejött a "Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság" és 1905. március 16-ára elkészült az első mezőgazdasági, igazából katonai célokra szánt kísérleti vontató.

A magyar traktorgyártás 1923-ban indult be igazán a Hofherr-Schranz Gépgyárában, majd Győrben és Csepelen. A gyárban a második világháborús károk felszámolása után 1950-ben indult újra a termelés, a vállalat elnevezése előbb Hofherr Schrantz Traktorgyárra, majd 1951. november 21-től Vörös Csillag Traktorgyárra változott. A Dutra traktorok a gyár keresett exportcikkei voltak.


Ki kell térnünk még a RÁBA-Steiger 250 típusra, melyet a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban az amerikai Steiger cég (Cougar II ) licence alapján gyártottak. Bivalyerős traktor volt, elsősorban nagy tömegű talajművelő gépelemek (nehéztárcsa, eke) üzemeltetésére alkalmazták. Mivel 8 kerékkel is fel lehetett szerelni, laza talajon is használhatták.  Összkerékhajtása nem volt tökéletes, így viszont már egy kerék kipörgése esetén is hamar elásta magát.

Ugorjunk előre 2019-be, hiszen ahogy a címben ígértük, van egy új traktorunk is, amiről hírt adhatunk. A mezőgép a Dutra hagyományaira épül, 50-80 lóerős és a Renner névre hallgat. Ahogy a gyártó cégtől megtudhatjuk: a Renner-50 univerzális összkerékhajtású erőgép projekt azzal a céllal jött létre, hogy a 20. században elért magyar mérnöki eredményeket felhasználva, a magyarországi OEM típusú traktor előállítást újraindítsa.

A tervezés egyik fő szempontja a takarékos üzemeltetés volt,  a traktort a jánoshalmi Renner Tamás okleveles gépészmérnök tervezte meg. A négykerék-hajtású gép első hídja és sebességváltója a Carraro Drive Tech, a motorja pedig a Kubota üzemeiből érkezik. Szubjektív dolog ez de nekem személy szerint nagyon bejön ez  harapós design. A Renner 4450 dinamikus, szamurájkardként hajló vonalvezetésű testével úgy kapaszkodik fel a kisebb dombra, hogy már azt lesi mi vár rá mögötte, szinte ugrásra kész benyomást kelt.

"A próbaüzem nagyjából 1000 üzemóra volt, amelynek végeztével ismételten szétszereltük az erőgépet, majd méréseket végeztünk és visszajavításokat hajtottunk végre rajta. Ebben az évben szeretnénk 10 gépet gyártani már az új emissziós normáknak megfelelő motorral, és szeretnénk elkezdeni a marketing tevékenységet is" - mondta el Renner Tamás. Az új magyar mezőgép hozzávetőleges ára nettó 6,5 millió forint körül alakul majd.

A Dutra

A Dutra D4K magyar összkerék-meghajtású mezőgazdasági vontató (traktor), gyártása 1960-tól 1972-ig tartott. Kezdetben a négyhengeres motorral szerelték az alapváltozatot, majd 1964-től megkapta az erősebb hathengeres motort és áttervezték, onnan D4K–B változatát gyártották. A magyar mezőgazdasági üzemek és erdészetek gyakori járműve lett a 1960-as évektől de komoly mennyiségben exportálták is, főképp az NDK-ba. A modellt 1972-től a Dutra 1000 váltotta fel, Balatonföldváron még Dutra Múzeumot is találunk.

(Forrás: Magro Wikipédia Képek: Wikipédia, Renner)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.