Az Amazon már 2015-ben kérvényt nyújtott be az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatalába, melyben szabadalmaztatták volna az ötletet, hogy a beinduló futárszolgálat használhassa a drónok utaztatására a tömegközlekedési eszközöket és teherszállító járműveket. A drónok így energiát spórolnának, méghozzá annyit, hogy még fizetni is megérné a cégnek,
az elképzelés szerint szerződést kötnének a különböző vállalatokkal, hogy a kompenzációért cserébe leszállhasson a tetőre a drón.
Az útvonalakat GPS-el figyelnék, a sofőröktől pedig előzetetesen leszállási engedélyt kérnének, és csak a beleegyezésük után landolna az eszköz. A feltaláló, Kushel Mukesh Bhatt azóta már a konkurens Walmartnak dolgozik, a szabadalmat pedig ez év januárjában hozták nyilvánosságra, de úgy tűnik, az amerikai bürokrácia sem dolgozik gyorsabban, mint a hazai, azóta sem lehetett hallani az elfogadásáról.
Most azonban a Stanford Egyetem kutatói is megtervezték a számítógépes programot, amely a futárdrónok tömegközlekedéssel való szállítását koordinálhatná. A program két részből áll, az egyik osztja ki a drónok feladatát: melyik milyen csomagot vigyen, a másik koordinálja az utazást: melyik buszon kell landolni és hol kell leszállni. A szimulációs teszteken a szoftver nagyon jól teljesített, San Fransiscóban és Washington D.C.-ben az összesen 200 drón 5000 csomagot 8000 megálló érintésével osztott ki. Az energia-megtakarítást illetően úgy tűnik Bhattnak volt igaza, 450%-os teljesítménynövekedést értek el, vagyis
a drónok 4 és félszer akkora távot tudtak megtenni egy feltöltéssel, mint nem stoppoló társaik.
Az Amazon elképzelése szerint a szolgáltatás nem merülne ki ennyiben, a vevők kiválaszthatnák azt is, melyik buszmegállóban kényelmesebb számukra a csomagfelvétel, így a hagyományos felvételi pontoktól távol élőknek sem kéne sokat utazniuk. Az energiapótlás megoldására egyéb invenciók napvilágot láttak, például köztereken napelemmel töltenék fel a lemerült akkumlátort a drónok, így nem kéne annyi töltési pontot telepíteni a városokban.
A drónos tömegközlekedés útjában azonban még áll néhány akadály: a zaj, amit a repülő eszközök okoznak és zavarhatja az utasokat, a vállalatok beleegyezése, hogy drónok parkoljanak a teherkocsik vagy buszok tetején, és az amerikai szabadalmi hivatal.
(Forrás: Geekwire, Fotó: Pixino, Pixabay, Wikimedia Commons)