Üvegdara az aszfaltban, napelem az úton

2020 / 09 / 19 / Rácz Tamás
Üvegdara az aszfaltban, napelem az úton
Forgács-cement hangfogó fal, üveg az aszfaltban, 3D szálerősített útburkolat: így kísérletezik rajtunk a Magyar Közút.

A Magyar Közút néhány évvel ezelőtt máig tartó kísérleti út- és hídépítési programot hirdetett meg. A cél, hogy az útépítés ne ragadjon bele a bevált technológiákba, hanem a mindenkori legkorszerűbb anyagok és módszerek segítsék a biztonságos közlekedést a hazai utakon. A program keretében lehetőség nyílik korábban nem alkalmazott új építési anyagok, technológiák, eszközök minősített körülmények között történő kipróbálására az országos közúthálózat egyedileg meghatározott szakaszain.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a szakmai zsűri (kísérleti építési bizottság) a program elindítása óta eddig 23 pályázatot fogadott be. Ebből 3 projektet zártak le, 2 kivitelezés, 11 monitoring, míg 7 kivitelezési szerződés előkészítés alatt áll. A társaság bízik abban, hogy a fenti projektek sikere nyomán a jövőben számos olyan technológiát alkalmazhat, amelyet ennek a programnak köszönhetően hazai vállalkozások és szakemberek fejleszthettek ki, és amelyek által a közvagyon üzemeltetésére, fenntartására, felújítására fordított forrásokat még hatékonyabban tudja felhasználni.

Az egyes kísérleti programok kivitelezését követően hosszú távú mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel az egyes fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt stb. hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatok alapján, tehát minősített vizsgálatok, szigorú megfelelési paraméterek ellenőrzését és igazolását követően derülhet ki az adott innováció széleskörű alkalmazhatósága. A gyakorlatban igazolt, nemzetgazdasági és szakmai szempontból egyaránt hasznos fejlesztések számára pedig így nyílhat meg az út a széleskörű elterjedés előtt.

Látványos kísérlet a Gárdonynál megvalósuló napelemes útburkolat, amellyel a LED-es közvilágítást vagy elektromos autó töltését lehet majd megvalósítani olyan helyeken, ahova drágán lehetne csak kiépíteni az áramellátást. Útüzemeltetési szempontból is vannak olyan kísérleti projektek, amelyeket később akár szélesebb körben is alkalmazhatnak majd a szakemberek, ilyen például az instant hidegaszfalt vagy a 3D szálerősített aszfalt alkalmazása, szintén fontos beruházás lehet még a csatornafedlapok, víznyelőrácsok rögzítését célzó, gyorsított mono-blokk eljárás. Nagyon innovatív és már most pozitív a szakemberek tapasztalata a mikrohullámmal történő forgalomszámlási kísérleti projekt kapcsán is.

Íme, egy kellemes hangulatú, enyhén hipnotikus videó a 3D-szálerősített aszfaltról:

A program keretében többek között már elkészült az M30-as autópálya hejőkeresztúri pihenőhelyén, az M3-as autópálya felé vezető oldalon egy automatikus működésű tengelysúlymérő állomás, amellyel a tehergépjármű vezetők maguk is ellenőrizhetik járművük tengely- és kerékterhelését, valamint a terhelés esetleges aszimmetriáját.

A fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság, valamint környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő projektek is megvalósítás alatt állnak: például a vizes bázisú burkolati jel festését célzó projekt, a visszanyert anyagok felhasználásával készült, energiatakarékos és kedvező szénlábnyomú pályaszerkezet alkalmazása, faforgács és cement keverékéből gyártott hangfogó falak felújítása, és elsőre talán furcsának hangzó, üveghulladékot felhasználó aszfalt terítése.

Utóbbi technológiát a 7-es főút Martonvásár külterületéhez közeli, mintegy 700 méteres szakaszán alkalmazták eddig. Az üveget ugyanis széles körben lehet újrahasznosítani, ezek között az építőipar olyan terület, ahol az üveg kedvező tulajdonságai jól kihasználhatók. A martonvásári szakaszba 10, illetve 15 százaléknyi üvegőrleményt kevertek az aszfalthoz, emiatt a magas tartalom miatt a kopórétegben szemmel is jól látható a csillogó üvegőrlemény.

Az állami tulajdonban lévő, országosan 32 ezer kilométernyi közúthálózatot üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. folyamatosan fejleszti gépparkját és igyekszik a legújabb, legmodernebb technikai megoldásokat alkalmazni a kezelésébe tartozó szakaszokon. Ennek szellemiségébe illik bele ez az egyedülálló program, amely lehetőséget biztosít a hazai szakemberek és vállalkozások számára, hogy találmányaikat és innovatív megoldási javaslataikat éles környezetben tesztelhessék, amelyhez ráadásul támogatási forrásokra is pályázhatnak.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.