Az új típusról az Ikarus először október 6-án, a Busworld Europe 2023 elnevezésű kiállításon rántotta le a leplet, olyannyira, hogy a nagy múltú magyar buszgyár egészen a rendezvény előtti napokig titokban tartotta a 80e érkezését.
A hivatalosan még Kínában, magyar szakemberek felügyelete mellett összeszerelt prototípus 8545 mm hosszú, 2420 mm széles és 3300 mm magas, elöl egyszárnyú bolygó-, középen pedig kétszárnyú lengő-toló ajtókkal rendelkezik, amelyek mind elektromos működtetésűek. A nagy belmagasságnak (2100 mm) köszönhetően az utastér nagyon tágasnak érződik. A busz teljes hosszban alacsonypadlós, - ami ebben a járműkategóriában nagy előnyt jelent - teljes befogadóképessége 55 fő, közülük 18 utasnak ülőhely is jut, a járművezető pedig egy Grammer gyártmányú vezetőülésben foglalhat majd helyet.
A prototípusba egy 282 kWh összkapacitású lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorcsomag került, a midibusz mozgatásáért pedig közvetlenül egy 100 kW állandó-, és 170 kW csúcsteljesítményű, 2000 Nm legnagyobb nyomatékú központi CRRC villanymotor felel. Az akkupakk töltése CCS Combo 2 rendszerű plug-in csatlakozón keresztül történik, a töltőaljzat viszont az európai gyakorlatnak megfelelően a mellső tengely fölé került. A jármű akár 300 kilométert is képes megtenni egy feltöltéssel, ami bőven elég a legtöbb midibuszos városi útvonal teljesítéséhez.
A felszereltség része a teljes külső-belső kamerarendszer, amely nem csak a már megszokott egységekből áll: a 80e esetében a magyar gyártók által kínált típusok között elsőként a hagyományos külső visszapillantó tükröket is kamerák helyettesítik. A jármű tartalmazza az Európai Unióban 2024 júliusától minden új forgalmi engedély kiadásához kötelező járműasszisztens rendszer (ADAS) elemeit, így az elinduláskor a gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközés veszélyére figyelmeztető Moving Off Information System-et (MOIS), a holttérfigyelőt (Blind Spot Information System, BSIS) és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (Lane Departure Warning System, LDWS) is.
A nyolc méter körüli elektromos városi midibuszok piaci szegmense egyelőre még viszonylag kiaknázatlannak számít Európában, azonban a kifejezetten városi és kisvárosi közösségi közlekedés kibocsátásmentes optimalizálására való törekvés jól jöhet az Ikarusnak az új modell értékesítésében. Az Ikarus mostani portfólióbővítése nem kizárólag az autóbuszkínálatot érinti. A cégcsoport közölte, hogy maximalizálja és optimalizálja székesfehérvári üzemének gyártási kapacitását is, nagyobb hangsúlyt helyezve a fémipari, hegesztési és plazmavágási technológiát használó termékelőállításra és szolgáltatásokra, mint például a szerelvények, platók és vasúti kocsielemek gyártása, illetve a készjármű-festés.