Egyre többet beszélünk a benzines és dízel személyautók károsanyag-kibocsátásáról, egyre több az elektromos busz és a zöld rendszámos autó Budapest utcáin is, de a nagy, sárga böhömök dízelmotorjainak emissziójáról valahogy ritkán esik említés. Pedig az átállás a munkagépek piacán is zajlik, különösen a városi munkagépekén, ahol a korom, a füst eltűnése mellett a zajterhelés csökkenése is komoly termékelőnye lehet az új, elektromos masináknak.
A Volvo az elsők között fejlesztette ki saját elektromos termékvonalát. A kis méretű, elsősorban városi építési munkákhoz való L25 homlokrakodó és ECR25 Electric minimarkoló első tesztpéldányai már tavaly munkába álltak a Volvo CE (Construction Equipment, ez a svéd cég munkagép-üzletágának neve) legnagyobb partnereinél, de most már megkezdődött az előrendelések felvétele (mindössze ezer eurós előleggel) a kis sárga böhömökre. A mai nappal a német, francia, holland, norvég és brit importőröknél nyílt meg a lehetőség a jelentkezésre az első legyártandó példányokra, de hamarosan a Volvo CE többi piacán is indul a rendelésgyűjtés.
Az L25-ben két villanymotor dolgozik, egy 36 kW teljesítményű egység hajtja a kerekeket, egy 32 kW-os pedig a hidraulika-szivattyú hajtását végzi. A 39 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral a gyártó szerint átlagos használat mellett egy nyolcorás műszakot le lehet dolgozni. A töltés időszükséglete 230 voltos konnektorról 16 Amperen kb. 12 óra, de 400 voltos, 32 amperes konnektorról 2 óra alatt is újratölthető az akku 80%-os állapotra. Az alapméretes rakodókanál 900 literes, az öt tonnás össztömegű gép 2 tonnát tud üzemszerűen kezelni egy merítéssel.
A rakodógép listaára a német piacon százezer euró, kb. 34 millió forint, ami egy hasonló képességű dízelmotoros gép értékének kb. 3-4-szerese.
Az ECR25 nevű minimarkológépben csak egy darab, 30 kW-os villanymotor van, lítium-ion akkuja 20 kWh-s. Az akku 400 voltos, 32 amperes töltőről kevesebb mint egy óra alatt tölthető 80%-ra, egy feltöltéssel normál felhasználás mellett kb. négy órát tud dolgozni a masina. A 2,7 tonnás gép ára 63 ezer euró a német piacon. Ez 21,4 millió forint, ami szintén minimum 2-3-szorosa egy dízelmotoros, hasonló méretű minőségi minirakodónak.
A magas ár persze, akárcsak az elektromos autóknál, az alacsony üzemeltetési költséggel, a minimális karbantartásigénnyel idővel akár meg is térülhet, de talán ennél is fontosabb, hogy kultúrországokban bizonyára csak rövid idő kérdése, hogy belvárosi föld- és építési munkák pályázati kiírásánál komoly előnyt kapjon az a vállalkozó, aki csendes és nem füstölő gépekkel vonul fel dolgozni.