Az AbramsX tehát először a héten fog bemutatkozni az amerikai hadsereg konferenciáján – ez még ugyan egy demonstrátor jármű, de legalább valami kézzel fogható az eddigi koncepciós képekhez képest. A pilóta nélküli torony az automatikus lőszertöltő-rendszerrel lehetővé teszi a személyzet létszámának csökkentését négy főről háromra – ez egyébként olyasmi, amit az oroszok már korábban megtettek a tankjaikkal. Mindez nemcsak a túlélést növeli, de helyet szabadít fel a toronyban. Az alapharckocsi digitális „gerince” a KATALYST Next Generation Electronic Architecture (NGEA), ami összekapcsolja az összes rendszert, és megkönnyíti a hardver frissítéséket, valamint a szoftver módosítását, hogy a harckocsi lassabban avuljon el, és gyorsabban adaptálható legyen a változó taktikai viszonyokhoz és technológiákhoz.
Az átalakításnak köszönhetően tehát hely szabadult fel a toronyban, ami nem is vész kárba: itt kaptak helyet a különböző támadáselhárító gránátok, aktív védelmi rendszerek és elosztott rekesznyílású kamerarendszerek (DAS) – ez utóbbi a sofőr számára elvileg 360 fokos videót biztosít. Ez utóbbi az augmented reality (AR) technológiával ötvözve lényegében átlátszóvá „varázsolja” a harckocsi testét, ami javítja a helyzetfelismerést, különösen úgy, hogy a rendszer a figyelemre méltó objektumokat még ki is emeli – nagyjából tehát akár egy videojátékban. Ahogy pedig azt a következő generációs eszközök esetén már megszokhattuk az AbramsX is képes lesz társulni legénység nélküli szárazföldi kísérő járművekkel.
A tank legizgalmasabb újítása azonban nem is látható: ez ugyanis a hibrid hajtáslánc. A General Dynamics szerint ez óriási, 50 százalékos üzemanyag-megtakarítást fog eredményezni – mint azt a forrásként használt War Zone cikk is írja: az Abrams kerozinfaló turbinás motorja már régóta jelentős logisztikai és teljesítménybeli kompromisszumot jelentett. A mostani hibridrendszer azonban nem csak ez utóbbi problémára gyógyír, de azt is lehetővé teszi, hogy az AbramsX csendesen működjön várakozás közben, esetleg rövid ideig alacsony fordulatszámon is elboldoguljon, ami óriási taktikai előnyt jelenthet.
Kép: General Dynamics