A világ első fogyasztói panasza 4 ezer év távlatából is kiakasztó

2019 / 11 / 13 / Perei Dóra
Mit csinál a huszonegyedik század embere, ha bármi kivetnivalója van egy újonnan vásárolt termékkel? Fogja magát, és felháborodott e-mailt ír a szolgáltatónak. Ha pedig ezzel nem ér célt, akkor szépen panaszt tesz a fogyasztóvédelemnél. Bárcsak az ókori mezopotámiaiak is ilyen nemes egyszerűséggel intézhették volna dolgaikat. Merthogy ekkor buktatták le az első kóklert, ám tettét nem követte megtorlás.  

A Quartz beszámolója szerint körülbelül négyezer éves agyagtábla őrzi a világ első fogyasztóvédelmi panaszát a mezopotámiai Ur városában. Tettesünk egy bizonyos Ea-naszir kereskedő, egy Perzsa-öböl menti kereskedőcéh tagja, aki a környéken felvásárolt rezet tehetős mezopotámiai városállamokba szállította, majd eladta a helyi mesterembereknek vagy közvetítőknek. Így került kapcsolatba áldozatunkkal, Nannival.

A kereskedelmi rendszer akkoriban finoman szólva tökéletlen volt, mivel a megbízók általában csak a kereskedők ügynökeivel találkoztak, előre kifizették az árut, és reménykedtek benne, hogy a nagy távolság ellenére eljut hozzájuk. Arról nem beszélve, hogy a portékához vezető út gyakran ellenséges területen keresztül vezetett, vagyis duplán bosszúságot okozott az iparosnak, ha szolgája üres kézzel tért haza. Ha pedig átejtették őket, nem volt se internet, se releváns hatóság akihez fordulhattak volna. Így nem maradt más, mint a kornak megfelelő eszközökkel kiírni magukból sérelmeiket. A londoni British Museumban kiállított tizenegy és fél centiméter magas és öt centiméter széles, akkád nyelvű, ékírásos agyagtáblán a mesterember nem bánt kesztyűs kézzel az eladóval és keresetlenül kiosztotta.

Nanni beosztottját küldte az Ea-naszirtól vásárolt rézöntvényekért, az ígéretek ellenére viszont csapnivaló minőségű árut kapott. Azt gondolnánk, hogy hasonló incidens után legalább a megbánás halvány jele megmutatkozik az eladón, nos ehelyett mindössze epésen megjegyezte: "Ha el akarod vinni őket, vidd, ha nem, hagyd csak itt!" Ergo, ha nem tetszik, mehetsz amerre látsz, majd valaki más megveszi. Mondanunk sem kell, az eredetileg kialkudott, ezüstben kifizetett árat előre zsebre vágta, és esze ágában sem volt visszaadni jogos tulajdonosának. Nanni nem hagyta annyiban a dolgot, levelet írt a szélhámosnak. Sértettsége és haragja pedig még ennyi év távlatából is érezhető: „Mégis minek képzelsz te engem, hogy ilyen szégyentelenül merészelsz bánni egy magam fajtával?”

A mesterember alighanem korábban is pórul járhatott Ea-naszir portékájával, mivel panaszlevelében egy korábbi szállítmánnyal kapcsolatban a végtelenül hosszú szállítási időt kifogásolta, ráadásul az eladó rossz helyre küldte az öntvényeket. A számonkérés után Nanni figyelmeztette, hogy mostantól kizárólag személyesen veszi át az árut a saját udvarában, és csak a jó minőségű rézércet tartja meg, a többit visszaküldi. Majd megjegyezte, nem is érti, hogy ilyen szolgáltatás mellett Ea-naszirnak még voltak kuncsaftjai. Végül az utolsó bekezdésben követelte a visszatartott ezüst hiánytalan megtérítését.

Persze mint tudjuk, az éremnek két oldala van, így ennyiből nehéz megállapítani, pontosan ki és milyen mértékben hibázott az ügyletben, a Forbes írásából mégis arra következtethetünk, hogy Ea-naszirnak jócskán volt vaj a füle mögött. Utóbbi panaszlevélben ugyanis egy Arbituram nevű férfi ócsárolja a kereskedőt, amiért az újra és újra rossz minőségű rézércet küldött neki, a pénzét pedig lenyúlta. Bár a világ azóta sok szempontból nagyot fordult, az emberek problémái alig változtak, hiszen jogosan vártak minőségi szolgáltatást a ráfordított összegért cserébe. Ha pedig Ea-naszir ma is élne, a fogyasztóvédelem már minden bizonnyal kopogtatott volna az ajtaján.

(Források: Quartz, Forbes, Wayback MachineKépek: Twitter, Unsplash)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.