Visszatérhetnek a szuperszonikus utasszállítók? – Az XB-1 megcsinálta!

2025 / 01 / 29 / Felkai Ádám
Visszatérhetnek a szuperszonikus utasszállítók? – Az XB-1 megcsinálta!
A Boom Supersonic kísérleti XB-1 repülőgépe sikeresen törte át a hanghatárt, a végleges utasszállító gyártása pedig idén indulhat is – már több légitársaság rendelt is ilyen gépet.

A Boom Supersonic kísérleti XB-1 repülőgépe sikeresen áttörte a hanghatárt, így talán nem túlzás kijelenteni, hogy ismét karnyújtásnyira került a szuperszonikus kereskedelmi repülés. A repülőgép január 28-án, a kaliforniai Mojave-sivatag felett végrehajtott három tesztrepülés során lépte át a hangsebességet, így ez lett az első polgári repülőgép, amely szuperszonikus sebességet ért el az Egyesült Államok kontinentális területe felett – számolt be róla a New Scientist.

Greg Krauland, a Boom Supersonic korábbi főmérnöke élő adásban hangsúlyozta az esemény jelentőségét, és kiemelte:

„Ez a repülőgép számos olyan technológiával rendelkezik, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy a jövőben szélesebb közönség számára is elérhetővé tegyük a szuperszonikus utasszállítást.”

A tesztet a Mojave Légi- és Űrkikötőben végezték, ahol Tristan „Geppetto” Brandenburg vezető tesztpilóta irányította az XB-1-et annak tizenkettedik sikeres repülése során. A letisztult, fehér törzzsel és kék-sárga farokrésszel rendelkező repülőgép az első tesztrepülés során mintegy 1,11 Mach sebességet ért el. Brandenburg ezt követően még két további szuperszonikus tesztfutamot hajtott végre, mielőtt biztonságosan visszatért a szárazföldre.

Jelenleg kizárólag katonai vadászgépek és bombázók képesek szuperszonikus repülésre. Az egykor legendás Concorde-ot, amelyet a transzatlanti légi útvonalak szuperszonikus átszelése tett híressé, 2003-ban végleg kivonták a forgalomból a magas üzemeltetési költségek és biztonsági aggályok miatt – ez utóbbiakat elsősorban egy 2000-ben bekövetkezett katasztrófa erősítette fel.

Az XB-1 sikere mindenesetre biztató előjel a szuperszonikus kereskedelmi repülés jövője szempontjából – írja az NS. A szóban forgó repülőgép természetesen nem a végleges változat, hanem a Boom Supersonic által tervezett Overture modell tesztplatformja. Az Overture-t 1,7 Mach sebesség elérésére és 80 utas befogadására tervezték. Gyártása várhatóan még idén elindul, az első kereskedelmi járatok pedig 2029-re vannak ütemezve. A légitársaságok, például a United és az American Airlines, már elő is rendeltek ilyen repülőgépeket.

A szuperszonikus technológia fejlesztése amúgy is új lendületet kapott: többek között a Dawn Aerospace és a NASA is aktívan dolgozik hasonló projekteken. Brandenburg utalt egy lehetséges együttműködésre is a NASA-val:

„A NASA-val egy izgalmas projekten dolgozunk, és nagyon várjuk, hogy mit hoz a jövő.”

(Kép: Boob Supersonic)


Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
A Boom Supersonic szuperszonikus gépének tesztje közben újra bebizonyosodott, hogy a hanghatár átlépése közben létrejövő hangrobbanást nem lehet a földön hangrobbanásként észlelni.
A legújabb kínai technológia képes érzékelni az amerikai lopakodó tengeralattjárókat is
A legújabb kínai technológia képes érzékelni az amerikai lopakodó tengeralattjárókat is
A mágneses nyomon követés elől nincs menekvés, ráadásul Kína egyre inkább integrálja más technológiákkal is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.