Azt már megszokhattuk, hogy az autógyártók folyamatosan kísérleteznek önvezető autókkal, de még nem jött el az ideje, hogy ellepjék az utcát az autonóm járművek. Prototípusok azonban vannak, és legutóbb a Volkswagen szabadította rá a jövőt az utakra, amikor elkezdte a Gen.Urban nevű kutatási járművének éles tesztelését a városi fogalomban. Az autó legérdekesebb része az, hogy ebben hiába keresnénk a kormányt vagy a pedálokat.
A Gen.Urban nem egy hagyományos értelemben vett prototípus. Bár a technológia, ami hajtja, folyamatosan fejlődik, a Volkswagen mérnökei most valami másra kíváncsiak: ránk, emberekre. A projekt fő célja ugyanis annak feltérképezése, hogyan élik meg az utasok az önvezető járművek nyújtotta szabadságot.
Mivel nem kell az utat figyelni, felmerül a kérdés: mivel töltsük az időt? Dolgozzunk? Pihenjünk? Vagy csak bámuljuk a tájat?
A Volkswagen szerint ebben a technológiának kell az emberhez igazodnia, nem fordítva. Az utasok akkor fognak bízni az önvezető autókban, ha értelmes reakciókat kapnak a járműtől, és nyugodt a légkör a fedélzeten.
A tesztjárműbe szállva a Gen.Urban már „tudja”, kik vagyunk. Még az indulás előtt, egy applikáción keresztül beállíthatjuk a preferenciáinkat, legyen szó az utastér hőmérsékletéről vagy a hangulatvilágításról. Amikor beszállunk, az ülés automatikusan a kívánt pozícióba áll, a mesterséges intelligencia pedig az ízlésünkhöz igazítja a digitális kijelzők tartalmát és stílusát.
Bár a jármű teljesen önállóan közlekedik, a Volkswagen nem bízza a véletlenre a dolgot. A tesztek során egy biztonsági sofőr is ül az autóban, pontosabban az utasülésen, hiszen vezetőülés nincs, aki egy speciális joystickkel és kezelőpanellel bármikor beavatkozhat, ha a helyzet úgy kívánja.
A tesztútvonal nem egy lezárt pálya, hanem Wolfsburg valós, zsúfolt forgalma. A mintegy tíz kilométeres kör a Volkswagen főhadiszállásától indul, és érinti a város forgalmas csomópontjait, körforgalmait, sőt, még építési területeket is. A nagyjából 20 perces körök alatt a mérnökök, dizájnerek és pszichológusok figyelik, hogyan reagálnak az utasok a váratlan helyzetekre.
A kísérletben egyelőre a Volkswagen saját dolgozói vesznek részt, de ki tudja, talán nincs messze az idő, amikor bárki bepattanhat a wolfsburgi márka robottaxijába. Az ezzel szerzett tapasztalatokat pedig felhasználhatják a jövő Audija, Porschéja és Volkswagenje fejlesztésekor.
Ez is érdekelhet: