A Volvo nagy erőkkel készül az elektromos/hidrogénes közeledés jövőjére, ennek jegyében kezdték el fejleszteni a hidrogénes belső égésű motorokkal hajtott kaminonjaikat, amelyeket az évtized végére fognak kereskedelmi forgalomba hozni, ha a fejlesztés a tervek szerint halad.
A cég a projektet a nettó zéró kibocsátás elérése felé tett újabb lépésnek szánja, amelynek időpontját 2040-re tűzték ki, becsléseik alapján így érhetik el, hogy a vásárlóik Volvo flottája 2050-re szintén net zéróvá válhasson. Ebben a folyamatban nagy szerepet kap az általuk gyártott személygépkocsik üvegházhatású gázokkal kapcsolatos kibocsátási értékeinek fokozatos redukálása, 2025-re az autók teljes életciklusát érintő kibocsátás tekintetében 40%-os csökkenést igyekeznek megvalósítani a korábbi értékekhez képest, míg 2030-ra teljes elektromos átállást ütemeztek be. Az elektromos járművek környezetbarát működtetésében persze nem elhanyagolható faktort jelent az energiaforrás típusa, azaz az, hogy a felhasznált energia megújuló forrásokból származzon.
A hidrogénkamionok esetében is zöld hidrogén alkalmazását tervezi a Volvo, ami azt jelenti, hogy a hidrogént elektrolízis útján hozzák létre, így fenntarthatóbb módon valósul meg a termelése, mint a fekete, barna, kék vagy szürke hidrogénnek. A kamionok zéró emissziós besorolást kapnak a gyártó leírása szerint és az előnyeik közé tartozik majd a nagyon alacsony nitrogén-oxid kibocsátásuk is. A járművek HDPI (High Pressure Direct Injection) technológiával készülnek, amit a Westport Fuel Systems fejleszt számukra és amit elsősorban a hosszú távú, nagy terheket szállító járművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére terveztek. A megoldás nyilvánvaló pozitívuma, hogy a már meglévő, bevált belső égésű motorokra alapoz és az ígéretek szerint legalább olyan jó teljesítményt biztosít, mint a dízeles meghajtás. A kamionok hatótávja az korábbiakhoz hasonló marad az új típusok esetében is.
A Westporttal való együttműködés idén veszi kezdetét és a Volvo 2026-ban fogja elkezdeni a kamionok utakon való tesztelését.
(Fotó: Volvo)