A web atyja, Sir Tim Berners-Lee harminc éve, 1991 augusztusában élesítette a svájci CERN kutatóközpontban az első weboldalt, ami máig elérhető a maga puritánságában. A Statistán látható adatok szerint Sir Tim eleinte nem kellett, hogy aggódjon a konkurencia miatt: a '94-ben indult Yahoo-t is mindössze háromezer másik oldal között kellett megtalálni, de '98-ban, a Google indulásakor is csak két és félmillió honlap küzdött a figyelmünkért. Ahogy nőtt az oldalak száma, úgy nőtt a felhasználók és a digitális csatornák súlya, illetve fordítva: ma már szinte mindannyian szinte mindent el tudunk intézni online, így nem meglepő, hogy közel kétmilliárd weboldal közt válogathatunk, ha sok az időnk vagy a teendőnk. Igaz, szakértői becslések szerint csak az oldalak töredéke, pár százmillió aktív - de az is rengeteg, ha épp azon múlik a vásárlóink elégedettsége vagy az eladások száma, hogy pont odatéved-e valaki a mienkre.
Tegyük fel, hogy mienk Békásmegyer legjobb kifőzdéje. Legalábbis szerintünk biztosan. Egész sokan járnak be hozzánk, a főzni épp túl fáradt ikerkismamáktól a környékbeli iskolák közepes zsebpénzű nyolcadikosain át a szomszéd irodaház inges-belépőkártyás rabjaiig. Azt várjuk az oldalunktól, hogy egyre többen és egyre többször jöjjenek, ehhez pedig az biztosan kelleni fog, hogy mi is egyre többször mondjuk ki és írjuk le azt, hogy www.bekasult.hu, ha már egyszer ez a nevünk, mert gyorsan kellett és jobb nem jutott az eszünkbe. A nyugtával együtt kasszás Norbi suttogja oda mindenkinek, miután elpirult az URL miatt, hogy ott fent van a holnapi menü. Amikor legközelebb cseréljük a szalvétákat, nyomtassuk rá azokra is a domaint, attól még ugyanúgy eltávolítják a telített zsírsavakat a divatborostából és a nyolcadikosok pre-bajszából. A kirakat is elbír egy ízléses kis matricát, annyival kevesebbet kell a nap végén letörölgetni. Gondoljuk végig, hogy a vevőink hogyan és hol találkoznak velünk, és ha kifér, írjuk oda a webcímet, amivel most már meg is barátkoztunk, vagy ha nem, lecserélni már drága lenne.
Az Aruba Cloud által kínált felhőmegoldások segítségével a weboldalunk és a cégünk IT-infrastruktúrája biztonságosabb, gyorsabb és egyszerűbben alakítható lehet. Ugyan elsőre furcsa érzés, hogy nem a sarokban kerregő-kattogó gépen van minden, amire szükségünk van, hanem őrzött, hűtött szerverparkokban, párszáz kilométerre, a környező országokban, de aztán rájövünk, hogy a párnán is kényelmesebb aludni, ha nem ropog benne pár kósza tízezres.
Most, hogy túl vagyunk azokon, akiket amúgy is ismerünk, jöhetnek az ismeretlenek. Különösen, hogy Szekszárdon nem mi vagyunk az egyetlen könyvelőiroda. Mit dob ki a Google, ha rákeresünk, hogy "könyvelő tolna" esetleg "könyvelő Tolna"? "KATA könyvelés Szekszárd"? "Rohadt bérszámfejtés"? A potenciális ügyfeleink vagy az ismerőseiket kérdezik arról, hogy kivel könyveltessenek vagy a Google-t. Az ismerősökre úgy tudunk hatni, hogy jól dolgozunk - a Google-re úgy, hogy jól keresőoptimalizálunk, eggyel startupabbul: seózunk. Vagyis igyekszünk kitalálni, hogy mit ír a keresőbe, aki könyvelőt keres - és próbálunk arra a kifejezésre minél feljebb kerülni a listában. A digitális marketing, ezzel a keresőkben való megjelenés alapjait is elsajátíthatjuk a Google-nél egy ingyenes online tanfolyamon, még minősítést is adnak a végén.
Már mindenki ismeri az elektromos roller szaküzletünket, az is, aki bejár, az is, aki keresgél a Google-ben, de érezzük, hogy lenne itt még a részünkről kapacitás pár embert beledrótozni a mikromobilitásba. Ehhez fizetnünk fog kelleni, de nem biztos, hogy túl sokat. A Google AdWords és a közösségi platformok (például a Facebook és az Instagram) is lehetővé teszik, hogy bizonyos kulcsszavak mentén, illetve bizonyos feltételeknek megfelelő embereknek hirdessük a weboldalunkat - abban reménykedve, hogy kattintanak. A kattintásokért fizetni fogunk, de hát közben abban bízunk, hogy valaki utána már be is libeg hozzánk vagy a webshopunkba, startupul: konvertál, hogy aztán egyenes derékkal és kérdéses modorral hurrogja le a biciklistákat és az óvodásokat a bicikliútról röviddel később. Ezeknek a kampányoknak a legfontosabb előnye, hogy skálázhatóak, aminek se az operához, se az áruházhoz nincs köze, egyszerűen annyit jelent, hogy olyan, mint a kábítószerezés: kevéssel be lehet szállni, bármennyit el lehet rá költeni és nehéz róla leszokni. A Google előbb említett tanfolyama mellett a Facebook és az Instagram is szívesen elmagyarázzák ennek az alapjait.
Egy weboldal sosincs teljesen készen, ahogyan az oda vezető utak hatékonysága és ára sem állandó. Ha lehet, hetente, ha kell, naponta figyeljük a site-unk alatt futó analitikai rendszert (ez leggyakrabban az ingyenes Google Analytics), amiből kevés rutinnal is gyorsan ki tudjuk olvasni, hogy a látogatók maguktól, a keresőkből vagy hirdetésekből érkeznek. Ahol gyanúsan kicsik a számok, ott el lehet kezdeni próbálkozni, kísérletezgetni, aztán skálázni (drog, nem opera). Nem kell, hogy mind a kétmilliárd oldal helyett minket nézegessenek - legyen elsőre annyi a cél, hogy a szomszéd kifőzde, könyvelőiroda vagy rollerbolt elkezdjen irigyelni, majd utánozni minket.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt az Aruba Cloud.
(Fotó: Pixabay)