Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő. Ezek nem pusztán elcsépelt szavak, hanem a kőkemény valóság, amiben egyrészt élünk, másrészt ami felé jó esetben tartanunk kellene. Bár a teljes kibocsátásmentesség a világ számos pontján csak ábrándnak tűnik, több tucat nagyvárosban már elindult a változás. Vajon mit tesznek ők az élhetőbb jövőért?
Ami azt illeti, az utóbbi évek nem adtak túl sok okot az optimizmusra, hiszen a Föld teljes szén-dioxid-termelése a megmozdulások ellenére 2018-ban 33.1 milliárd tonnával negatív rekordot döntött. Mindezt tetézi, hogy a legtöbb ország fényévekre van a párizsi klímacélok teljesítésétől. Nem úgy a nagyvárosok, ahol szélsebesen terjednek a karbonmentesítésre irányuló törekvések. A C40 nevű kezdeményezéshez például eddig 94 ország csatlakozott, közülük jó páran már valódi sikereket értek el; 2019-ben harmincra nőtt azon települések száma, ahol 2015 óta legalább tíz százalékkal csökkent az üvegházhatás mértéke. Vagyis jelenleg körülbelül ötvennyolc millióan élnek zöldülő városokban. Míg a TOP 30-as lista szereplői átlagosan huszonkét százalékkal csökkentették károsanyag-kibocsátásukat 2015-höz képest.
A városok: Athén, Austin, Barcelona, Berlin, Boston, Chicago, Heidelberg, Koppenhága, Lisszabon, London, Los Angeles, Madrid, Melbourne, Milánó, Montréal, New Orleans, New York, Oslo, Párizs, Philadelphia, Portland, Róma, San Francisco, Stockholm, Sydney, Toronto, Vancouver, Velence, Varsó és Washington D.C.
A legjobb harmincból is kiemelkedő Koppenhága teljesítménye, ahol a döntéshozók már jóval a klímaválság előtt ambiciózus terveket szőttek a fenntartható jövőről. Egészen konkrétan a dán főváros 2013-ban elhatározta, hogy 2025-re megvalósítja a teljes karbonmentességet. A dánok üvegház-kibocsátása 1991-ben tetőzött, ezt azóta hatvanegy százalékkal mérsékelték. Figyelemreméltóbb, hogy Koppenhága CO2-kibocsátása (kétmillió tonnával) szintén kevesebb lett úgy, hogy közben százezer új betelepülővel és húszezer munkahellyel bővült. Mindez nem a véletlen, sokkal inkább jól felépített stratégia eredménye. A projekt legizgalmasabb része talán a város fűtési rendszere, ami teljes egészében hulladék-újrahasznosításra épül. A módszer nem új keletű, 1984-ben döntöttek kiépítéséről, ami pár év leforgása alatt a lakók kilencvenhét százalékát ellátta meleggel. Alig pár év múlva pedig már az elektromos áramtermeléssel keletkező hő gondoskodott a fűtésről egy ezerháromszáz kilométer hosszú csőrendszeren keresztül.
A modern erőművek kiépítése és az átállás természetesen időbe telt, elterjedésüket viszont az állam nagyban megkönnyítette különféle ösztönzésekkel, például kedvezőbb adókulcsok bevezetésével a hő- és villamosenergia szektorban. A környezetkímélő megoldás évente körülbelül ezernégyszáz euró rezsit jelent a dánoknak, ami helyi viszonylatban kedvezőnek mondható. A fűtés mellett az áramtermelést szintén modernizálták; korábban szénégetésből nyertek áramot, napjainkra viszont biogázra és biomasszára cserélték. Az 1995-2000 közötti üvegházhatás-kibocsátás visszaesése leginkább korszerű erőműveiknek köszönhető, melyek a fűtőanyagok kilencvennégy százalékát hasznosítják.
Lehet, hogy Amszterdam a kerékpározás fellegvára, de Koppenhága sem panaszkodhat. Akárcsak az energiafelhasználás korszerűsítése, úgy a kerékpáros infrastruktúra kiépítése is fokozatosan történt az 1970-es évek óta, mivel az akkori olajválságok a városi közlekedés újragondolására késztették a tervezőket, ezért autók helyett a kétkerekűek használatát szorgalmazták. Terveik bejöttek, ugyanis míg a kezdetekkor az emberek tíz százaléka, addig ma már hatvankét százalékuk közlekedik biciklivel. Érdekességképp csak az elmúlt évtizedben tizenkét új gyalogos- és kerékpároshíd épült, de egyéb fejlesztésekkel, például biciklis sztrádákkal is könnyítik a közlekedést. Frank Jensen polgármester a világ legzöldebb és leginkább kerékpárosbarát városává tenné Koppenhágát, emellett a tömegközlekedést is felvirágoztatná.
A stratégia alappilléreként megkezdték az egyik ipari rozsdaövezet, Nordhavn rehabilitációját, melynek során a közlekedésfejlesztésben az "öt perces város" alapelvet tartják szem előtt. Ennek lényege, hogy a legfontosabb szolgáltatások, mint az óvoda, iskola, élelmiszerüzlet öt perces távolságon belül legyenek a lakóépületektől. Ha ezt figyelembe veszik a tervezéseknél, lépésük már önmagában visszaveti az autóhasználatot a negyedben, 2020-ban pedig átadják a Nordhavn-t a belvárossal összekötő metróvonalat, hogy a lakók távolabbi utazásokhoz is inkább tömegközlekedést válasszanak.
A belvárostól nem messze 2017-ben átadták a -BBC szerint- a világ egyik legkevesebb károsanyag-kibocsátó szemétégetőjét, ahová naponta háromszáz teherautónyi hulladékot szállítanak. Amellett, hogy évente négyszázezer tonna háztartási hulladékot elégetnek és hetvenezer háztartást ellátnak árammal, a komplexum egy sípályát és egy nagy zöldfelületet is kapott.
A 85 méter magas, négyszázötven méter hosszú pályáról belátni az egész várost, ami alighanem külön öröm a lakóknak, hiszen Dánia legmagasabb pontja mindössze százhetven méter magas. Bár az erőmű 2017 óta működik, a sípálya megnyitására mostanáig várni kellett, elsősorban a szigorú kivitelezési irányelvek miatt. A projekt megvalósítása tíz éve kezdődött, és ötszázötven millió euróba, azaz több mint száznyolcvan milliárd forintba került.
A dánok régóta felismerték, hogy a kibocsátásmentesség csak a pazarlás hosszútávú visszafogásával lehetséges, ezért Koppenhága saját épületenergia-hatékonysági programot kapott, melynek célja egyrészt a régi házak korszerűsítése, másrészt az újonnan épülők szigorú energetikai standardok szerinti kivitelezése. Nordhaven városrész pedig mondhatni a várostervezők legjelentősebb kísérleti terepe, merthogy az ide tervezett házakra szenzorokat telepítenek, melyek fontos információkkal szolgálnak a mérnököknek, így a jövőben a tervezés és az energiahasználat még hatékonyabb lehet. Bár az épületenergetikai fejlesztések mintegy kétszázmillió dollárba kerülnek (a karbonsemlegesség elérésére szánt összköltség felébe), az elfecsérlés megfékezése miatt még így is nyereséges.
A 2018-as Energia Atlasz a megújuló energiák előnyei közül kiemelkedőként tekint a zöldüléssel járó munkahelyteremtésre: a beszámoló szerint az energiamegtakarítás és az erőforrások hatékonyabb felhasználásával a termelési költségek jelentősen csökkenthetők, korszerűsített gyárak menthetők meg a bezárástól, és a munkavállalók anyagi elismerése is biztosítható. A megújuló energia szektor már így is több jól fizető és biztonságos helyi munkahelyet teremt, mint a szénipar: 2014 óta világszerte több mint 8,3 millió, míg az EU-ban több mint 1,1 millió új munkahely létesült. A legtöbb, megújuló szektorban létrejövő munkahely a szél, a nap és a biomassza szektorokhoz köthető, mivel az utóbbi években ezek a technológiák növekedtek dinamikusan. Az olyan közösségi energia projektek, ahol a helyi polgárok tulajdonosok vagy részt vesznek az energia fenntartható előállításában és felhasználásában, létfontosságú elemei Európa energiaátmenetének, hiszen lehetővé teszik a lakosok és a közösségek számára a helyi erőforrás-használatot, növelik az adóból származó bevételeket és új munkahelyeket teremtenek.
Az élelmiszerhulladék visszaszorítása érdekében a városüzemeltetés a lakók táplálkozását is zöldítené a húsfogyasztás csökkentésével. Kezdésként csökkentették a közintézmények (iskolák, óvodák, kórházak) húsételválasztékát, amitől a vezetők azt remélik, hogy láncreakciót indít el Dánia többi városában, idővel pedig minden háztartás átveszi a szemléletmódot. A húsfogyasztás talán nem kapcsolódik szorosan a zöld imázshoz, ellenben Dániának nagy szüksége lenne a változásra, mivel pozitív mutatói ellenére az egy főre jutó karbonkibocsátásban továbbra is csak az Unió középmezőnyében kullog. Ebben pedig a marhahúsevés nagyban közrejátszik.
Egyesek értekezésekben ugyan megkérdőjelezik a C40 kezdeményezés hatékonyságát, mondván ez önmagában kevés a klímaváltozás elleni harc sikeréhez, hiszen lényeges változáshoz az egyéni erőfeszítések mellett teljes iparágakt kellene radikálisan megreformálni, a TOP 30-ak példája egyéni és közösségi szinten is követendő lehet.
(Források: Fast Company, Forbes, Index, Citylab, Wired, Grist, Energia Atlasz, Fotók: Pixabay)