15 millió dollárból élesztené fel az ekranoplánokat a DARPA

2022 / 05 / 23 / Palotai Nándor
15 millió dollárból élesztené fel az ekranoplánokat a DARPA
Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege 2027-re ígéri az első prototípust.

Leginkább pilóták számára ismeretes a jelenség, hogy ha földközelben haladnak repülőgépükkel, akkor a megszokotthoz képest sokkal tovább képesek siklani. Ez amiatt alakul ki, hogy a talaj közelsége oly módon töri meg a szárnyak által keltett légörvényeket, hogy az lecsökkent súrlódásban nyilvánul meg. A jelenségre már a tervezők is felfigyeltek, és így születtek meg az első határfelület-repülőgépek, azaz ekranoplánok, melyek a légpárnás járművek tulajdonságait ötvözik a repülőgépekével. A repülőgépekhez képest azonban egy lényeges különbség, hogy míg a hagyományos repülőgépek esetében a felhajtóerő nagyrésze a szárny feletti nyomáscsökkenésnek köszönhető, addig az ekranoplánoknál a felhajtóerő sokkal inkább a szárny alatti nyomásnövekedésnek tudható be. A jelenség kihasználásával az ekranoplánok elméletileg gyorsabban haladnak egy hajónál, ellenben gazdaságosabban üzemeltethetőek egy repülőnél. A DARPA – mely az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege – most a beszédes nevű, frissen meghirdetett Liberty Lifter program keretében fejlesztene egy új ekranoplánt – írta meg az IEEE Spectrum.

A DARPA Liberty Lifter program célkitűzései szerint a járműnek olcsónak, valamint könnyen gyárthatónak kell lennie – ez eddig nem volt jellemző a DARPA fejlesztéseire, a névadó, második világháborúban használt, könnyen gyártható Liberty-osztályú hadihajókra azonban annál inkább. A DARPA felhívása alapján a pályázó gyártók járműveinek a következő kritériumokat kell teljesítenie:

  • minimum 7500 km hatótávolsággal kell rendelkeznie

  • 3000m magasságig fel tudjon emelkedni ha szükséges

  • minimum 90 tonna teher elszállítására kell képesnek lennie

  • képes legyen szállítani, fogadni és indítani kétéltű járműveket

  • tudjon nyílt tengeren, óceánon üzemelni

  • egyszerre akár 4-6 hetet is tudjon a nyílt vízen tölteni.

A Liberty Lifter program során a pályázók közül kettőt fognak kiválasztani, és köztük osztják el majd a jármű kifejlesztésére szánt 15 millió amerikai dollárt. A DARPA reményei szerint 2025 körül már lesznek olyan koncepciók, melyek közül legalább egy átmegy a felülvizsgálaton. Ha ez sikerül, akkor 2027-re pedig már akár levegőbe is emelkedhet az első prototípus. Érdekes módon a program kapcsán közzétett DAPRA-videón egy ikertörzsű koncepció látható – ilyen elrendezésben eddig nemigen építettek ekranoplánt. A egyébként DARPA már nem először kacérkodik egy hasonló jármű gondolatával: a 90-es évek közepén már megtervezték az Aerocon Dash 1.6 wingship névre hallgató járművüket, mely mellett még az addigi legnagyobb ekranoplán is eltörpült volna: a gép 100 méteres szárnyfesztávolsággal és 20 sugárhajtóművel rendelkezett volna, valamint 3000 személy, vagy 1,4 millió kg teher szállítására lett volna képes. A gépet végül túlságosan veszélyesnek, illetve költségesnek ítélték, így végül csak egy tervrajz szintjén maradt, soha nem épült meg.

Az egyik első, sugárhajtású ekranoplán a VVA-14 volt, melyet egy olasz származású tervező, Robert Bartini tervezett, és a Szovjetunióban épült meg a hetvenes években. A először 1972-ben, egy kifutópályáról emelkedett a magasba, az elkövetkezendő években azonban vízben is számtalanszor tesztelték. Bartini 1974-ben bekövetkezett halálával azonban a program is elhalt. A gép utolsó példánya azonban 1987-ig üzemelt. Egy másik, szintén hetvenes évekbeli szovjet ekranoplán az A-90 Orljonok volt, ez azonban sugárhajtóművek helyett légcsavaros meghajtással rendelkezett. A leghíresebb ekranoplán azonban a szintén szovjetek által épített, egyszerűen csak a „Kaszpi-tenger szörnye” néven elhíresült, 10 sugárhajtóművel felszerelt ekrano-szörnyeteg, mely 550 km/óra sebességgel is képes volt haladni. A Luny-osztályú ekranoplánból végül csak egyetlen egy épült, mely 1987-ben állt hadrendbe, és egészen a 90-es évek végéig állt szolgálatban. Egy másik, jelenleg fejlesztett ekranoplánról már oldalunkon is írtunk, tavalyi cikkünkben a Regent vállalat készülő, Seaglider névre hallgató elektromos járművét mutattuk be.

(Fotó: DARPA)

A félig hajó - félig repülő kimérák, az ekranoplánok lehetnek a jövő kompjai Ezek a kompok kicsit máshogy fognak kinézni, mint amit megszoktunk, a víz felett repülnek majd. A Regent már építi a maga verzióját, ami 300 km/h-val repül majd alig egy-két méterre a vízfelszíntől, méghozzá elektromos meghajtással.


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Már jövőre elkészülhet az első AGI, vagyis általános mesterséges intelligencia
Már jövőre elkészülhet az első AGI, vagyis általános mesterséges intelligencia
Azért nem minden szakértő ért ezzel egyet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.