1984 szelleme újraéled az élő robotbőrrel

2023 / 09 / 10 / Bobák Zsófia
1984 szelleme újraéled az élő robotbőrrel
Élő bőr növesztésével kísérleteznek a tudósok, akiket a Terminátor robotja ihletett.

A nyolcvanas években bemutatott Terminátor film disztópikus világát és gyilkos humanoidját valószínűleg nem sokan szeretnék a valóságban viszontlátni, de két tudóst mégis megihletett a sci-fi koncepció egy speciális szegmense és azon dolgoznak, hogy a gyakorlatba is átültessék az ötletet.

A kutatások során a Terminátor emberszerű robotjának a biológiai összetevőket a szintetikussal ötvöző felépítését igyekeznek rekonstruálni és találtak is egy ígéretes módszert, amivel élethű, bőrszerű szövetet lehetséges létrehozni. Az anyagot egy gombafajtából, a Ganoderma Sessile-ből alkották meg, amelynek növekedését PDA (burgonya-dextróz-agar) hozzáadásával gyorsították, így a modellként használt T-800-as robotfigurát öt nap alatt teljesen beborította a szövet. A biokibernetikus bőr előnye, hogy a szilícium alapúval ellentétben önjavító, fenntartható módon gyártható és robosztus, emellett érdekes képességekkel ruházza fel viselőjét. A gombabőr érzékeny a különböző külső hatásokra, mint például a fényre és az érintésre is, ezért egyfajta természetes érzékelőként használható. A kutatók a reakcióképességet a szöveten elhelyezett elektródákkal mérték és az eredmények alapján erőteljes jeleket kaptak a stimulációk hatására.

A gombabőrhöz hasonló biokibernetikus eszközökkel lehetséges, hogy egyszer valódi kiborgok készülnek majd, de az ultrarealisztikus humanoidok megalkotása mellett más célokra is használhatóak az élőt és élettelent kombináló megoldások: az olcsón és könnyen előállítható gombaszövettel többek között olyan védőréteget lehet létrehozni, ami a viselője hőmérsékletét tudja szabályozni.

(New Scientist Fotó: Gandia et al, Sunset Boulevard/Getty Images)