A norvég UiT Norway's Arctic University és az ausztrál Sydney-i Egyetem kutatóinak együttműködésével kifejlesztették a gyógyszert, ami alapvetően változtathatja meg azoknak a cukorbetegeknek az életét, akiknek jelenleg folyamatos injekciózásra van szükségük a vércukorszintjük kiegyensúlyozásához. A készítmény szájon át bevehető kapszula formájában tartalmazza az inzulint és a benne lévő hatóanyag csak akkor lép működésbe, amikor szükséges, vagyis amikor magasra emelkedik a vércukorszint.
A kapszulák belseje nanoméretű részecskéket, inzulinnal kombinált ezüst-szulfid kvantumpontokat rejt, amelyek a hatóanyagot célzottan és gyorsan szállítják oda, ahol szükség van rá, miközben a kitozánból és glükózból álló polimerbevonat védelmet nyújt a gyomor savai ellen. Ez a bevonat akadályozza meg azt is, hogy a gyógyszer idő előtt vagy nem a kellő körülmények között kezdjen hatni, mivel a buroknak a pH-szint változásaira reagáló összetevőit csak azok az enzimek tudják lebontani, amelyek magas vércukorszint esetén aktiválódnak. Ez a módszer egyúttal megakadályozza, hogy alacsony vércukorszintnél kezdődjön meg a burok lebomlása és az inzulin kiengedése. A kényelem és precizitás mellett a kapszula előnyét jelenti az is az injekcióval szemben, hogy nem igényel hűtést, ezért a tárolása és szállítása is sokkal könnyebben megoldható.
Több cég is fejleszt olyan inzulinkészítményt, amit szájon át lehet bevenni, de a norvég és ausztrál kutatók gyógyszere a fejlesztések előrehaladott fázisában tart és hamarosan a humán tesztek szakaszába ér. Az egereken és később majmokon végzett kísérletek során a kapszula negatív mellékhatások nélkül működött, de az embereken való tesztelés alatt derül majd ki a valódi hatékonysága. A tesztek három fázisban zajlanak le: első körben a készítmény biztonságát ellenőrzik és azt, hogy sikerül-e elkerülni a hipoglikémia kialakulását a segítségével, ezután azt mérik, az injekciókkal összehasonlítva, illetve annak alternatívájaként hogyan teljesít a gyógyszer. A humán tesztelés 2025-ben kezdődik meg és a kutatók reményei szerint már 2-3 év múlva használhatják a betegek az új inzulinkapszulát.
(Fotó: Nicholas Hunt/UiT Norway's Arctic University)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR