A Parlament kedden 445 igen szavazattal, 152 ellenszavazattal és 30 tartózkodással elfogadta tárgyalási álláspontját a nehézgépjárművek légszennyezését csökkenteni szandékozó új javaslatokról. Ez alapján 2030-2034-es időszakra 45 százalékos, a 2035-2039-es időszakra 65 százalékos csökkentést tűztek ki célul, 2040-től pedig 90 százalékos csökkentést szeretnének elérni, áll az Európai Parlament közleményében.
A képviselők egyetértenek a Bizottság javaslatával, amely szerint 2030-tól csak a kibocsátásmentes új, városi buszok nyilvántartásba vételét engedélyeznék, és szigorú feltételek mellett ideiglenes mentességet javasolnak (2035-ig) a biometánnal üzemelő városi buszokra.
A döntés - amely az EU levegőminőségének javítása az európai zöld megállapodás és a REPowerEU terv céljaival is összhangban áll - legfőbb oka, hogy
a közúti közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok 25 százalékát a nehézgépjárművek okozzák az EU-ban.
A képviselők készek, hogy tárgyaljanak a kormányokkal az új, nehézgépjárművek, köztük a buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó szabályokról.
Az Európai Bizottság 2023. február 14-én jogalkotási javaslatot terjesztett elő a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások 2030-tól kezdődően történő meghatározására, hogy elősegítse az EU 2050-re kitűzött klímasemlegességének elérését, és csökkentse az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet. A nehézgépjárművek, például a teherautók, városi és távolsági buszok az EU-ban a közúti közlekedéséből származó üvegházhatású kibocsátás negyedéért felelősek, és az EU teljes üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékát teszik ki.
Az EP szerint az új célértékek bevezetése az energiaátállásra is pozitív hatással lesz, mivel csökkenti az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet, emellett pedig javítja az energiamegtakarítást és a hatékonyságot az EU közlekedési ágazatában. Az üzemanyagköltségek csökkenése révén az intézkedés előnyökkel jár majd az európai fuvarozók és felhasználók számára is, illetve javítani fogja a levegő minőségét, különösen a városokban.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) - amelynek tagja a DAF Trucks, a Daimler Truck AG, a Ford Trucks, az Iveco Group, az MAN Truck & Bus, a Scania, a Volkswagen Commercial Vehicles és a Volvo Group is – ennél jóval aggasztóbbnak látja a helyzetet. A szervezet szerint a városi buszokra vonatkozó cél kitűzése hatalmas nyomást fog gyakorolni az iparra és a közösségi szolgáltatókra. A szén-dioxid-kibocsátás 45 százalékos csökkentése érdekében 2030-ig több mint 400 ezer zéró emissziós nehézgépjárművet kellene forgalomba helyezni, ehhez pedig mindössze hét éven belül több mint 50 ezer, teherautók és távolsági buszok számára alkalmas, nyilvánosan hozzáférhető töltőre lenne szükség, amelyek közül mintegy 35 ezernek nagy teljesítményű töltőnek kellene lennie. Ezenkívül mintegy 700 hidrogén-utántöltő állomásra is szükség lenne az ACEA véleménye szerint.
A keddi szavazás után az Európai Parlament készen áll arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról. A kormányok álláspontja itt érhető el.
(Borítókép: Getty Images/Monty Rakusen)