30 év után itt a NASA első új kísérleti szuperszonikus repülőgépe, az X-59

2019 / 12 / 20 / Justin Viktor
30 év után itt a NASA első új kísérleti szuperszonikus repülőgépe, az X-59
Aki a múlt század 70-es vagy 80-as éveiben volt gyerek, - például a tököli reptér környékén, - emlékezhet arra, hogy milyen az, amikor egy vadászgép a feje felett lépi át a hangsebességet. Röviden: hangos. Bővebben: nagyon hangos. Később ezt beszüntették és megtiltották a lakott területek feletti szuperszonikus repülést. A NASA és a Lockheed Martin fejlesztése most ezt a problémát is megoldani látszik.

Nagy durranás

A Kádár-rendszer mindennapjainak érdekes momentuma volt a hangos szabadtéri dörrenésre fejét felkapó gyerek, és a mellette álló szülő, aki megnyugtatólag csak ennyit mondott:

Nyugi, csak egy hangrobbanás volt.

A hangrobbanással riogatás azóta már nem legális, és sajnos a hangsebesség feletti légi utasszállítás is kiment a divatból, amióta a Concorde gépek nyugdíjba vonultak. A NASA azonban eltökélten fejleszti a megoldást és most minden eddiginél közelebbinek tűnik a megvalósulás is.

Az első pilóta vezette X-repülőgép több mint három évtized szünet után készen áll a végleges összeszerelésére és rendszereinek beszerelésére, miután a NASA washingtoni székhelyén csütörtökön, magas rangú vezetők nagyszabású projektértékelést tartottak.

D-pont: pipa

A vezetői áttekintés, vagy ahogy elnevezték, a “D-kulcsfontosságú döntési pont (KDP-D)” volt az utolsó hivatalos akadály az X-59 Csendes Szuperszonikus Technológiájú (QueSST) repülőgép előtt, amelyet meg kellett oldani, mielőtt a tisztviselők 2020 végén újra találkoznak majd, hogy jóváhagyják a repülőgép első repülését 2021-ben.

„A KDP-D befejezésével megmutattuk, hogy a projekt ütemezett, jól megtervezett és jól is halad. Minden a helyén van, hogy folytathassuk ezt a történelmi kutatást és küldetést a nemzet légi úton utazó közönsége számára” - mondta Bob Pearce, a NASA légiközlekedési ügyvezető igazgatója.

Elülő zajok

Az X-59 úgy van kialakítva, hogy pusztán tompa puffanás maradjon a talajt elérő hangrobbanás hangerejéből, ha bármi egyáltalán. A gép kiválasztott amerikai közösségek fölött repül majd, hogy adatokat gyűjtsön érzékelőkből és a földön tartózkodó emberektől, és hogy felmérjék a közvélemény reakcióját. Ezek az adatok segítik a hangsebesség feletti szárazföldi kereskedelmi repülés új szabályozóinak kidolgozását.

Az X-59 építése, 247,5 millió dolláros (73,5 milliárd forintos) költség plusz sikerdíjas szerződéssel, folyik a Lockheed Martin Aeronautics cég Skunk Works gyárában a kaliforniai Palmdale-ben.

A munka során három fő munkaterületet került kialakításra, a repülőgép fő törzsének, szárnyának és farokrészének felépítéséhez. A rendszerek végleges összeszerelését és integrálását - ideértve az innovatív pilótafülke külső elektronikus vizuális rendszerét (eXternal Visibility System) - 2020 végére tervezik.

Az X-59 QueSST fejlesztése és építésének irányítása a NASA integrált légiközlekedési rendszerének részeként a Low Boom Flight Demonstrator projekt alá tartozik.

A NASA repüléstechnikai kutatásáról további információt ezen az oldalon találhatunk.

(Forrás: NASA Képek: NASA, Lockheed Martin, Wikimedia)


Unod a hagyományos Valentin-napi ajándékokat? Próbáld ki a legmodernebb szexjátékszereket! A teledildonikával minden távolság legyőzhető, a VR megoldásokkal az érzékelés kiterjeszthető, az AI segítségével pedig személyre szabott élményekben lehet részetek
Vásárolj az ország legnagyobb és legjobb felnőtt shopjában! 100% diszkréten csomagolt rendelésedet akár már másnap átveheted! Vágyaim.hu - A jövő az ágyadban van
Orgazmus gombnyomásra - Valentin-napi szex-tech ajándékajánló
Orgazmus gombnyomásra - Valentin-napi szex-tech ajándékajánló
Elválasztja egymástól az embereket a technológiai fejlődés, vagy éppen minden eddiginél közelebb hozza? A Valentin-naphoz közeledve a választ inkább az utóbbi forgatókönyvben látjuk, és be is mutatunk néhány eszközt, ami ezt bizonyítja.
Sosem láttunk még ilyen mozgást egy robottól
Sosem láttunk még ilyen mozgást egy robottól
Kobe Bryant és Cristiano Ronaldo gépi formában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.