A Kádár-rendszer mindennapjainak érdekes momentuma volt a hangos szabadtéri dörrenésre fejét felkapó gyerek, és a mellette álló szülő, aki megnyugtatólag csak ennyit mondott:
Nyugi, csak egy hangrobbanás volt.
A hangrobbanással riogatás azóta már nem legális, és sajnos a hangsebesség feletti légi utasszállítás is kiment a divatból, amióta a Concorde gépek nyugdíjba vonultak. A NASA azonban eltökélten fejleszti a megoldást és most minden eddiginél közelebbinek tűnik a megvalósulás is.
Az első pilóta vezette X-repülőgép több mint három évtized szünet után készen áll a végleges összeszerelésére és rendszereinek beszerelésére, miután a NASA washingtoni székhelyén csütörtökön, magas rangú vezetők nagyszabású projektértékelést tartottak.
A vezetői áttekintés, vagy ahogy elnevezték, a “D-kulcsfontosságú döntési pont (KDP-D)” volt az utolsó hivatalos akadály az X-59 Csendes Szuperszonikus Technológiájú (QueSST) repülőgép előtt, amelyet meg kellett oldani, mielőtt a tisztviselők 2020 végén újra találkoznak majd, hogy jóváhagyják a repülőgép első repülését 2021-ben.
„A KDP-D befejezésével megmutattuk, hogy a projekt ütemezett, jól megtervezett és jól is halad. Minden a helyén van, hogy folytathassuk ezt a történelmi kutatást és küldetést a nemzet légi úton utazó közönsége számára” - mondta Bob Pearce, a NASA légiközlekedési ügyvezető igazgatója.
Az X-59 úgy van kialakítva, hogy pusztán tompa puffanás maradjon a talajt elérő hangrobbanás hangerejéből, ha bármi egyáltalán. A gép kiválasztott amerikai közösségek fölött repül majd, hogy adatokat gyűjtsön érzékelőkből és a földön tartózkodó emberektől, és hogy felmérjék a közvélemény reakcióját. Ezek az adatok segítik a hangsebesség feletti szárazföldi kereskedelmi repülés új szabályozóinak kidolgozását.
Az X-59 építése, 247,5 millió dolláros (73,5 milliárd forintos) költség plusz sikerdíjas szerződéssel, folyik a Lockheed Martin Aeronautics cég Skunk Works gyárában a kaliforniai Palmdale-ben.
A munka során három fő munkaterületet került kialakításra, a repülőgép fő törzsének, szárnyának és farokrészének felépítéséhez. A rendszerek végleges összeszerelését és integrálását - ideértve az innovatív pilótafülke külső elektronikus vizuális rendszerét (eXternal Visibility System) - 2020 végére tervezik.
Az X-59 QueSST fejlesztése és építésének irányítása a NASA integrált légiközlekedési rendszerének részeként a Low Boom Flight Demonstrator projekt alá tartozik.
A NASA repüléstechnikai kutatásáról további információt ezen az oldalon találhatunk.
(Forrás: NASA Képek: NASA, Lockheed Martin, Wikimedia)