30 év után itt a NASA első új kísérleti szuperszonikus repülőgépe, az X-59
30 év után itt a NASA első új kísérleti szuperszonikus repülőgépe, az X-59
2019 / 12 / 20 / Justin Viktor
Aki a múlt század 70-es vagy 80-as éveiben volt gyerek, - például a tököli reptér környékén, - emlékezhet arra, hogy milyen az, amikor egy vadászgép a feje felett lépi át a hangsebességet. Röviden: hangos. Bővebben: nagyon hangos. Később ezt beszüntették és megtiltották a lakott területek feletti szuperszonikus repülést. A NASA és a Lockheed Martin fejlesztése most ezt a problémát is megoldani látszik.

Nagy durranás

A Kádár-rendszer mindennapjainak érdekes momentuma volt a hangos szabadtéri dörrenésre fejét felkapó gyerek, és a mellette álló szülő, aki megnyugtatólag csak ennyit mondott:

Nyugi, csak egy hangrobbanás volt.

A hangrobbanással riogatás azóta már nem legális, és sajnos a hangsebesség feletti légi utasszállítás is kiment a divatból, amióta a Concorde gépek nyugdíjba vonultak. A NASA azonban eltökélten fejleszti a megoldást és most minden eddiginél közelebbinek tűnik a megvalósulás is.

Az első pilóta vezette X-repülőgép több mint három évtized szünet után készen áll a végleges összeszerelésére és rendszereinek beszerelésére, miután a NASA washingtoni székhelyén csütörtökön, magas rangú vezetők nagyszabású projektértékelést tartottak.

D-pont: pipa

A vezetői áttekintés, vagy ahogy elnevezték, a “D-kulcsfontosságú döntési pont (KDP-D)” volt az utolsó hivatalos akadály az X-59 Csendes Szuperszonikus Technológiájú (QueSST) repülőgép előtt, amelyet meg kellett oldani, mielőtt a tisztviselők 2020 végén újra találkoznak majd, hogy jóváhagyják a repülőgép első repülését 2021-ben.

„A KDP-D befejezésével megmutattuk, hogy a projekt ütemezett, jól megtervezett és jól is halad. Minden a helyén van, hogy folytathassuk ezt a történelmi kutatást és küldetést a nemzet légi úton utazó közönsége számára” - mondta Bob Pearce, a NASA légiközlekedési ügyvezető igazgatója.

Elülő zajok

Az X-59 úgy van kialakítva, hogy pusztán tompa puffanás maradjon a talajt elérő hangrobbanás hangerejéből, ha bármi egyáltalán. A gép kiválasztott amerikai közösségek fölött repül majd, hogy adatokat gyűjtsön érzékelőkből és a földön tartózkodó emberektől, és hogy felmérjék a közvélemény reakcióját. Ezek az adatok segítik a hangsebesség feletti szárazföldi kereskedelmi repülés új szabályozóinak kidolgozását.

Az X-59 építése, 247,5 millió dolláros (73,5 milliárd forintos) költség plusz sikerdíjas szerződéssel, folyik a Lockheed Martin Aeronautics cég Skunk Works gyárában a kaliforniai Palmdale-ben.

A munka során három fő munkaterületet került kialakításra, a repülőgép fő törzsének, szárnyának és farokrészének felépítéséhez. A rendszerek végleges összeszerelését és integrálását - ideértve az innovatív pilótafülke külső elektronikus vizuális rendszerét (eXternal Visibility System) - 2020 végére tervezik.

Az X-59 QueSST fejlesztése és építésének irányítása a NASA integrált légiközlekedési rendszerének részeként a Low Boom Flight Demonstrator projekt alá tartozik.

A NASA repüléstechnikai kutatásáról további információt ezen az oldalon találhatunk.

(Forrás: NASA Képek: NASA, Lockheed Martin, Wikimedia)

Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.