Az elmúlt években szép lassan egyre nagyobb arányban kezdte el képviselni magát a házhozszállítás a boltokba látogatás gyakorlatával szemben, a COVID-19 járvány pedig csak felgyorsította ezt a folyamatot. A Singularity Hub cikke alapján a The Jetsons című rajzfilmsorozatban látható csőpostára hasonlító rendszert fejlesztő PipeDream Labs társalapítója, Drew Bellcock jóslatai szerint az átalakuló szállítmányozási szektor infrastruktúrájának ezen ágát nem lehet majd pusztán drónokra alapozva működtetni, egész egyszerűen azért, mert a nagyszámú küldemény miatt brutális mennyiségű drón repülne egyszerre az égen, melyek továbbá rendkívül energiaigényesek is. Számításai szerint
egy kvadkopterrel huszonötször több energiába kerül célba juttatni ugyanazt a küldeményt, mint egy föld alatt akadálymentesen haladó csomagszállító-kapszulával.
Az amerikai PipeDream Labs célja, hogy egy általuk csak „hiperlogisztikai rendszernek” nevezett hálózatot építsenek ki, mely idővel akár majd azt is lehetővé teszi, hogy egy városon belül akár fél perc alatt is célba érjenek a csomagok. Ehhez a tervezők egy egész várost behálózó csőrendszert szeretnének létrehozni, melyek csomagfeladási- és csomagfelvevési pontjait az alapján jelölnék ki, hogy a lehető legtöbb lehetséges vásárlót érjék el egy negyedmérföldes körzetben, továbbá, hogy a kerületen belüli szállítási díjat 75 centre csökkentsék.
A tervezet egyik érdekessége, hogy a startup szállítójárművei szándékosan akkorára lettek tervezve, hogy tudjanak közlekedni a közművek elvezetésére használt, nagyjából 30 centiméter átmérőjű PVC-csövekben közlekedni. Ez azt jelenti, hogy bizonyos feltételekkel a már kiépült infrastruktúra egy részét is tudnák használni, továbbá lehetővé teszi azt is, hogy az első kísérleti infrastruktúra kiépítését hagyományos közüzemi bankhitelből is fel tudják építeni.
Our robots travel through city-wide networks of 12" utility pipe.
They complete deliveries between nodes that are placed in homes and neighborhoods.
They do not travel between cities, just the last mile in a city (where most of the costs come from) pic.twitter.com/vs5dauZhj5
— Canon Reeves (@ReevesCanon) April 19, 2022
A PipeDream Labs autonóm elektromos szállítórobotja 27cm átmérővel rendelkezik, és nagyjából 45 cm hosszú, a rakterébe pedig maximum 25x40cm nagyságú csomag fér be, a feladott küldemények 95%-a pedig általában kisebb ennél. A szállítórobotok sebességét az infrastruktúra fogja meghatározni, de átlag 95 km/órával számolnak a tervezők, maga a robot azonban 120km/óra fölé is tudna gyorsulni, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Manhattanből 10 perc alatt jutna el Bronxba.
A nagysebességű csőposta ötlete nemcsak a PipeDream Labs mérnökeit foglalkoztatja: az évek óta egy komolyabb felépítésű, mágneses levitációt használó vákuumvasutat fejlesztő Virgin Hyperloop kifizetődőnek látta átállni egy teherszállítórendszer fejlesztésére, az Elon Musk által alapított The Boring Company is fejleszti a maga hyperloopját, melyhez immár négy háziverseny keretében terveztek fiatal diákok nagysebességű utazókapszulákat.
(Fotó: PipeDream Labs)