Elon Musk cége, a The Boring Company is Hyperloopot fog építeni

2022 / 04 / 26 / Bobák Zsófia
Elon Musk cége, a The Boring Company is Hyperloopot fog építeni
A Hyperloop ötletét eredetileg Elon Musk kezdte népszerűsíteni 2013-ban, aki már korábban megjelent technológiákra alapozta a légritkított csőben száguldó vonatjának terveit, de a koncepció megvalósítását inkább másokra bízta volna. Egy újabb bejelentés szerint azonban a The Boring Company is belekezd a saját Hyperloop megépítésébe.

A Hyperloop a jövőbeli tömegközlekedési formák egyik legradikálisabb iránya lehet: gyorsabb a maglev vonatoknál is, a (jó esetben) megújuló forrásokból származó elektromos energiára épülő működésének köszönhetően teljesen környezetbarát és nem feltétlenül igényli külön alagutak fúrását sem, bár a környezettől függően létezhet föld alatti és felszíni verziója is. A Hyperloopok, vagyis a légritkított csőben száguldó, a mágneses levitáció miatt súrlódásmentes működésű, akár több mint 1000 km/h-ás sebességre gyorsuló kabinok a metrók vagy buszok funkcióját nem tudják átvállalni, de városok közötti utazásra az eddigi megoldásoknál sokkal hatékonyabb lehetnek, feltéve, hogy egyszer tényleg megvalósulnak.

Az ötletet, ami nem teljesen előzmény nélküli, elvégre létező technológiai koncepciókra, például George Medhurst atmoszferikus vasútjára, vagy Robert Goddard vákuumcsöves vonatjára épít, Elon Musk ismertette egy 2013-ban megjelent dokumentumban, amely a Hyperloop Alphát mutatta be részletesen. Azt, hogy ez a különleges jármű végül hogyan fog életre kelni a valóságban és tényleg része lesz-e a tömegközlekedés jövőjének, a vállalkozó másokra bízta: mivel a Tesla és a SpaceX ügyei már így is nagyrészt lefoglalták az idejét, ezért a Hyperloop terveit a többi mérnök és cég rendelkezésére bocsátotta és a vállalatok éltek is a lehetőséggel, hogy belekezdjenek a saját Hyperloopok fejlesztésébe. Többek között az amerikai a HyperloopTT, a Virgin Hyperloop, a holland Hardt Hyperloop, a kanadai Transpod és a spanyol Zeleros mind jelentős lépéseket tettek a rendszer kiépítésének irányába, bár egyelőre még a legelőrehaladottabb fázisban lévő fejlesztések is csak a kabinok tesztelésénél járnak, az még évek munkájába telhet, hogy a teljes infrastruktúra kiépüljön.

A munkálatokba azonban most még egy cég belekezd, méghozzá magának az ötletgazdának, Elon Musknak a cége, az alagutak fúrására szakosodott The Boring Company. A hírt Musk jelentette be Twitteren egy napja, egy Twitter felhasználó üzenetére reagálva, bár pontosabb részleteket egyelőre nem osztott meg azzal kapcsolatban, hogy mikor, hol, vagy hogyan fog a projekt életbe lépni (egy újabb Twitter üzenetben azonban a tesztelés kezdetének időpontját már megadták, eszerint erre még ebben az évben sor kerül). A vállalkozó elmondása szerint a városok közötti, 3000 kilométernél rövidebb, utazásra ez a közlekedési forma a leggyorsabb alternatíva (hosszabb utakra a Starshipet ajánlja), emellett az időjárás szempontjából is viszonylag védett utazási módként utalt rá, ami a hurrikánoknak is ellenáll.

A The Boring Company föld alatti alagutak gyors és költséghatékony építésére specializálódott, a Las Vegasban tavaly júniusban megnyílt Loopot is ők kivitelezték: ebben a 2,7 kilométeres alagútban Teslák szállítják az utasokat három megállóhely között, de hamarosan kibővítik a rendszert a város távolabbi régióiba is. A vállalat kiemelt célja, hogy legyőzze a lélekölő közlekedési dugókat a zsúfoltságot csökkentő alagúthálózat létrehozásával, és ezzel egyúttal emelje a városok esztétikai értékét is a zöldterületek növelésével, valamint jelentősen redukálja az utazási időt az egyes állomások között. A cég április 20-ai jelentése a Loop típusú közlekedés előnyeinek ismertetése közben kitér a Hyperloopra is: eszerint a Loop (amiben Teslák járnak) a városon belüli, míg a TBC által kivitelezett, így szintén föld alatti Hyperloop a városok közötti utazás megvalósítására lesz alkalmas. A The Boring Company korábbi projektjei között megtalálható egy Hyperloop tesztpálya is, amelyben diákok által tervezett Hyperloop kabin prototípusok versenyét rendezték meg négy alkalommal.

Elon Musk egyébként nem először utal arra, hogy a cég segítségével megépíti a Hyperloopot, 2017-ben már konkrétabb tervekkel is előállt (bár, mint kiderült, az engedélyeket még nem szerezte meg hozzájuk), a mostani Twitter üzenetben azonban más óvatosabban fogalmazott és csak azt jelentette be, hogy a The Boring Company megpróbálja megépíteni a Hyperloop működő verzióját az elkövetkező években. De, tekintve, hogy a TBC alapítását is egy ráutaló Twitter üzenet előzte meg, lehetséges, hogy a jövőben valóban megszületik a Boring Company-féle Hyperloop is.

(Fotó: Zeleros, Getty Images/Naeblys)

Komoly lökést kapott az első európai Hyperloop-vonal építése Az Elon Musk által megálmodott Hyperloopban az utasokat szállító kapszulák egy légritkított csőben közlekednek több mint 1000 km/h-s sebességgel, így akár a légi közlekedésnél is gyorsabb utazást tehet lehetővé.

Teherszállításra áll át a Virgin Hyperloop, kirúgták a dolgozók felét Csaknem a teljes munkaerejének a felét, 111 dolgozóját bocsájtotta el a Virgin Hyperloop, miután már nem tűnt kifizetődőnek élő utasokkal számolniuk a Covid-járvány miatt.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.