A Hyperloop a jövőbeli tömegközlekedési formák egyik legradikálisabb iránya lehet: gyorsabb a maglev vonatoknál is, a (jó esetben) megújuló forrásokból származó elektromos energiára épülő működésének köszönhetően teljesen környezetbarát és nem feltétlenül igényli külön alagutak fúrását sem, bár a környezettől függően létezhet föld alatti és felszíni verziója is. A Hyperloopok, vagyis a légritkított csőben száguldó, a mágneses levitáció miatt súrlódásmentes működésű, akár több mint 1000 km/h-ás sebességre gyorsuló kabinok a metrók vagy buszok funkcióját nem tudják átvállalni, de városok közötti utazásra az eddigi megoldásoknál sokkal hatékonyabb lehetnek, feltéve, hogy egyszer tényleg megvalósulnak.
Az ötletet, ami nem teljesen előzmény nélküli, elvégre létező technológiai koncepciókra, például George Medhurst atmoszferikus vasútjára, vagy Robert Goddard vákuumcsöves vonatjára épít, Elon Musk ismertette egy 2013-ban megjelent dokumentumban, amely a Hyperloop Alphát mutatta be részletesen. Azt, hogy ez a különleges jármű végül hogyan fog életre kelni a valóságban és tényleg része lesz-e a tömegközlekedés jövőjének, a vállalkozó másokra bízta: mivel a Tesla és a SpaceX ügyei már így is nagyrészt lefoglalták az idejét, ezért a Hyperloop terveit a többi mérnök és cég rendelkezésére bocsátotta és a vállalatok éltek is a lehetőséggel, hogy belekezdjenek a saját Hyperloopok fejlesztésébe. Többek között az amerikai a HyperloopTT, a Virgin Hyperloop, a holland Hardt Hyperloop, a kanadai Transpod és a spanyol Zeleros mind jelentős lépéseket tettek a rendszer kiépítésének irányába, bár egyelőre még a legelőrehaladottabb fázisban lévő fejlesztések is csak a kabinok tesztelésénél járnak, az még évek munkájába telhet, hogy a teljes infrastruktúra kiépüljön.
A munkálatokba azonban most még egy cég belekezd, méghozzá magának az ötletgazdának, Elon Musknak a cége, az alagutak fúrására szakosodott The Boring Company. A hírt Musk jelentette be Twitteren egy napja, egy Twitter felhasználó üzenetére reagálva, bár pontosabb részleteket egyelőre nem osztott meg azzal kapcsolatban, hogy mikor, hol, vagy hogyan fog a projekt életbe lépni (egy újabb Twitter üzenetben azonban a tesztelés kezdetének időpontját már megadták, eszerint erre még ebben az évben sor kerül). A vállalkozó elmondása szerint a városok közötti, 3000 kilométernél rövidebb, utazásra ez a közlekedési forma a leggyorsabb alternatíva (hosszabb utakra a Starshipet ajánlja), emellett az időjárás szempontjából is viszonylag védett utazási módként utalt rá, ami a hurrikánoknak is ellenáll.
In the coming years, Boring Co will attempt to build a working Hyperloop.
From a known physics standpoint, this is the fastest possible way of getting from one city center to another for distances less than ~2000 miles. Starship is faster for longer journeys.— Elon Musk (@elonmusk) April 24, 2022
A The Boring Company föld alatti alagutak gyors és költséghatékony építésére specializálódott, a Las Vegasban tavaly júniusban megnyílt Loopot is ők kivitelezték: ebben a 2,7 kilométeres alagútban Teslák szállítják az utasokat három megállóhely között, de hamarosan kibővítik a rendszert a város távolabbi régióiba is. A vállalat kiemelt célja, hogy legyőzze a lélekölő közlekedési dugókat a zsúfoltságot csökkentő alagúthálózat létrehozásával, és ezzel egyúttal emelje a városok esztétikai értékét is a zöldterületek növelésével, valamint jelentősen redukálja az utazási időt az egyes állomások között. A cég április 20-ai jelentése a Loop típusú közlekedés előnyeinek ismertetése közben kitér a Hyperloopra is: eszerint a Loop (amiben Teslák járnak) a városon belüli, míg a TBC által kivitelezett, így szintén föld alatti Hyperloop a városok közötti utazás megvalósítására lesz alkalmas. A The Boring Company korábbi projektjei között megtalálható egy Hyperloop tesztpálya is, amelyben diákok által tervezett Hyperloop kabin prototípusok versenyét rendezték meg négy alkalommal.
Elon Musk egyébként nem először utal arra, hogy a cég segítségével megépíti a Hyperloopot, 2017-ben már konkrétabb tervekkel is előállt (bár, mint kiderült, az engedélyeket még nem szerezte meg hozzájuk), a mostani Twitter üzenetben azonban más óvatosabban fogalmazott és csak azt jelentette be, hogy a The Boring Company megpróbálja megépíteni a Hyperloop működő verzióját az elkövetkező években. De, tekintve, hogy a TBC alapítását is egy ráutaló Twitter üzenet előzte meg, lehetséges, hogy a jövőben valóban megszületik a Boring Company-féle Hyperloop is.
(Fotó: Zeleros, Getty Images/Naeblys)