A bicikli mentheti meg a jövő városait

2020 / 01 / 02 / Felkai Ádám
A bicikli mentheti meg a jövő városait
Repülőautók, drónok – sokáig így látták a jövő városának a közlekedését. Holott elképzelhető, hogy a megoldás már néhány száz éve itt van a szemünk előtt: a kerékpár. A bicikli ugyanis bár nagyot ment a feltalálása óta eltelt évszázadokban, de talán a közelébe sem jutott annak, hogy megmutassa az igazi potenciálját.

Persze a múlt biciklije, valamint a jelen és a jövő kerékpárjai közt hatalmas a különbség, legyen szó magáról a járműről, az ahhoz szükséges infrastruktúráról vagy a közlekedésszervezés informatikai hátteréről. A Deloitte technológiával, médiával és telekommunikációval kapcsolatos elemzése legalábbis ettől az eszköztől várja a városi közlekedés megváltását, és elképzelhető, hogy nem is teljesen alaptalanul teszi ezt.

Cangára fel!

Előrejelzésük szerint tízmilliárdokkal nő majd a kerékpárral megtett utak száma 2022-re a 2019-es szinthez képest. Ez azt is jelenti, hogy több olyan városban is megduplázódik ezen járművek használóinak a száma, ahol a kerékpározás egyelőre még nem túlságosan elterjedt. Ezek a városok jellemzően az Egyesült Államokban és Kanadában találhatóak, ahol dolgozók egy százaléka jár ilyen módon munkába. A Deloitte jóslata alapján 2019-ről 2022-re egy százalékkal nő majd világszinten a biciklivel munkába járók száma.

Az egy százalék nyilván nem tűnik óriásinak, de ez megspórolt autózásokat, kisebb szennyezést és a városi zsúfoltság enyhülését jelentheti.

 

A Deloitte elemzői természetesen nem az emberi természet belátóképességére alapoznak, hanem a puszta számokra: hetente körülbelül három millió ember költözik a városokba világszinten, 2050-re pedig két és fél milliárddal többen élnek majd városokban, mint manapság. Ennyi ember közlekedését pedig lehetetlenség a jelenleg is létező opciókkal megoldani. A biciklik pedig legalább a rövidebb utazásokat kiválthatják. A 2017-es adatok alapján Amerikában öt személyautós utazásból három rövidebb volt tíz kilométernél, és majdnem a felük rövidebb volt öt kilométernél is.

És még jót is tesz

A bicikli egészségre gyakorolt előnyei vitathatatlanok – a kerékpár azon kevés közlekedési eszközök egyike, amely nem csak nem árt senkinek, de jótékonyan hat a használójára is. Ennek megfelelően a jövőben akár az orvosok is ajánlhatják majd a helyváltoztatás ezen módját mintegy az egészségesebb élet és a prevenció részeként. Sőt ez a folyamat már el is kezdődött, az Egyesült Királyságban az orvosok például tizenkét hetes kerékpár kurzusra küldik a pácienseiket azzal a nem titkolt szándékkal, hogy azok utána kedvet kapnak, és magabiztosan tekerik majd a pedált.

Ez a bicikli már nem az a bicikli

A biciklizés forradalma három területen várható: informatikai háttér, infrastruktúra és a járművet mozgató erő. A legelső, az informatikai újítások közt olyan megoldások várhatóak, mint a mobiltelefonos applikációk, drótnélküli kapcsolódás és a digitális várostervezési eszközök. Ezzel együtt várhatóan nőni fog az e-biciklik iránti kereslet is.

A lakossági biciklizés egyik fellegvárában, Hollandiában például már több ilyen eszközt értékesítenek, mint hagyományos kerékpárt.

Mindez az újonnan épült városi infrastruktúrával együtt többeket is nyeregbe csábíthat. Úgy tűnik tehát, hogy a zárt, minden évszakban használható bicikliúthálózat, mint amilyen a Velo-City lett volna Torontóban, nem is volt olyan vad ötlet, pusztán csak megelőzte a korát.

Boldogtalan jelenünk második legfontosabb újítása: a bicikli

A Deloitte listába sorolta a legfontosabb innovációkat, melyek a jövőt fogják alakítani, és itt a biciklivel kapcsolatos újítások a második helyre kerültek, közvetlenül az 5G széleskörű használata elé. (A podcast lett egyébként a bronzérem tulajdonosa.)

A Deloitte szerint az e-bicikli lesz a legnagyobb számban értékesített elektromos közlekedési eszköz, amely 2023-ra éves szinten negyvenmillió eladott darabot is jelenthet. Ezzel pedig bőven lehagyják a villanyautókat, amelyek éves szinten értékesített száma 2025-re emelkedhet tizenkétmillióra a 2018-as ötmillióról.

(Kép: Pixabay)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.