Az osztrák CycloTech már teszteli CycloRotor eVTOL-jának prototípusát, ami meghajtás tekintetében eltér a hagyományos eVTOL megoldásoktól - az üzemelést úgynevezett Voith Schneider Propellerekkel oldja meg, ami egy főként hajókon alkalmazott meghajtási rendszer és egyedülállóan jó irányíthatóságot biztosít a vízi, és a jövőben a légi járműveknek is. A propellerek a VSP esetében egy központi tengely körül mozognak, miközben rezgő mozgást is végeznek, vagyis a körbeforgó lapátok állásszöge periodikusan változik, így képezve a megfelelő felhajtóerőt. Az eVTOL-ok számára a fő előnyét a technológiának a kétféle repülési mód (a vertikális fel-, és leszállás, valamint az utazás közbeni horizontális haladás) közti váltás megkönnyítése jelenti.
Az ilyen rendszerrel felszerelt eVTOL-ok látványa különlegesnek ígérkezik, mivel a CycloRotor járművek egyfajta furcsa kerékkel ellátott repülő autónak tűnnek első látásra és nem 'szokványos' légitaxinak. A CycloTech járműveinek másik egyedi jellemzője, hogy a tervek szerint több, akár egyszerre 5 utas befogadására is alkalmasak lesznek. A cég a légitaxikon kívül az ipari célokra használható drónok és a személyes légi közlekedési eszközök fejlesztésén is dolgozik, így a kompakt és mozgékony járművek több területen is szolgálatot teljesíthetnek majd.
A CycloTech a beltéri repülési tesztjeit már évekkel ezelőtt megkezdte és lezajlottak az első kültéri akusztikus tesztek is, amelynek során kiderült, hogy a technológia a hatékonysága mellett meglehetősen halk működést is biztosít: a meghajtórendszer körülbelül 59 dBA zajt generál 100 méteres távolságból, tehát ilyen szintű zaj jut majd el a gyalogosokhoz, miközben a közelükben CycloRotorok szállnak.
Az eVTOL-ok zajszintjének kérdése érzékeny téma a leendő légitaxi szolgáltatások beindulása kapcsán, mivel az utcák szintjéhez a szokásosnál jóval közelebb zajló légi forgalom plusz zajterhelést jelent majd az amúgy is hangos és zsúfolt városok számára. A CycloTech elmondása szerint a járműveik által generált zajszint nem haladja meg sokkal egy átlagos beszélgetés hangerejét, de a jövőben még több tesztet és fejlesztést terveznek a még optimálisabb működés elérése érdekében.
(Fotó: CycloTech)