A tüntetések miatt Amerika nagyvárosai lángokban állnak - már-már mint egy zombifilmben. Így gondolhatta legalábbis az MSNBC tévétársaság, amikor vélhetően a látvány kedvéért a World War Z című Brad Pitt moziból vágtak be képeket egy, a tüntetésekről szóló híranyagukba. Botrány! Amikor ilyen nyílt manipulációról, hírhamisításról olvas az ember, azonnal nyúl a legmegfelelőbbnek tűnő emojihoz, sőt, talán a teljes sztorit érdemes volna megosztani az ismerősökkel, hadd halljanak róla ők is, hogy mi zajlik a médiában!
Az ehhez hasonló álhírek ellen való küzdelem a 2016-os amerikai elnökválasztások óta az egyik legfontosabbnak tartott feladata a közösségi platformoknak. Ha a Facebookon osztanánk meg a fenti, természetesen az elejétől a végéig kamu sztorit, akkor az ismerőseink az állítólagos manipulációt leleplező fotó előtt egy figyelmeztető felirattal fognak találkozni: "Hamis információ. Független tényellenőrzők által ellenőrizve." A szövegek alatti gombra kattintva több tényellenőrző szervezet, ebben az esetben az Associated Press, a Check Your Fact és a Lead Stories írásait olvashatjuk el arról, hogy hogyan is akartak minket épp átverni azzal, hogy egy twitterező viccnek szánt montázsát valódi hírként tálalták.
Mert miközben a Facebook a politikusoknak megengedi, hogy hazudjanak, nekünk, egyszerű felhasználóknak nem. "(...) úgy gondoljuk, hogy a politikai beszéd korlátozásával az emberek kevésbé lennének tájékozottak arról, hogy mit mondanak választott tisztviselőik, így a politikusok végső soron kevésbé lennének számon kérhetők a szavaikért" - indokolják döntésüket, ami mellett Mark Zuckerberg többször kiállt, a saját, tiltakozó alkalmazottai előtt is. Joe Biden demokrata elnökjelölt nemrég azt kérte a cégtől, hogy tegyenek többet a választásokkal kapcsolatos hazugságok ellen, sőt, a kampány utolsó két hetében ellenőrizzenek minden egyes politikai hirdetést, mielőtt megjelentetnék azt. Ezzel szemben ha mi osztunk meg egy kamuhírt, már most is könnyen lehet, hogy nem csak figyelmeztető szöveget kapunk elé, de az átlagosnál kevesebben találkoznak majd a bejegyzésünkkel, sőt, nem személyes profilok ennél komolyabb retorziókra is számíthatnak.
A Facebook regionális képviseletétől megtudtuk, hogy magyar híreket még nem ellenőriznek, itthon nincs külső tényellenőrző partnerük, csak a külföldi szervezetek által megvizsgált információkkal találkozhatunk. Ezek a szervezetek egyébként az amerikai Poynter Intézet által kidolgozott elvek mentén dolgoznak, amelyek a pártatlanság mellett például az ilyen vállalatok finanszírozásának átláthatóságától is rendelkeznek. Ha egy felhasználó nem ért egyet a döntésükkel, kérheti tőlük annak felülvizsgálatát.