A gazdag nyugati országok a szegényebb országokba exportálják a borzalmasan környezetszennyező, veszélyes kocsijaikat

2020 / 10 / 29 / Felkai Ádám
A gazdag nyugati országok a szegényebb országokba exportálják a borzalmasan környezetszennyező, veszélyes kocsijaikat
A legócskább tragacsokat Afrikába küldik a tehetősebb országok. Ezek nem csak erőteljesen szennyezik a környezetet, de drágább az üzemeltetésük és veszélyesebbek is.

Jó dolog, hogy tisztább, elektromos autókban látják az emberek a jövőt nyugaton (bár ez sem biztos, hogy elég a klímaváltozás hatásainak a mérséklésére), de az Egyesült Nemzetek legújabb riportja szerint az biztosan nem túl szerencsés helyzet, hogy a globális használtautó-piac alul van szabályozva. A beszámolót az ENSZ Környezetvédelmi Programja tette közzé hétfőn. A beszámoló a maga nemében egyedülálló, és 146 olyan országot vizsgált, melyek használt autót importálnak.

A riport (itt érhető el a 108 oldalas dokumentum pdf-formátumban) egyébként nem tér ki külön Magyarországra, hanem egyben vizsgálja az EU-t, illetve külön beszél a legnagyobb, Európán kívüli irányultságú uniós exportőrökről. Vagyis az EU-n belüli használtautó-áramlásról nem derül ki sok, pedig az is tanulságos lehetne. Ennek megfelelően amikor a tanulmányban előkerül Kelet-Európa, akkor az EECCA országokat (tehát Kelet-Európa, a Kaukázus, valamint Közép-Ázsiát) értik alatta, nem pedig az Unió középső és keleti felében található országokat, köztük hazánkat.

Sok rossz autó szegény országban elfér

Ennek ellenére azonban érdekes olvasmányról van szó. A tanulmány a 4,5 tonnánál könnyebb gépkocsik kereskedelmét vizsgálta, amelyek száma globálisan 2050-re meg fog duplázódni követve a jelenlegi tendenciákat. A növekedés 90 százaléka pedig az OECD-n kívüli országokban megy majd végbe, és ezek azok a helyek, amelyek a legtöbb használt autót importálják. Vagyis amíg nyugaton mindenki szépen átül egy Teslába, a régi tragacsa sem válik köddé, hanem felhalmozódik és forgalomban marad egy szegényebb országban. Ezek a régebbi járművek ráadásul nem csak kibocsájtás szempontjából testesítik meg a négykerekű rémálmot, de jóval inkább balesteznek ezekkel. Ezen nem elhanyagolható negatívumok ellenére a kereskedelmüket semmilyen globális megállapodás nem szabályozza.

A három legnagyobb globális exportőr az Európai Unió, Japán, valamint az Egyesült Államok. Ez a három térség együtt 14 millió használt autót értékesített a vizsgált 2015 és 2018 közötti időszakban. Ehhez a számhoz a legmasszívabban az EU járult hozzá (54 százalék), míg Japán ezen használt autók 27 százalékát, az USA pedig 18 százalékát adta. Amennyiben a felvevő piacokat nézzük, ezek az EU számára Nyugat- és Észak-Afrika, míg Japán Ázsiába, Kelet- és Dél-Afrikába importál jellemzően, az USA piacát pedig a Közel-Kelet és Közép-Amerika jelentik. Az exportra kerülő járművek 70 százaléka végzi valamely fejlődő országban. A legtöbbet Afrika szívja fel (40 százalék), és ezt követik a már kifejtett kelet-európai, kaukázusi és közép-ázsiai (EECCA) országok. (Még egyszer: Magyarország ez utóbbinak nem része.)


Német mérnöki csoda kisebb horpadással a hűtőrács környékén

Bajok vannak

A tanulmány négy fő problémát említ meg ezekkel a járművekkel kapcsolatban: környezetszennyezés, a klímaválságot fokozó anyagok erőteljes kibocsájtása, minőségi és biztonsági problémák, rossz energiahatékonyság, drágább üzemeltetési költségek. A felsoroltak pedig statisztikailag érzékelhető gondokat okoznak. Világszinten például 1,25 millió ember hal meg autóbalesetben évente. Ám a végzetes balesetek 90 százaléka a szegényebb országokban történik, holott ezen országokban együtt a világ teljes járműparkjának mindössze 54 százaléka található. A WHO adatai alapján egyébként Afrikában halnak meg a legtöbben gépjárműbalesetben – ami évi 246 000 ilyen esetet jelent.

Ezek az autók ráadásul több üvegházhatású gázt pöfögnek szét, ami nem csak a klímának rossz hír, hanem azoknak is, akik szeretnek lélegezni. A kipufogóból ráadásul ömlik a nitrogén-dioxid és a szállópor is, amelyek különös légszennyező anyagok, és légzőszervi megbetegedést is okozhatnak. A tanulmány adatai alapján valószínű, hogy a lazán hagyott gépjármű-reguláció az oka, hogy a szegényebb országokat a légszennyezés hatásai keményebben gyötrik.

Az Unió

A használatautó-kereskedelem Európában nagyrészt az Unión belül zajlik – az érintett járművek 60 százaléka kerül át egyik európai országból egy másikba. A maradék 40 százalék azonban javarészt szegényebb országokba kerül. Ez a vizsgált periódusban tehát 7,6 millió kocsit jelentett. A két legfőbb felvevőpiac Nyugat-Afrika és az EECCA-országok. Csak 2018-ban az EU valamicskét több mint egymillió használt kocsit küldött Afrikába – abban az évben egyébként összesen érkezett 1,5 millió használt gépjármű a kontinensre.

Az Unió legnagyobb Európán kívüli exportőre Németország (53 százalék 2016-ban), őket követi az Egyesült Királyság (13 százalék). A fenti arány tehát a használt autók Európán kívüli értékesítésére vonatkozik. 2015-ben azonban 2,82 millió használt járművet küldött Németország a határain kívülre, viszont ezeknek több mint a fele egy másik európai országban kötött ki. Ami az Európán kívüli német exportot illeti: ennek zöme Nyugat-Afrikát célozta (41 százalék). Tegyük hozzá, hogy sok EU-n belül maradt autó végül kerülőúton, tehát egy másik európai országból jut Európán kívülre, vagyis a tényleges számok zordabbak is lehetnek. Ráadásul a német adatok a regisztráció nélküli ócskavasak kereskedelmét sem tartalmazza, holott az ezeket veszélyes mód szállító horrorkaravánok látványa Magyarországon sem ritka.

Tíccsák be?

A tanulmány szerzői nem pártolják a használt autók behozatalának a teljes tiltását, mivel így sok kulcsfontosságú, és akár környezetbarát technológia sem tud eljutni az adott országokba. Ugyanakkor mind az import, mind az export oldalon komolyabb szabályozást sürgetnek. A vizsgált 146 import-ország kétharmadában ugyanis „gyenge” vagy „nagyon gyenge” ezen piac szabályozása. 100 országban nem volt semmiféle elvárás a gépjármű kibocsájtásával kapcsolatban, 61 országban pedig a kocsik életkorát sem szabályozták. Ugyanakkor a szerzők szerint az is jó lenne, ha az exportőrök sem roncstelepként tekintenének ezekre az országokra.

(Címlapkép: Pikrepo)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.