Mint azt Pau Garcia, a Domestic Data Streamers alapítója elmondja:
“Azonnal felismerhető, ha egy emléket pontosan rögzítettek, mert a(z erre adott) reakció annyira erős. Ez a felismerés pillanata, amikor azt mondják: Ó! Igen! Tényleg ilyen volt!”
A Domestic Data Streamers Synthetic Memories projektjének köszönhetően többen is megtapasztalhatták, hogy milyen, ha az emlékeik képekként “materializálódnak” előttük. A stúdió a projekthez fejlett generatív képalkotókat, köztük az OpenAI-féle DALL-E-t alkalmazza a személyes emlékek megjelenítésére. A projekt a 2022-es indulása óta, olyan szervezetek támogatásával, mint az ENSZ és a Google, a bevándorlók és menekült közösségek megsegítésére összpontosít, hogy régi kedves emlékekből készítsenek fényképet, illetve a konfliktusokban elveszett régi családi képeket pótolják.
Maga az ötlet 2014-ben született, amikor Garcia szíriai menekültcsaládokat segített Görögországban. Ekkor önkénteseket kértek arra, hogy egyszerű graffitiket rajzoljanak a menekültek által megosztott emlékeik alapján. Ezek a rajzok természetesen még csak durván kidolgozottak voltak, de fontos szerepet töltöttek be – ezek voltak az első próbálkozások a személyes emlékek vizuális megjelenítésére.
Idővel Garcia csapata továbbfejleszette ezt az eredeti ötletet. Az eljárás során egy képzett interjúztató beszélget a résztvevővel, hogy részletes és élénk emléket váltson ki egy múltbéli eseményről vagy jelenetről. Ezt az emléket ezután strukturált formátumba írja át egy prompt mérnök, aki a felidézett emlék alapján kidolgoz egy utasítást a generatív képalkotó modell számára. A generált képet aztán megmutatják a résztvevőnek, majd a visszajelzése alapján finomítják a kép részleteit – mindezt addig ismétlik, finomhangolják a végeredményt (legyen szó például az időpontról vagy a tárgyak pontos elhelyezkedéséről), amíg a kép nem tükrözi pontosan az emléket, vagyis személyes szinten erős rezonanciát vált ki – amire a cikk elején szereplő idézet is utal.
A Domestic Data Streamers legutóbb pedig újabb fába vágta a fejszéjét – a csapat beköltözik a Barcelonai Design Múzeum melletti épületbe, hogy szintetikus képeken keresztül archiválja a városiak emlékeit. Garcia szeretné, ha ebben minél többen részt vennének.
A kezdeményezés azonban nem csak a menekültek segítésére vagy a dokumentálatlan történelem képi archiválására törekszik, de a stúdió együttműködésbe fogott több tudományos kutatóval is, hogy feltárják technológiájuk lehetséges terápiás felhasználását a demencia kezelésére.
(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/pasja1000)