A Google is ünnepli a "Perseverance” landolását

2021 / 02 / 21 / Perei Dóra
A Google is ünnepli a
Csütörtök este szerencsésen landolt a Mars felszínén a NASA "Perseverance" marsjárója, amit tavaly júliusban indítottak útjára. A mostani esemény azért is egyedülálló, mert a NASA korábbi szerkezetei egy védőburokban ereszkedtek le a vörös bolygó felszínére, jelen esetben azonban egy aktív, kontrollált leszállásról beszélünk.

Az ünneplésből a Google is kivette a részét, méghozzá igen kreatívan: ha a keresőbe beírjuk, hogy „Perseverance”, tűzijáték borítja be a böngészőt, laptopon és mobilon egyaránt. A "Perseverance" a NASA eddigi legmodernebb marsjárója, egyben a legnehezebb is: a Földön több mint egy tonnát nyom, a gravitációs különbségek miatt azonban a Marson „veszít súlyából”, és Földi viszonylatban nagyjából négyszáz kilogrammos lesz. A „Perseverance” a Mars éghajlatát és geológiáját tanulmányozza majd, ezen kívül mintákat is gyűjt, melyeket később elhozhatnak a Földre.

A NASA fejlesztői azt remélik, hogy a marsjáró az expedíció során olyan nyomokra bukkan majd, amelyek igazolják, hogy egykor élet volt a Marson. A robot egy teljes marsi évet, azaz hatszáznyolcvanhét földi napot tölt a Marson. Az eszköz építése és indítása egyébként 2,4 milliárd dollárjába került a NASA-nak, míg a küldetés üzemeltetési költsége nagyjából háromszázmillió dollár.

A NASA megörökítette a pillanatot, ahogy a Perseverance landolt a Mars felszínén Csütörtökön még csak a sebtében elkészített, gyengébb minőségű fotókat láthattuk, péntekre azonban befutottak az első nagy felbontású fényképek is az amerikai űrügynökség Mars 2020 küldetéséről, köztük egy egészen különleges is.

Nem lesz könnyű dolga a Perseverance-misszió irányítóinak, akiknek mostantól a marsi idő szerint kell élniük A bolygón frissen landolt marsjáró első száz napja igencsak izgalmas lesz, amihez a NASA munkatársai is kénytelenk lesznek alkalmazkodni.

A Perseverance sikeresen landolt a Marson Elképesztő, de hiba nélkül, időben ereszkedett le az élet nyomai után kutató marsjáró a vörös bolygón. Megmutatjuk az első képet is, amit a jármű köldött a felszínről.

(Fotó: Getty Images Hungary)