Az Investigative Ophthalmology and Visual Science tudományos szaklap tavalyi felmérése szerint világszerte kétszázhuszonötmillió ember él mérsékelt vagy súlyos látáskárosodással, közülük negyvenkilencmillióan pedig teljesen vakok.
A Honda Motor Company korábban alapított inkubátor-programjához egy japán startup, az Ashirase is bekapcsolódott: a startup célja segíteni a látássérülteket a nagyobb függetlenség és a könnyebb tájékozódás elérésében. (A Honda 2017 -ben hozta létre Ignition nevű programját, amely a társadalmi problémákat megoldó eredeti technológiákat, ötleteket karol fel.)
Ennek érdekében kifejlesztettek egy eszközt, amely bármilyen cipőre könnyen rácsatlakoztatható, a kütyü mozgásérzékelői pedig lehetővé teszik, hogy a navigációs rendszer a helyes irányba vezesse viselőjét: ha a gyengénlátónak egyenesen előre kell mennie, a cipő orrára helyezett vibráló kütyü rezeg, míg a balra és jobbra fordulást a cipő bal és jobb oldalán található irányjelzők vibrálása jelzi.
Az Ashirase neve egyébként egy japán szójátékra utal: az ashi azt jelenti láb, a shirase pedig azt, hogy figyelmeztetés vagy értesítés - írja a TechCrunch.
Wataru Chino a startup vezérigazgatója szerint a rendszer menet közben pontosan meghatározza a felhasználó tartózkodási helyét a műholdas navigációs helymeghatározási információ és a lábmozgás alapján. (Chino egyébként korábban a Honda elektromos motorvezérlés és automatizált vezetési rendszerek kutatás -fejlesztési üzletágát irányította.)
Az Ashirasehoz készült applikáció összekapcsolódik a Google Mapsszel és más térképes applikációkkal, valamint váltani is tud egyikről a másikra.
Ez igen jól jöhet mondjuk egy útlezárás esetén, amikor az alkalmazásnak frissített információval kell dolgoznia.
A startup 2021. októberben vagy novemberben indítja el az Ashirase béta verzióját, annak értékesítése pedig várhatóan 2023. márciusában indul. Az előfizetőknek előreláthatólag havonta körülbelül két- háromezer japán jenbe, átszámítva nagyjából öt- nyolcezer forintba kerül a szolgáltatás.
A tervek szerint továbbá lesz egy továbbfejlesztett verzió is kifejezetten vak felhasználók számára, akik a gyengénlátókkal ellentétben egyáltalán nincsenek tudatában az előttük álló akadályoknak.
A fejlesztők emellett megoldást keresnek arra is, hogy beltérben (például bevásárlóközpontban), ahol a gyenge jelzések miatt a GPS nem éri el a felhasználót, és a lokalizása nem lehetséges, így a kütyü WiFi vagy Bluetooth-alapú helymeghatározást használjon, és képes legyen rácsatlakozni az üzleten belül más eszközökre és mobiltelefonokra is.
A Honda szakemberei a jövőben a tömegközlekedési rendszerekbe is szeretnék beintegrálni terméküket, hogy az eszköz figyelmeztesse a felhasználót, ha megérkezett, vagy a következő megálló közelében van.
(Fotó: Ashirase, Design Wanted)