A jelenlegi motorokra felszerelhető hidrogénbefecskendezés nem csak az üzemanyaghiányt oldhatja meg, de a kibocsájtást is csökkentheti

2022 / 10 / 13 / Felkai Ádám
A jelenlegi motorokra felszerelhető hidrogénbefecskendezés nem csak az üzemanyaghiányt oldhatja meg, de a kibocsájtást is csökkentheti
A hidrogénnel kevert dízelt a jelenlegi motorok is tudják használni üzemanyagként egy gyors átalakítás után, ami 26 százalékos hatékonyságnövekedés mellett több mint 85 százalékkal csökkenti az emissziót. Már arra sem kell sokat várni, hogy a találmány megjelenjen a piacon.

A hidrogénmeghajtás a jövő zenéje, viszont vadiúj rendszerek kifejlesztése helyett olcsóbb lehet a jelenlegi motorok átalakítása – nagyjából erre a felismerésre épül az Új-dél-walesi Egyetem (UNSW Sydney) mérnökeinek a kutatása, amelynek a gyümölcse hamarosan kereskedelmi forgalomban is elérhető termékké érik – számol be róla a Tech Xplore. A Shawn Kook professzor által vezetett csapat körülbelül 18 hónapot töltött a hidrogén-dízel közvetlen befecskendezéses kettős üzemanyag-rendszer kifejlesztésével, amelynek köszönhetően már létező dízelmotorok 90%-ban hidrogént használhatnak üzemanyagként.

A kutatók szerint elsősorban a teherautókban, valamint a közlekedési, mezőgazdasági és bányászati gépekben (Ausztráliában ezek a legjelentősebb dízelhasználók) alkalmazott dízelmotorok néhány hónap alatt utólagosan átalakíthatóak az új hibrid rendszerre. Az International Journal of Hydrogen Energy folyóiratban megjelent cikkben pedig Prof. Kook csapata bemutatta, hogy a szabadalmaztatott hidrogén-befecskendező rendszerük használatával mindössze 90 g/kWh-ra csökkentik a CO2-kibocsátást, ami 85,9%-kal alacsonyabb, mint a hagyományos dízelmotor által termelt mennyiség. Mint tehát a professzor fogalmaz:

„A meglévő dízelmotorokat át tudjuk alakítani tisztább, hidrogént égető motorokká.”

A professzor szerint ez azért is jó, mert a tényleges hidrogénmotorokra még legalább egy évtizedet kell várni.

Az új megoldás tehát megtartja az eredeti dízel befecskendezést a motorba, de ezen felül közvetlen hidrogén üzemanyag-befecskendezést tesz lehetővé a hengerbe. Ez a speciálisan időzített közvetlen hidrogén-befecskendezés szabályozza a keverék állapotát a motor hengerében, ami megszünteti az eljárás legfőbb rákfenéjét, a káros nitrogén-oxid-kibocsátást, amely a hidrogénmotorok kereskedelmi forgalomba hozatalának eddigi fő akadálya volt. A nitrogén-oxid (NOx) ugyanis a légszennyezés és a savas esők egyik fő oka. A másik jó hír, hogy az új hidrogén-dízel közvetlen befecskendezéses kettős üzemanyagú rendszer nem igényli azt a rendkívül nagy tisztaságú hidrogént, amelyet az alternatív hidrogén üzemanyagcellás rendszerekben szoktak használni, és amelynek az előállítása is sokkal drágább. Rossz szóviccel szólva: további extra adalék, hogy a meglévő dízelmotorokhoz képest több mint 26%-os hatékonyságnövekedést is kimutattak. Ezt a jobb hatásfokot a hidrogén közvetlen befecskendezésének, valamint a dízel befecskendezési időzítésének független szabályozásával érik el, lehetővé téve az égési módok teljes vezérlését – előkevert vagy keveréssel vezérelt hidrogénégetést.

A kutatócsoport abban reménykedik, hogy a következő 12-24 hónapon belül sikerül kereskedelmi forgalomba hozni az új rendszert, és szívesen egyeztetnek a leendő befektetőkkel.

Kép: UNSW Sydney/Shawn Kook


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.