A jövő héten nagyon érdemes meteorokat nézni

2020 / 10 / 18 / Felkai Ádám
A jövő héten nagyon érdemes meteorokat nézni
Jövő hét közepén érkezik az ősz leglátványosabb csillaghullása. Jó idő esetén ez szuper esti program lehet.

Földünk a Nap körüli pályán keringve kétszer keresztezi a Halley üstökös törmelékfelhőjét. A májusi Éta Aquaridák és az októberi Orionidák meteorraj ezen törmelékekből származnak. Idén (ahogy minden évben) október 21-22-én lesz az Orionidák meteorraj csúcspontja, vagyis ezeken napokon érdemes figyelni a csillaghullást, ami látványos esti program lehet – természetesen tiszta ég és jó idő esetén, valamint az sem árt, ha a fényszennyezéstől távol eső területeken tartózkodunk. Amennyiben azonban adottak az ideális feltételek, akkor éjfél után óránként akár 15-21 hullócsillagot is láthatunk. Ezek többsége az Orion csillagkép környezetében lesz észlelhető – írja az Időkép.

Meteor, tűzgömb, meteorit

Habár meteorokat az égbolt bármely részén kiszúrhatunk, az egy rajhoz tartozók látszólag mindig ugyanannak a csillagképnek az irányából érkeznek. Ezt hívjuk a meteorraj radiánsának. Az adott csillagképből ered a különböző meteorrajok neve. Ősszel négy rajt figyelhetünk meg: Orionidák (melyek maximuma tehát október 21-22.), Tauridák, Leonidák, Geminidák.

A Földről akkor látunk meteorrajokat, amikor bolygónk a Naprendszer azon részén halad át, melyet egy üstökös magjának jeges felszínéről elszabadult porszemcsék, kavicsok népesítenek be. Ezek a kisebb testek semmisülnek meg a Föld légkörébe lépve, és látjuk őket hullócsillagként kb. 40-100 kilométeres felszín feletti magasságban. Azt a meteort, amely fényesebb a Vénusznál (Esthajnalcsillag), tűzgömbnek nevezzük. Mint írtuk, a meteorok jellemzően üstököstől származnak, de egyéb mód is keletkezhetnek, például amikor aszteroidák ütköznek egymásnak vagy csapódnak be a Hold, esetleg a Mars felszínébe. A Föld felszínébe becsapódó testek megnevezése a meteorit.

Őszi csillaghullások

Ősszel tehát négy meteorrajt különböztetünk meg, és ezek a következő időpontokban láthatóak:

• Orionidák: A Halley üstököshöz kapcsolódó meteorraj. Október 2. és november 7. között látható. A raj maximuma október 21. éjszakájára esik. Radiáns: Orion és Ikrek csillagképek.
  • Tauridák: Az Encke üstököshöz tartozó két meterorraj: szeptember 10. és november 20., valamint október 20. és december 10. között lépnek be a Föld légkörébe. A rajok csúcsai október 10. és november 12.
    Radiáns: Bika (Taurus) csillagkép.
  • Leonidák: A Temple-Tuttle üstököshöz köthető meteorraj: november 6–30. között látható. A csúcs november 17. éjszakájára esik. Radiáns: Oroszlán (Leo) csillagkép. Érdekesség, hogy a maximumon nagyjából 33 évente óránként akár 1000-nél is több meteor is megfigyelhető. A legutolsó ilyen esemény 1998-ban volt, legközelebb tehát a 30-as években számíthatunk rá.
  • Geminidák: A meteorok a 3200 Phaethon aszteroidából származnak. A csúcs december 13–14-re esik. Ez a télen rendkívül látványos lehet, mivel megfelelő körülmények esetén óránként akár 100-nál több meteor is látható.

(Címlapkép: Pixabay)